Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräktserfarenheter

  • hawk2

    Medlem
    9 november, 2016 vid 08:24

    Har en skal torrdräkt och att ha rätt kläder under är helt avgörande för värmen.
    Har även en 6/4 våtdräkt

    Det jag upplever som bra med torrdräkt är:
    vid ombyte, man har alltid varma sköna kläder på sig.
    på land när man vilar blir de inte kallt med våtdräkt fryser jag snabbt och måste kränga på en jacka direkt.

    En nackdel är att man inte “rör sig” speciellt smidigt i vattnet. Kan mkt väl tänka mig att de blir jobbigt i vågor.

    Seglar huvudsakligen på plattvatten och tycker det är skönt med torrdräkt när det är kallt.

    detta stämmer bra med Bicless åsikter om torrdräkt som han skrivit om här förut.

  • kris

    Medlem
    9 november, 2016 vid 17:00

    Instämmer i mångt och mycket med föregående talare. Körde ett första pass med torris i söndags och blev positivt överraskad. Har haft en 6/5/4 innan som är väldigt varm men det var otroligt skönt att vara torr både innan, under och efter surfet.

    Rörligheten var riktigt bra i just min dräkt och den kändes inte klumpig, vilket jag var ganska fundersam på innan. Simmade en kort stund i ganska grov sjö (inte vågor dock) och det gick fint.

    Sen går det inte att komma ifrån att det är något bylsigare än en tight våtdräkt. Det märks vid hängselen t ex, hade en bit av jackan som bullade upp sig och försvårade snabb ikrokning (sittsele dock). Men på det hela så var det smidigare än jag trott. Det kändes inte klumpigt att dra vare sig sele eller flytväst utanpå (dräkten är en Ocean Rodeo Soul).

    Absolut viktigt vad du har under. Dräkten ligger an mot huden när du plurrar i och det blir snabbt kallt om man inte har bra underställ. Viktigt att tänka på om man kör på en spot där man kan få simma långt om något händer. Rätt under = fantastiskt skönt!
    Tänk också på att flytkraften inte finns som i neoprendräkter, flytväst bra.

    Har man latexmuddar så trimma dom att sitta bra. Oftast inte alls så tight som man tror man behöver. Och ha en neohood som går ned en bit på halsen och täcker över muddkanten, då kommer inget vatten in vid huvudstupa krasch.

    Och sköt om dragkedja och latexmuddar. Latex degenereras av bl a olja/fett, även det som finns på huden. Är man noggrann så ska man skölja av muddarna både invändigt och utvändigt med mild tvål efter användning. Finns medel man kan smörja in dom med också. Men helt ärligt så har jag en gammal torris (ej surfat i den utan annan sport) som ej skötts om alls under flera år – och muddarna är i fint skick ändå. Kanske skillnad på latex och latex, men den nya tänker jag vårda iallafall 🙂

    Kort sagt: att kunna åka till surfet redan ombytt och sen åka hem lika torr är värt mycket när man testat på det.

  • cosmosurfer

    Medlem
    9 november, 2016 vid 17:14

    Tack för information! Blir verkligen sugen på att prova!

  • hawk2

    Medlem
    10 november, 2016 vid 07:36

    vill också poängtera precis som Kris skrev att ha en neohood över muddkanten är bra. körde med beanie sist o fick då in vatten vid halsen vid ordentliga kraschar. ovanför vattnet och på land tycker jag tom torrisen är rörligare än min 6/4.

    Kris hur gör du när du trimmar muddarna???
    mina muddar vid fötterna sitter väldigt hårt .

  • kris

    Medlem
    10 november, 2016 vid 09:37

    Klipp med sax om dom inte går att töja ut (med vinflaska eller liknande). Muddarna är svagt konformade för att kunna trimmas till exakt storlek. Var bara noga med att inte klippa för mycket åt gången och att det inte blir någon flik.
    Ett tips är att ta en stor påsklämma och sätta en bit in på mudden, låsa fast båda muddkanterna mot varann s a s, och sen klippa rakt över.

  • bicless

    Medlem
    10 november, 2016 vid 22:31

    Viktigt torrisen sitter på rätt. Om latexmuddarnas konform pekar uppåt i exempelvis fotanklarna istället för neråt så kan vatten lätt pressas in vid krasher. De skall alltså peka nedåt. Sen skall man ha ett karborre lås ovanpå som gör att inte latexfogen behöver klara för mycket tryckande vatten. Om den torrdräkten man köpt inte har det så rekommederar jag sätta på sådan, finns billiga köpa löst. Det är tätt endå om man stillsamt går i vattnet men trycker man ner en fot i 20 knop är det en annan femma. De torrisar som är gjorda för ex jollesegling eller SUP har ofta klenare barriärer. Där tänkter man sig mer stillsam vattenkontakt. De som är gjorda för kite eller vindsurf har klart robustare för att klara våldsammare krasher i vatten.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Torrdräktserfarenheter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.