• skotten

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 11:07

    TOM, There is one dude I know has that blixtlås setup, and its the danish dude Jacob, he was riding a GUL wetsuit all last winter, looks real easy to put it on and take it off mind you

  • topy

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 11:39

    @kasimir 298213 wrote:

    Tror på Gul de har ju varit med ett tag. Dessutom hyffsat billig

    Den GUL värkar intressant, har bra erfarenheter med GUL SKor/dräkt vad det gäller kvalite. Det står på hemsidan -Neopren muddar vid halsen och handlederna, latex och neopren muddar vid fötterna.
    Håller det tillräkligt tätt med neopren nuddar? någon som har erfarenhet av det.?

  • topy

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 11:43

    @TomW 298134 wrote:

    Har kollat runt på torrdräkt.

    Mystic från On Top Sports. 3999:-
    Pyro original och Pyro lite från KiteSweden. 4250:- el 5200:-

    Har också spanat in en Typhoon XTR Racer torrdräkt från England, en av dem största torrdräkt tillverkare i världen. Gjort i helt andas material, förstärkt knä och arsle, latex muddar och inklusive hel fleece overall. 199£ med 25£ frakt. Ung. 3000 riksdalar. Bra pris

    MEN, den har en snedd blixtlås fram. har någon erfarenhet med detta? kommer det klämmas i selen och var obekväm?

    MVH Tom

    Hra kört en gammal dräkt ett tag med dragkedjan snätt fram. Och det känns lite men är ej i vägen, kan själv tänka mig köpa den Gul dräkten.

  • christian12345

    Medlem
    1 oktober, 2007 vid 12:19
    topy;419188 wrote:
    [..]har bra erfarenheter med GUL SKor/dräkt vad det gäller kvalite[..]

    Kvalitén kan man inte klaga på, det är helt säkert. Det enda är väl själva konceptet, som är lite upp till var man om man kan vänja sig vid!

    topy;419188 wrote:
    [..]Håller det tillräkligt tätt med neopren nuddar? någon som har erfarenhet av det.?

    Det beror väl lite på vad som är ’tillräckligt’. Om man slarvar (t ex om man inte snör åt handskarna ordentligt om manchetterna) så kommer det garanterat in vatten om man kraschar och landar med handen i färdriktningen. Om man är noggrann så klarar man sig 9 sessions av 10 även om man störtar. Även den där 10’e gången så är det inte sådär jättefarligt då man brukar få in högst någon deciliter som snabbt värms upp så att man kan fortsätta segla.
    Å andra sidan – den där minuten det tar att värma upp vattnet, när man just har insett att det är vatten i ärmen, sträcker upp den mot bommen för att komma igång igen, blir påmind om att vatten typiskt rinner neråt, i det här fallet betyder det armhåla och nacke, vidare över ryggen för att sedan lägga sig runt midjan ovanför selen för att därifrån sakta strila ner mot the crack och the pung för att slutligen via innanlåret ligga och skvalpa mot anklarna – är den längsta minuten i ditt liv, om vi snackar fyragradigt decembervatten…

  • skotten

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 16:18

    hahaha – ahh hell I dont miss winter.

  • topy

    Medlem
    2 oktober, 2007 vid 18:17

    Är rätt sugen att betälla 2-3 st gul astro dräkter från england 220 pund st.
    Någon som har provat den dräkten och kan säga något mer om den?
    Ä det någon mer som är intresserad?

  • tomw

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 19:04

    Har kört med Mystic torrdräkt 10tal ggr. Har Mystic torr handskar och torrskor. Köpte en huva som går over käken.

    Vad jag tycker:
    1. dragkjeda bak är jobbig- Inget problem när ska “i”. finns folk att hjälpa. Men när man ska ut, har man bråttom och glömmer att leta upp hjälp.
    2. Man är varm. Klart de blir lite svettig och fuktig-men med polyprop underställ är man varm. Ingen större problem med vatten intrång.
    3. Det är lätt att klä sig hemma med underställ och fleece- vindbrallor och jacka över- redo att bara hoppa i torrisen.
    4. När man ska klä av sig- då har man den stora fördelen- Man blir torr direkt- byt direkt till torra kläder- all fukt finns in understället-fleecen.
    5. Man måste ha bra bootied och handskar- Mystics funkar kanon. Handskarna hindra inte greppet så mycket.
    6. Huvan över käken funkar inte för mig- fan vad den trycker på- fick fruktansvärt ont i käken-nacken. Gick over till min triathlon huva. kankse jag skulle klippa ner käck partiet….
    7. Hela skiten blir en torrare paket efter sessionen- lättare att torka
    hemma.- slänga underställ fleecen i tvätten.

    Negativt: Det blir dyrt. kanske 10 dgr per år.
    Men vad kostar en lyftkort att åka skidor……..

  • tomw

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 19:07

    Glömde nämna en sak:

    När man ramlar i- finns ingen isolering- luften trycks ur isolering man har i understäkker av vattentrycket.

    Om man hamnar i vattnet en längre stund- nerkylning är snabbt.

    En 5-6mm steamer är bättre då.

  • jonasm

    Medlem
    4 oktober, 2007 vid 22:23

    Tjena,

    jag har haft GUL dräkten: gore-tex kopia variant, blixtlås fram, neopren i halsen och i armarna.

    Håller helt tätt nere vid fötterna och andas bra.

    Fungerar alltså om du bara ska cruisa runt och inte tappar brädan…men tyvärr håller inte neoprenet helt tätt så om du bodydraggar efter brädan = du tar snabbt in vatten = inte skönt + det blir snabbt kallt med några deciliter vatten på blöt fleece och nere i skorna…

    Sålde min dräkt till en seglare. Skulle välja en annan dräkt om jag ska köpa en ny (kör nu 5/3 med extra 2 mm neoprentröja under)

    Jonas

  • lucus

    Medlem
    5 oktober, 2007 vid 14:41

    Så vad är bättre, tjock våtdräkt 6-7 mm eller torrdräkt om man svettas mycket?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.