Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt för dykning, funkar det för vindsurfing?

  • Torrdräkt för dykning, funkar det för vindsurfing?

    Publicerad av bergo på 26 augusti, 2006 vid 20:12

    Rubrik….

    (Torrdräkter för dykning har ventiler där man fyller på luft för att få flytkraft)

    Går det bra att använda dykartorrdräkter för vindsurfing, eller bör man köpa “anpassade” (om det finns såna för vindsurfing).

    Nån som vet?

    charl8 svarade 17 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Knatte

    Gäst
    26 augusti, 2006 vid 20:27
    bergo wrote:
    Rubrik….

    (Torrdräkter för dykning har ventiler där man fyller på luft för att få flytkraft)

    Går det bra att använda dykartorrdräkter för vindsurfing, eller bör man köpa “anpassade” (om det finns såna för vindsurfing).

    Nån som vet?

    Köp en vanlig våtdräkt eller torrdräkt för surfing. Dykdräkter är väl inte så smidiga för vindsurfing misstänker jag :tongue:

  • ubaten

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 07:23

    om man trillar i med dyk torrdräkt så blir den väldigt tung om den läker in vatten, kanske inte så bra dessutom så blir det för stelt jag har en antarctica torrdräkt och det blir för stelt samt att bootsen är på tok för tjocka. Så gå på en bra vindsurfing dräkt istället.

  • jmb

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 08:02

    Tjena!

    Jag har oxå haft dom funderingarna. Jag har provat att surfa med en Mystic och helt ärligt så känns den lika osmidig/smidig som en skaldräkt ämnad för dykning.

    Jag kan tänka mig att bootsen på en dykdräkt e för stora, men min tanke var att använda en med inbyggda sockar och sen använda ett par 5mm skor utanpå.

  • bergo

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 09:37

    Ok, det låter bra.

    Nån som har någon bra torrdräkt att rekommendera för surfing?

  • surfan

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:37
    bergo wrote:
    Ok, det låter bra.

    Nån som har någon bra torrdräkt att rekommendera för surfing?
    /nick
    np 4000

  • bergo

    Medlem
    27 augusti, 2006 vid 19:55

    Surfen skriver (i PM):

    för dykning är nog aldeles för styv att ha när man ska surfa!
    Men här har du två bra dräkter,
    Pro Limit Pro Series ZF Steamer 5/3 2005
    Pro Limit Pro Series Torrdräkt 2005
    Båda dräkterna är för tidig vår och sen höst, och det är REA på dem hos Surfbutiken till ett bra pris. http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16

    Och du, tänk på att dom ska inte sitta allt för hårt över armarna! Då stasar det sig och du tappar kraft/kramp i armarna. Helst lösa ärmar som tightar till nere vid handleden.
    //tommy

  • charl8

    Medlem
    28 augusti, 2006 vid 11:43

    Måste försvara mysticdräkten. den är toppen, både smidig och varm med rätt mängd kläder, vilket ju visserligen är en liten konst i sig. Men när alla tar av sig våtdräkten i höstkylan så är den värd varenda liten krona. Dessutom kör min bättre(sämre?)hälft med en skaldräkt för dykning. Jag tycker att den verkar lite stel och det ser roligt ut eftersom ventilerna sitter kvar( brukar fnissa lite när han vänder sig om..)….men han säger att den fungerar helt ok fast han förstås inte har samma rörlighet med bootsen på. och även om dräkten av någon outgrundlig anledning skulle gå sönder i vattnet så har man förhoppningsvis utrustningen kvar att ta sig i land med…köp köp

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräkt för dykning, funkar det för vindsurfing?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.