Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

  • staffomania

    Medlem
    12 oktober, 2015 vid 19:51

    @Maak13 736409 wrote:

    Tjena.

    Jag kör en Select antiweed XL fena på min ultrasonic. Mitt största segel är 11 kvm. Jag väger ca 85 kg. Jag inbillar mig att jag kommer upp lättare i planing med Antiweed fenan när det blåser lite typ 5-6 msek. Men om det är så eller inte är en annan fråga.

    Hur funkar dessa brädor med så pass stora segel? Planar man tidigare ala formula eller finns det en gräns när seglet blir för stort? Kanske skulle man köpa en formularigg och ha liggande på landet. 🙂

    Var köpte du selectfenan?

  • maak13

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 05:41

    Brädan funkar kanon med större segel. Man får mer vrid. Det gör att man kan plana när andra inte gör det. Jag har familj så jag kan inte segla när jag vill utan får anpassa mig och då kanske det inte blåser som jag vill. Då är det den perfekta kombon. Man orkar inte pumpa en 11 kvm rigg så länge om man inte seglar mycket. Det är ett problem.
    Jag köpte fenan på surf.se.

  • staffomania

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 07:32

    @Maak13 736413 wrote:

    Brädan funkar kanon med större segel. Man får mer vrid. Det gör att man kan plana när andra inte gör det. Jag har familj så jag kan inte segla när jag vill utan får anpassa mig och då kanske det inte blåser som jag vill. Då är det den perfekta kombon. Man orkar inte pumpa en 11 kvm rigg så länge om man inte seglar mycket. Det är ett problem.
    Jag köpte fenan på surf.se.

    Kanske ska hålla ögonen öppna efter en gammal formula rigg på 10-11kvm som man kan ha på landet.

  • mcrill

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 07:48

    Under ett par år seglade jag en SLW 90. Weedfena seglade jag med nästan alltid eftersom jag håller till i Torkelstorp, på västkusten. Körde först med en Lessacher 36 och det gick bra upp till 9,5 m2. När jag gick över 10 m2 funkade inte 36:an. Jag fick tag i en Lessacher duo weed 40, som visade sig vara perfekt. Använde den väldigt mycket även till något mindre segel. Höjtagnings förmågan var imponerande. Kan tillägga att jag väger 100 kg. Blev tyvärr tvungen att sälja bädan pga artros i knät och jag saknar den. Att plana i plattvatten utan att det ens går gäss är magiskt.
    Lessacher duo weed 40 fenan finns kvar här hemma och jag säljer den gärna, pris 900 + frakt. Har säkert en vanlig 36 weedfena liggande också som jag kan sälja. Inte helt säker att det är någon Lessacher kvar, men har en T-zone. Den går för 300+frakt.
    Örjan 0707484688

  • staffomania

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 11:15

    @McRill 736416 wrote:

    Under ett par år seglade jag en SLW 90. Weedfena seglade jag med nästan alltid eftersom jag håller till i Torkelstorp, på västkusten. Körde först med en Lessacher 36 och det gick bra upp till 9,5 m2. När jag gick över 10 m2 funkade inte 36:an. Jag fick tag i en Lessacher duo weed 40, som visade sig vara perfekt. Använde den väldigt mycket även till något mindre segel. Höjtagnings förmågan var imponerande. Kan tillägga att jag väger 100 kg. Blev tyvärr tvungen att sälja bädan pga artros i knät och jag saknar den. Att plana i plattvatten utan att det ens går gäss är magiskt.
    Lessacher duo weed 40 fenan finns kvar här hemma och jag säljer den gärna, pris 900 + frakt. Har säkert en vanlig 36 weedfena liggande också som jag kan sälja. Inte helt säker att det är någon Lessacher kvar, men har en T-zone. Den går för 300+frakt.
    Örjan 0707484688

    Ska tänka på saken. Har en Lessacher 36 redan men tänkte att den var för liten då jag kör med den på Futuran. Men ska pröva och ser hur det går med den först.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 15:21

    Jag skulle gissa att Du väljer bort weed-fenan om Du inte måste ha den i grund grönsörja eller vill speeda på någon platt spot men det är ju bara att testa. Har Du köpt en begad bräda?

  • staffomania

    Medlem
    13 oktober, 2015 vid 16:03

    @Herr Pelegrin 736420 wrote:

    Jag skulle gissa att Du väljer bort weed-fenan om Du inte måste ha den i grund grönsörja eller vill speeda på någon platt spot men det är ju bara att testa. Har Du köpt en begad bräda?

    Japp det är en begagnad 90 på 154l.

  • staffomania

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 18:47

    Prövade brädan både i lördags och söndags. Båda dagarna dog vinden precis när jag skulle dra ut men tycker ändå att det borde varit tillräckligt för att plana mer än jag gjorde med 9.2. Nu är seglet rätt nytt och är inte helt 100 på riggningen var 100% men det är givet att jag har helt fel teknik.

    Vad brukar ni göra för att få igång brädan tidigt? Ska man pumpa? Försökte med det men har nog helt fel teknik. Kollar man på videon med Sebastian Kornum går han i framstroppen pumpar lite lätt med bakhanden och planar iväg i ett nafs. Det funkade inte för mig.

    De gånger jag väl planade hade jag nog även planat med min futura och 7.2. Ska se om jag kommer ut någon mer gång och kan pröva men helt klart verkar det som man måste utveckla en bra pumpteknik.

    Annars
    – Tycker det var lite ovant och komma i bakstroppen och speciellt med vinterskorna och trillade i någon gång p g a det och då var det ändå väldigt platt.

    – Väl var uppe i planing var brädan väldigt bekväm även om fenan(62cm) kändes lite väl stor i de värsta byarna.

    – Tycker också brädan var lätt att kryssa med både när man planade och när man inte gjorde det.

    – Skönt med lite mer flytkraft än futuran som ligger precis på gränsen när man drar rigg och gör lättvindsmanövrar.

  • maak13

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 19:49

    Tjena.

    Många tror att man kan plana i vilken vind som helst bara för att man har lättvinds prylar. Men det är många faktorer som spelar in. Ex hur mycket du väger, hur mycket det blåser, hur jämn vinden är osv. Jag planar i 5-6 msek med mitt 11 kvm segel och jag väger 85 kg. jag har en vindmätare och kollar innan jag går ut. Jag har läst att folk planar i 3 msek. Men då väger dom nog inte mycket och är vältränade.
    Det jag gör är att jag justerar seglet hela tiden. Jag gör egentligen fyra grejer med seglet. Ju mindre det blåser ju mindre uthal har jag. Jag kör med justerbart uthalstrim. Så jag får mer buk i seglet. Höjer bommen. Ibland har jag den tokhögt. Jag har konan Hängselelinor. Flyttar bak masten. Släpper upp nedhalet på seglet. Genom att släppa upp nedhalet i seglet så får jag mer “botten”kraft i seglet men tappar fart. Jag har North Sails justerbara mastfot som gör att jag lätt kan släppa upp seglet.
    Ibland får jag ställa mig mer i mitten på brädan för att komma igång. Om du kollar hur chicken strapsen på en formula sitter så förstår du hur jag menar.
    Har du minsta lilla sjögräs på fenan så blir det jäkligt jobbigt att plana i lätta vindar. I starkare vindar så spelar det ingen roll..

  • herr-pelegrin

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 19:52

    Ja, det lät ju som det var en del pluspoäng för brädan, frånsett bakstroppen och att det var knöligt att få igång den i planing.

    Jag tror ändå man måste utgå ifrån att det finns inga mirakelbrädor för lättvind om man inte vill kliva upp till Formula med 12 kvm. SLW:n kräver ju precis som alla andra brädor en del för att gå igång. För Dig så borde 9.2 dra upp Dig i planing vid runt 6 m/s. Jag väger 76 och planar med 8.4 vid 5-6 m/s. Det har inte hänt att jag brytt mig om att pumpa igång den. Räcker inte vinden så räcker den inte! Om vinden räcker så fall bara av på slör flytta bak bakfoten och tryck med bakfoten mitt på brädan fortfarande ikrokad så kliver den upp. Om den inte kliver upp var det för lite vind(!).

    Vad gäller bakstroppen så ger det sig säkert bara Du kört ett par ggr. Stansen för fötterna är ju väldigt bekväm. Det är som att köra Volvo!

  • maak13

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 20:09

    Jag googlade Sebastian Kornum och han väger 72 kg och är vältränad. Dom filmerna jag hittade så ser det ut som han kör med stora segel. Typ 11-12 kvm. Sen är han jäkel på att segla. Han kan sin teknik och orkar pumpa.

  • staffomania

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 21:15

    Jo jag väger ju ca 105kg så 9.2 kanske är i minsta laget. Den primära anledningen till brädbytet mot Futuran (141L) var ju att den blev väldigt mycket på gränsen till att vara för liten volymmässigt med stora segel.

    Vet heller inte riktigt var jag har seglet (severne turbo) då känslan är att det är mindre bottendrag i det än mitt gamla 8.5 traction. Å andra sidan tar det mycket mer vind utan att kännas jobbigt. Men ska mixtra lite med riggningen där och en North xt förlängare är på ingång när surfbudgeten tillåter då min gamla inte passade med Severne seglet.

    Läste på ett annat forum om någon som hade en teknik där man tryckte ner läsidan med bakfoten för att få brädan att släppa och på så sätt komma upp i planing.

    http://www.seabreeze.com.au/forums/Windsurfing/Review/JP-Super-lightwind-90/

    Front foot on the center line about 4-6′ behind the mast base, most importantly back foot in front of but almost touching the leeward foot pad ie so your heel is on the center line. When a puff of wind would come it was simply a matter of hooking in then pointing the board slightly down wind and pushing down with my back foot with most of the weight towards the front of my foot, this digs the leeward rear corner of the board but frees up all the rest, the board quickly picks up speed a couple of these was all that was needed, with no pumping of the sail. once picking up speed it was simply shuffle the feet to the foot straps keeping the load on the harness and of the windward rail.

    Nu körde han på en 92 så det kan ju vara skillnad där.

  • staffomania

    Medlem
    27 oktober, 2015 vid 21:17

    @Maak13 736628 wrote:

    Jag googlade Sebastian Kornum och han väger 72 kg och är vältränad. Dom filmerna jag hittade så ser det ut som han kör med stora segel. Typ 11-12 kvm. Sen är han jäkel på att segla. Han kan sin teknik och orkar pumpa.

    Det var den här videon jag tänkte på och då har han ett 8.2 segel och orginalfenan men också en jäkla teknik. Vattnet är ju dessutom sjukt platt där.
    [video=vimeo;24912416]https://vimeo.com/24912416[/video]

  • canoya

    Medlem
    28 oktober, 2015 vid 08:05

    Sen blåser det inte så lite på filmen, det ser man på gipparna. Om det är riktigt lite vind så får man ju “motvind” i länsläget eftersom man kör snabbare än vinden och det ser han ju inte ut att ha.

  • maak13

    Medlem
    29 oktober, 2015 vid 10:13

    Det verkar som att det blåser en del på filmen. Han kan sin segling.
    Jag räknade lite på seglet vs din vikt. Om han kör med ca 8 kvm och väger 72 kg så skulle du ha ca 12 kvm med dina 100 kg. En 8 kvm slänger du runt som ingenting men det gör du inte riktigt med 12 kvm. Seglen blir högre, bommar längre osv. Men man vänjer sig fort.
    Så nu är det bara att investera i större segel? Leta upp en gammal formula rigg och kör hårt..

Sida 10 av 11

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tråd om JP Superlightwind och Ultrasonic 147

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.