• skotten

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 00:43

    water is more dense than steam.. so the steam passes through the pores but the water doesnt..

    solids, liquids, gases… simple stuff…

  • simoneburgess

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:05

    Hmmm.. Ja, it makes sense. Fast det lär ju finnas vattenånga på utsidan av dräkten också. Där det finns vatten finns det vattenånga. Luften på utsidan kan man väl lungt räkna är mättad med vattenånga när man befinner sig på havet. Fast den låga temperaturen gör att även 100% inte är så mycket. Och det är ju varmare i dräkten, som gör att luften kan hålla mer vattenånga på insidan när man svettas.

    Det kanske blir en sån där Mystic…

  • sourra

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 15:30

    Jag har svårt att tro att luften på utsidan håller 100% relativ luftfuktighet (vilket insidan lär kunna göra). Tror sällan vi kommer över 80-85% i Sverige.

  • mag

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 18:50

    Värmen på insidan driver ångan utåt. Om utsidan blir varmare går det åt andra hållet, precis som med GoreTex. Sitter du på något varmt och blött ett tag med t ex skidkläder tränger vattenångan in istället för ut.
    /Magnus

  • dadil

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:14

    @sourra 512171 wrote:

    Jag har svårt att tro att luften på utsidan håller 100% relativ luftfuktighet (vilket insidan lär kunna göra). Tror sällan vi kommer över 80-85% i Sverige.

    jag vill faktiskt dra mig till minnes att det tom regnar även i sverige ibland.

  • simoneburgess

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:27

    Just ovanför vattnet ute på havet lär det vara i princip mättat, men det absolutskillanden kommer vara stor ändå, i och medd att varmare luft kan hålla så mycket mer ånga. Har inte mitt moliérdiagram här, men fuck it; Dom säger det funkar, jag säger det funkar!

  • luuddee

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 19:58

    fan lägg ner det där med torrdräkt e ju bara klumpigt o jobbigt, desstuom e man körd om det går åt helvete långt ut o man måste simma lite. riktigt körd e man dessutom om man får hål på skiten. nä vill ni va riktigt riktigt varma. testa xcel infinity 6,5,4mm hooded eller billabong solution gold 6,5,4 mm hooded den med. eller ripcurl f-bomb 6,5,4mm hooded den också eller varför inte oneills psyko 2 samma spec på den. ni får säga vad ni vill men ni måste testa någon av dessa dräkter en riktigt riktigt kall dag så kommer ni att tänka om.

  • simoneburgess

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:08

    Men ombytet en riktigt kall dag är ju värst…

  • haze

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:09

    Ja det är där för jag kör torris. För att jag hatar att byta om i kyla!

  • skotten

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 20:29

    yeah the drysuit is pretty nice when getting changed… maybe I will try one again this year.

  • yeeah

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 22:18

    Gul Astro
    grymt bra, dragkedja fram, hängslen dubbla muddar och förstärkningar på rätt ställen. Minst lika mkt rörlighet som en tjock våtdräkt, mer än en dyk våttis som många kör.. Välj ett fleece underställ så håller du dig varm även om det läcker in lite vatten. När man gör en fet vurpa så kan det komma in lite men man märker inte det med rätt typ av underställ.

    /Jakob

  • yeeah

    Medlem
    27 oktober, 2008 vid 22:20

    glömde säga:
    184 lång 85 pannor L är rätt storlek för mig.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.