Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Torrdräkt för o nackdelar

Taggad: 

  • wulltd

    Medlem
    27 november, 2012 vid 07:48

    Jag har en gammal prolimit torrdräkt som är gjort för kajak, men funkar utmärkt (billig).

    Det skall sitta “för hårt” runt halsen för att vara tätt, din hals drar nämligen ihop sig när du doppar huvudet i det kalla vattnet.
    Det bör vara lagom att inte kunna trycka igenom ett finger eller två när du har dräkten på. Samma gäller för anklar/handleder

  • bicless

    Medlem
    28 november, 2012 vid 20:08

    Jag tycker man skall ha en som andas. Man blir rätt svettig när man kitear och kan inte funkten transporteras bort blir man blöt på insidan. Mystic, Dry fashion mfl har sådana i 3 lagers nylon med membran som andas och de funkar bra. Kostar ca 4000:-. Dry fashion har även goretex som funkar ändå bättre men klart dyrare.

    Sen att man inte kan få in ett finger i halsen tycker jag är för tajt. Jag har klart lösare. Eftersom man som kitesurfare inte simmar med huvudet under vattnet några längre sträckor så räcker det med klart lösare hals. När du trillar ner under vattnet blir det tryck i träkten och lite luft pressas ut i hals och armuddar, svårt för vatten tränga in även om den sitter rätt löst. Men man skall bara klippa bort en ring i taget, klipper man för mycket så är risken den blir för lös. Kör så den sitter åt men bekvämt utan att störa. Så har jag och det funkar kalas.

    För övrigt funkar det superbra kitea med torrdräkt. Jag kör alltid torris på vintern numera. Den är både varmare och säkrare än en våtdräkt tycker jag.

  • pelle-surf

    Medlem
    29 november, 2012 vid 11:48

    Jag körde torris tidigt i våras, typ skalmodell, och trots att jag använde syntetmaterial under så blev jag alltid fuktig i dräkten då den inte andades. Det var inga problem när jag höll igång, men när man gick upp för att vila mm, så blev det snabbt rått och kallt. Upplevde det lite obehagligt med trycket ifrån halsmuffen, men vande mig så det var inget större problem, den behöver nog inte sitta åt alltför hårt i halsen, jag fick aldrig in vatten. Köpte en vintervåtis 6/5/4 Flash bomb, i höstas, vilken jag tycker är mycket bättre, tror aldrig jag kommer frysa i den.

  • niss

    Medlem
    17 december, 2012 vid 22:30

    tack för bra svar.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Torrdräkt för o nackdelar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.