Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Toyota Hiace vs VW Caravelle/Transporter

  • Toyota Hiace vs VW Caravelle/Transporter

    Publicerad av larry på 9 augusti, 2005 vid 07:43

    Hej.

    Går och funderar på att skaffa en buss igen. Jag har börjat titta lite på Toyota Hiace och VW Caravelle.

    Vilken bil ska man välja?
    Vad ska man tänka på med de olika modellerna?
    Har ni förslag på andra alternativa modeller?

    Det jag söker är en buss i prisklassen 30.000-50.000 och årsmodell mellan typ 93-98. (Har inte räknat efter riktigt vilken budget jag har ännu.)
    Jag vill att den är så problemfri som möjligt och med bra total-ekonomi.
    Tänker bygga en enklare campinginredning för fru och son och vill att den ska vara så stor som möjligt men inte större än att den går att köra och parkera som en vanlig personbil.

    Tacksam för tips och råd!!

    MVH

    //Larry

    larry svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • feg

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 17:19

    Jag har haft en HiAce från -94.
    Bilen erbjuder otroliga innerutrymmen till ytterutrymmen som inte är mycket större än en 245:a.
    Reparationer och reserdelar är rätt ok prismässigt (definitivt billigare en till den Merca Sprinter jag och brorsan har nu) och den drog ca 1 l/mil ovasett om den gick i stadstrafik eller landsväg (mestadels 110 km/h)

    Nackdelarna är främst att den är krock-osäker. Man sitter framför motorn och aggerar därmed deformationszon. En annan grej är att den har dålig “ståhöjd” innuti. Det innre golvet är i knähöjd på mig (180cm lång) när jag står utanförbussen.

    Om det inte var för att brorsan och jag köpte loss en Merca Sprinter skulle jag kollat på franska bussar (Renault, Peugott och Citroen) eftersom de har enorma lastutrymmen i förhållande till yttermått. Främst är lasthöjden mycket bättre än på Sprintern och Toyotan. Av bilens totalhöjd utnyttjas alltså mer i dessa moderna bussar. De är dessutom mycket bredare än toyotan som bara var ca 160 innuti.

    /feg

  • larry

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 20:55

    Tack för synpunkterna. (Måste ha en rimligt säker bil nu när familjen ska åka med.)
    Hiacen verkar finnas i en ny tappning från 96. Vet du om den också har motorn bakom och är lika smal?

  • tabi

    Medlem
    9 augusti, 2005 vid 22:05

    Transportern är lika “smal”, vilket jag anser fullt tillräckligt. Jag har den korta modellen och kör den som bruksbil, inte bara fram och tillbaks till surfet. Tror inte jag skulle vilja ha mycket större än denna som bruks. Speciellt inte att köra i stan med.

    Ståhöjden är nåt som saknas förstås men det finns det blir det ju inte om du väljer en hiace heller.

    Jag vet inte hur innermåtten på en hiace är, men min är runt 240, det går bra även om det är i minsta laget. Jag har bott 1,5 mån i min i sommar och det funkar skitbra!
    Dock är det uppkapat ett hål i lastförsjkutningsskyddet så brädornas nos kan petas in under förarstolen.
    Nu får jag in en bräda på 270 om jag skulle vilja…

    Kort o gott, en grym buss!

    PS Bilder på nya inredningen är på g, ska bara bli helt klar först!

  • feg

    Medlem
    10 augusti, 2005 vid 18:31

    Nya hiace har motorn fram och är nog en klart bättre buss men dom ligger högre i pris.
    Ska du köpa nya hiace så sikta på den långa annars är innerlängden kort eftersom totallängden är som gamla men i den satt man ju på motorn.

    /Jocke

  • mag

    Medlem
    13 augusti, 2005 vid 22:44

    Mått och prestanda är nog rätt lika. Hiacen är ju en kopia av transportern både på utsida och insida. Båda är trafiksäkra, driftsäkra, halvdyra i inköpskostnad och relativt dyra att laga. Jag valde själv mellan dessa båda men slumpen gav en lång Transporter. Köp den långa om du kan.
    /Magnus

  • larry

    Medlem
    14 augusti, 2005 vid 14:45

    Tack Mag, feg och TaBi för bra info!!

    Är den nån som vill fylla på mera så ar ni välkomna.

    VW känns lite mer surf än Toyota, men det skiter man väl i efter första reparationskostnaden.

    //L

  • magnus

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 12:40

    Funderar på att sälja min buss. Hyfsat problemfri och med bra totalekonomi (en massa bra-att-ha reservdelar medföljer). Ligger inom ditt prisintervall!
    M

  • larry

    Medlem
    16 augusti, 2005 vid 12:47

    Svar till:


    Funderar på att sälja min buss. Hyfsat problemfri och med bra totalekonomi (en massa bra-att-ha reservdelar medföljer). Ligger inom ditt prisintervall!
    M

    [/ QUOTE ]

    Jag vill ju ha en säker bil också eftersom jag ska ta med familjen!

    Visst är det så att de gamla VW bussarna skyddar pannbenet från att bli intryckt eftersom de har en balk mitt i vindrutan.

    Nä Mange. Jag vill nog ha något nyare………

    Tyckte förövrigt det såg ut att börja fläkta lite. Funderar på en Freestyle session på Närlundabadet. När slutar du?

    //Larry

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Toyota Hiace vs VW Caravelle/Transporter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.