Senaste nytt Forums Övriga Rädda min strand Torös vänner – stadgar

  • challgren

    Medlem
    24 januari, 2008 vid 09:47

    Bra jobbat! Blir medlem omedelbart.

  • asa-schwartz

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 09:35

    Ni kanske skulle ta reda på vilka regler som gäller på torölandet, privatzon 65-70 m
    Vad säger allemansrätten om hemfridzon, hur nära ligger husen från stranden ?
    Skall själv verka för P-automater, P-böter om inte regler följs och att surf SM arrangören hålls ansvarig vid nedskräpning och sönderkörd terräng. Ett jävla svineri i december vid SM. Tycker att den känsliga naturen ej klara av ett SM till !
    OM toros vänner tror at dom inte behöver läsa på eller inte delta till dom möten dom varit inbjudna till så får ni vara beredda på att er verksamhet på Ören ifrågasätts.
    Blaja i pressen och komma med direkta sakfel gynnar inte relationen mellan fastighetsägare och surfare. Relationen har varit riktigt bra men dessa militanta individer som startat toros vänner är ute efter att tagga upp stämningen. No problem, men räkna med mothugg ! Jesper hur många mail har du skickat till myndigheter, du kanske skulle ha dykt upp på mötena istället.
    Det är ingen “one way street “

  • svenne

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 10:59

    Intressant, föreningen skapades för ungefär en månad sedan och än så länge har vi inte fått någon inbjudan till något möte hos någon statligt styrd instans. Däremot har jag i form av representant för föreningen haft kontakt med både kommun och länsstyrelse, bland annat för att påpeka den felaktiga skyltning som numera finns på stenstranden samt för att initiera kontakt med tjänstemän som berör reservaten.
    Återkom gärna med de sakfel du påpekar till föreningen (kontaktinformation finns på föreningens hemsida (http://www.torosvanner.se) istället så ska vi nog kunna reda ut vad som är sakfel eller inte.

    Surf-SM arrangeras inte av Torös vänner, däremot är många surfare med i Torös vänner. Vi är nu två av varandra oberoende föreningar som tillsammans i ett europesikt initiativ planerar att städa stenstrand. Alla är välkomna att delta i det evenemanget. Det initiativet finns också att läsa mer om på hemsidan.

    Jag själv anser inte att grundandet av Torös vänner har några som helst militanta inslag, snarare tvärtom. Vi har hittills fått positivt gensvar från fastighetsägare, kommun, länsstyrelse, surfare, fiskare och “vanliga” småbarnsfamiljer. Kom gärna med mothugg, det gagnar faktiskt oss och kanske till och med berättigar att det behövs en motpart – precis som kommunen efterlyser i sin skrivelse om reservatet.

    Som en extra upplysning finns inte något avstånd rekommenderat för hemfridszon i Allemansrätten. I LRF:s bok “Gården och allemansrätten” (ISBN 9171430245) finns rekommendationer på avstånd där det också anses att ett maximalt tänkbart avstånd är 60-70 meter, men att det mera rimligt handlar om 20-30 meter. Runt servicebyggnader anses inte hemfridszon finnas alls.

    Mer exempel på hemfridszon finns att läsa här:
    http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1527585
    http://www.orientering.se/t2.asp?p=73927

    MVH,
    Sven

  • electric

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 13:51

    @asa schwartz 443298 wrote:

    Ni kanske skulle ta reda på vilka regler som gäller på torölandet, privatzon 65-70 m. Vad säger allemansrätten om hemfridzon, hur nära ligger husen från stranden ?

    … Om toros vänner tror att dom inte behöver läsa på …

    … Blaja i pressen och komma med direkta sakfel …

    … räkna med mothugg !

    Mothugg mot vad? Mot dem som värnar fria stränder? Är det möjligen så att du vill stänga av så många stränder som möjligt? (Att döma av det du skriver så är det så).

    Och vad är det som stått i pressen som har varit fel?

    Apropå “läsa på”: Har du läst själv läst vad kommunen föreslår om att strandskyddet inte ska gälla?

  • jesper_b

    Medlem
    7 februari, 2008 vid 16:16

    Helloj,
    Liknande argument, om än än mer osakligt underbyggda och affektivit/provokativt formulerade har under dagen lagts in av en nofreelunch på:

    http://surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=27388&catid=2

    Jag svarade så pass sakligt som jag orkade men kom faktiskt på något väldigt bra – jag föreslog nofreelunch att jag kanske kunde få bjuda honom på lunch!

    nofreelunch kanske kan ta med asa schwartz till lunchen – jag känner på mig att de känner varandra ganska väl!

    /Jesper

  • koa

    Medlem
    9 februari, 2008 vid 15:06

    @Svenne 443317 wrote:

    Intressant, föreningen skapades för ungefär en månad sedan och än så länge har vi inte fått någon inbjudan till något möte hos någon statligt styrd instans. Däremot har jag i form av representant för föreningen haft kontakt med både kommun och länsstyrelse, bland annat för att påpeka den felaktiga skyltning som numera finns på stenstranden samt för att initiera kontakt med tjänstemän som berör reservaten.
    Återkom gärna med de sakfel du påpekar till föreningen (kontaktinformation finns på föreningens hemsida (http://www.torosvanner.se) istället så ska vi nog kunna reda ut vad som är sakfel eller inte.

    Surf-SM arrangeras inte av Torös vänner, däremot är många surfare med i Torös vänner. Vi är nu två av varandra oberoende föreningar som tillsammans i ett europesikt initiativ planerar att städa stenstrand. Alla är välkomna att delta i det evenemanget. Det initiativet finns också att läsa mer om på hemsidan.

    Jag själv anser inte att grundandet av Torös vänner har några som helst militanta inslag, snarare tvärtom. Vi har hittills fått positivt gensvar från fastighetsägare, kommun, länsstyrelse, surfare, fiskare och “vanliga” småbarnsfamiljer. Kom gärna med mothugg, det gagnar faktiskt oss och kanske till och med berättigar att det behövs en motpart – precis som kommunen efterlyser i sin skrivelse om reservatet.

    Som en extra upplysning finns inte något avstånd rekommenderat för hemfridszon i Allemansrätten. I LRF:s bok “Gården och allemansrätten” (ISBN 9171430245) finns rekommendationer på avstånd där det också anses att ett maximalt tänkbart avstånd är 60-70 meter, men att det mera rimligt handlar om 20-30 meter. Runt servicebyggnader anses inte hemfridszon finnas alls.

    Mer exempel på hemfridszon finns att läsa här:
    http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1527585
    http://www.orientering.se/t2.asp?p=73927

    MVH,
    Sven

    Bra Svenne och Jesper, svar på tal.

  • rabbit

    Medlem
    26 april, 2008 vid 10:58

    Gäller inte strandskyddet som är inskrivet i Allemansrätten på torö eller?
    tex:
    (obs, jag är inte insatt i debatten för fem öre. om detta ältats förut så vänligen ignorera detta inlägg.)

    Strandskyddet
    Syftet med strandskyddet är att se till allmänhetens behov av friluftsliv och att bevara goda livsvillkor på land och i vatten för djur- och växtliv. Strandskydd gäller vid havet och vid sjöar och vattendrag.

    Så fungerar strandskydd:

    Man får inte bygga eller uppföra andra anläggningar i området.
    Byggnader som redan finns får inte heller börja användas för nya ändamål.
    Man får inte heller anlägga vägar, staket, häckar, rabatter, iordninggjorda grillplatser, bryggor eller liknande utanför tomten, eftersom det skulle innebära att den privatiserade sfären utvidgas.
    Man kan söka dispens från strandskyddet hos länsstyrelsen. I vissa fall kan rätten att ge dispens delegeras till byggnadsnämnden.
    Om dispens
    Om du har en normal bostadstomt inom ett strandskyddsområde kan du ofta ha fått en dispens från strandskyddet i samband med att bygglovet beviljades. Om du inte har en sådan generell dispens måste du begära dispens från strandskyddet för att få uppföra vissa anläggningar.

    Kravet på ytterligare dispens gäller även om du har en lite större tomt och vill anlägga eller bygga något på den del av tomten som inte ligger inom den normala hemfridszonen nära huset, där den ursprungliga strandskyddsdispensen medgivits, utan lite längre från bostadshuset. Inom strandskyddat område har du som privatperson rätt att förvänta dig att strandskyddsreglerna följs, och ska även själv respektera strandskyddsreglerna.

    Villaägare med strandtomt
    Om du äger en mindre strandtomt och allt ligger inom hemfridszonen får du avgränsa tomtplatsen med staket eller häckar. Det blir en tydlig signal till allmänheten att hålla sig borta.

    Om du däremot är ägare till ett större markområde och strandområdet och eventuella bryggor ligger en bit från bostadshuset, alltså väl utanför hemfridszonen, får du kanske acceptera att andra personer vistas och kanske till och med badar inom det område där du har din brygga. Däremot har allmänheten ingen rätt att använda dina privata anläggningar eller din brygga annat än för en helt tillfällig förtöjning och på ett sätt som innebär att olägenheter inte uppkommer för markägaren.

    Om du avgränsar mer än hemfridszonen med till exempel ett staket kan länsstyrelsen förelägga dig att göra så kallat stängselgenombrott, vanligtvis en grind, så att allmänheten kan gå över området. Att sätta upp skyltar för att hålla allmänheten borta kan betraktas som olagligt.

    Det är få förunnat att ha strandtomt, och fullt förståeligt att både tomtägare och allmänheten vill vara vid vattnet. Det enda vettiga är naturligtvis att respektera varandras rättigheter och skyldigheter, att vara lite generösa och visa varandra respekt. Sunt förnuft och bra kommunikation brukar vara bästa receptet för att gå varandra till mötes – precis som i alla andra sammanhang.

    För mer information ring Villaägarnas lantmätare på rådgivningen, telefon 020-62 60 99.

    STRANDSKYDD
    Bestämmelser om strandskydd finns i miljöbalken.

    • Strandskyddet omfattar land- och vattenområden inom 100 meter från strandlinjen, det så kallade strandskyddsområdet.

    • Området kan i vissa fall utvidgas till högst 300 meter från strandlinjen.

    • I samband med en planläggning eller bygglov kan kommunen ge dispens från strandskyddsbestämmelserna. Men dispensen kan också överklagas och dras
    tillbaka för att skydda allmänhetens rätt att kunna vistas i ett strandnära område.

    • Strandskyddsbestämmelserna begränsar inte var man får lägga till med båt. Sådana förbud gäller i kombination med till exempel fågel- eller djurskyddsbestämmelser.


    http://www.villaagarna.se/portal/page?_pageid=161,1490578&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=1527585

  • calle_b

    Medlem
    6 april, 2009 vid 13:12

    Puh. Hur går det med Torös Vänner? Tog mig nyss igenom den brutalt förvirrande länken som Jesper postade. Det bästa i hela tråden var nog Jespers felstavning av “Skärgården” med svärmor och andra i inlägget. Sitter fortfarande och kluckar gott, trots snöhelvete och is på surfspotet…

  • larry

    Medlem
    7 april, 2009 vid 16:45

    Läste nyligen en artikel om Revudden som också är till salu och ligger i närheten. I den hade någon från kommunen uttalat sig och sagt att det inte var otänkbart att kommunen skulle köpa ut tomten med sin förköpsrätt för att värna om de almänna intressena. Runt 10 miljoner snackades det om. Jag sökte efter artikeln men hittade den inte, dock en i samma genre.
    http://www.dn.se/sthlm/spekulanter-pa-revudden-mottes-av-flygblad-1.839089
    Varför inte köpa ut örudden också. Eller åtminstonde stycka av tomten. Skulle fortfarande bli en stor och superatraktiv tomt även om man styckat bort strandlinjen och kärringviken.

    Vart vill jag komma? Nynäshamn! Spara pengarna till Örudden eller köp båda.

  • larry

    Medlem
    15 april, 2009 vid 07:08

    Idag onsdag 15 april läste jag mer om detta. Ilija Batjan, Nynäshams komun, säger att om det inte löser sig på annat sätt sätt tänker Nynäshamns komun köpa loss revudden med sin förköpsrätt. 17 miljoner lär det kosta.

    Torös vänner borde kunna nyttja detta för diskussion om Örudden. Den borde ha lika stora almänna intressen. Med sådana resurser borde man kunna hitta en lösning med nuvarande ägare av Örudden(som vill sälja vad jag har förstått) så att almännheten kan fortsätt att vara där.

    //L

  • svenne

    Medlem
    15 april, 2009 vid 07:43
    LARRY;540600 wrote:
    Idag onsdag 15 april läste jag mer om detta. Ilija Batjan, Nynäshams komun, säger att om det inte löser sig på annat sätt sätt tänker Nynäshamns komun köpa loss revudden med sin förköpsrätt. 17 miljoner lär det kosta.

    Torös vänner borde kunna nyttja detta för diskussion om Örudden. Den borde ha lika stora almänna intressen. Med sådana resurser borde man kunna hitta en lösning med nuvarande ägare av Örudden(som vill sälja vad jag har förstått) så att almännheten kan fortsätt att vara där.

    //L

    Det händer visst grejer under ytan, det ryktas en del om att det som sägs offentligt om “vår” udde inte riktigt är det som kommunen sedan gör. Det finns dessutom lösa rykten om att det dealas om ett bygglov för att få ett bättre pris på udden… Stämmer det är det rena rama öststatscirkusen.
    Några av de mest insatta på kommunen, som dessutom tycker att Torös vänner är bra, kommer att sluta under året. Så vi tappar det stöd vi har på kommunen. 🙁
    Hoppas att de som kommer i efterhand är lika bra.

  • svenne

    Medlem
    20 augusti, 2010 vid 09:12

    Achtung!

    I och med bildandet av Södertörns surfklubb, som har samma mål som Torös vänner men för ett större område, beslutades det att införliva Torös vänner i den nybildade föreningen.
    Alla som har visat sitt stöd och intresse för Torös vänner är minst lika välkomna som medlemmar i Södertörns surfklubb!

    Tack till er som hjälpte till!
    Over ‘n’ out

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Rädda min strand Torös vänner – stadgar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.