• törrdräkt

    Publicerad av ziik på 25 oktober, 2008 vid 13:07

    Vad kör ni för törra dräkter och vem är nöjd med vad?
    Vad funkar bäst under?
    Å vill inte selen gärna sladda runt lite utanpå som den lätt gör på vinterkläder?

    yeeah svarade 15 år, 6 månader sedan 13 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • haze

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 13:09

    Mystic och är sjukt nöjd, Skidunderställ under. Sladdar lite men inte så farligt.

  • debkausf

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 13:13

    @ZIIK 511439 wrote:

    Vad kör ni för törra dräkter och vem är nöjd med vad?
    Vad funkar bäst under?
    Å vill inte selen gärna sladda runt lite utanpå som den lätt gör på vinterkläder?

    Om det är värme du vill åt finns det bara ett alternativ som jag ser det! C-skins. Är iof. en semidrysuit men än så länge måste man lägga sig i vattnet en stund för att kyla ner sig. Det fina med att vara så varm är att man kan loosa handskarna om de är över 6-7 grader i luften. Kör med en 5/4!

  • skotten

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 15:41

    mystic, fully breathable, super flexi, and you can come from the beach into a james bond dinnerparty no problem

  • patrikol

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 16:50

    @ZIIK 511439 wrote:

    Vad kör ni för törra dräkter och vem är nöjd med vad?
    Vad funkar bäst under?
    Å vill inte selen gärna sladda runt lite utanpå som den lätt gör på vinterkläder?

    Kör mest våtdräkt det funkar året runt, när det är som kallast så blir det dock inte mer än 1 timme i stöten med våtdräkt.

    Har även en gammal dyktorrdräkt som funkar bra om man inte behöver röra sig allt för mycket för dom som gör mycket trick är den nog i klumpigaste laget men för vågor och lite fram och tillbaka åkning funkar den utmärkt.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:06

    Jag kör en Pyro och den är go. Dock andas inte materialet i den så i det avseendet tror jag Mysticen (2009) är sjukt mycket goare.

  • haze

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:15

    @sourra 511554 wrote:

    Jag kör en Pyro och den är go. Dock andas inte materialet i den så i det avseendet tror jag Mysticen (2009) är sjukt mycket goare.

    2008 andas oxå.

  • sourra

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:19

    Sant. Men på 2009 andas hela dräkten. På 2008 är det bara de vita panelerna på överkroppen.

  • haze

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 19:24

    Japp men det räcker gott och väl, Har inte haft någon tendens till fukt i den som jag alltid hade i min Pyro.

  • johnk

    Medlem
    25 oktober, 2008 vid 21:32

    Jag kör en några år gammal pyro classic och tycker det är gött. Känner inte alls att den är speciellt osmidigt, men jag har inte testat mysticen. Problem med fukt uppstår bara för mig när jag klär på mig för mycket under så jag svettas (och man blir kall istället). Hade varit bra om den fukten tog sig ut. Men med rätt mängd kläder kan jag köra timme efter timme utan problem. När muddarna börjar bli gamla kommer det även in vatten genom dem på mig, men jag tror det är för att min benstomme är så smal.
    Selen glider inte på dräkten för mig, men däremot tar den med sig dräkten upp istället så man får den i skrevet – inte så najs eftersom dräkten inte är elastisk där. En gylf hade varit riktigt gött också så man slapp ta av sig dräkten vid tillfälle.

    Jag har kört med skidunderställ fram till för två veckor sen, då drog jag på en tunn fleece också, men bara för komfort. Hade kunnat köra utan ett tag till egentligen.

    Det finns väl en variant av pyro som andas också har jag för mig men den är dyr.

  • melker

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 07:33

    Jag har en Pyro i perfekt skick liggand ei grderoben. Den är använd max 8 timmar för två sässonger sedan och har sedan legat i garderoben förutom för 6 månader sedan typ då jag bytte halsmudd. Säljer den till en bättre behövande. Kitare inte på vintern längre. Dräkten finns i malmö. Kom med ett bud.

  • skotten

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 07:53

    @Haze 511566 wrote:

    Japp men det räcker gott och väl, Har inte haft någon tendens till fukt i den som jag alltid hade i min Pyro.

    han menar att de e typ fiat vs ferrari…

  • simoneburgess

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:21

    Ok, ska köpa en torris när som, och har kikat på mystics: Ni som har dem kanske kan förklara något för mig:

    Hur kan den andas? Om kondes kan komma UT måste annan fukt kunna komma IN, no? och det brukar ju vara fuktigare på utsidan. Jag vet att folk är nöjda med den, men förklara det här för mig. Är det verkligen inget problem?

    restecpa!

  • sourra

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 18:52

    Om man ligger i och simmar hela tiden tror jag inte dräkten andas men så snart man står på brädan så gör den det. Det är samma påhitt som gjort Goretex så populärt.

  • simoneburgess

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 19:18

    Så det funkar alltså? Skumt….

  • johnk

    Medlem
    26 oktober, 2008 vid 23:46

    Dräkten känner av när man är ovanför eller under vattenytan och öppnar och stänger sina ventilationshål. Lite som en blöja som suger upp men inte tillför vätska.

    På allvar så är detta förklaringen jag fått: Vattenångans vatten-partiklar är mindre än flytande vattens, och därför tränger ångan igenom de små hålen men inte det flytande vattnet. Sen beroende på materialet så klarar det olika mycket tryck innan det börjar släppa igenom flytande vatten också. Detta brukar anges i “mm vattenpelare” på kläder men kan vara högst ovetenskapligt testat. Generellt så “andas” dock tyg med högre “vattenpelare” sämre än tyg med lägre på grund av naturliga skäl.

    När jag valde torrdräkt så sa någon till mig att andas-funktionen slutar att fungera efter ett tag om man använder dem i saltvatten. Vet ej om det stämmer, eller om det ändrats på nyare modeller.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.