• mikhogl

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 09:21

    Ja jämarns..när börjar brädbyggarkursen? slingshot tror jag har trä i sina wakes, vad är det för trä i snowboards? borde va ung samma?

  • dadil

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 09:25

    abachi är väldigt lätt och bra men regnskogsskövlardåligt…
    andra alternativ är tex poppel och paulownia…

  • brickan

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 16:56

    Balsa är oslagbart

  • tomw

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 18:20

    om du hittar en bra källa till pauwlonia eller balsa, hör gärna av sig.

    Själv har jag kört med 1,5mm abachi faner. nästa vinter kör jag lite advancerad trix med det…. http://twboards.blogspot.com

  • dadil

    Medlem
    17 mars, 2009 vid 23:29

    @Brickan 535401 wrote:

    Balsa är oslagbart

    ..

    nej.

  • hassespeed

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 07:19

    Finns det kurs i umeå? Vem håller i den och vad kostar det att vara med? Är det speedbrädor som byggs?

  • yeeah

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 08:41

    balsa har densitet ~160 kg/m3
    Abachi ~390
    gran ~320
    Paulownia ~240

    varierar med fuktighet och hur snabbt det växt…

    Hur som helst, balsa och paulownia verkar klart intressant. Annars kan man väl lika gärna springa över till bauhaus och leta reda på de lättast plankorna i högen med billigt virke???

    Håller på med en balsabräda nu, den ända källan jag hittade var hobbyaffärer, där kommer plankorna i längder om 1 m och bredd 10 cm.

  • above_the_law

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 17:29
    yeeah;535541 wrote:
    balsa har densitet ~160 kg/m3
    Abachi ~390
    gran ~320
    Paulownia ~240

    varierar med fuktighet och hur snabbt det växt…

    Hur som helst, balsa och paulownia verkar klart intressant. Annars kan man väl lika gärna springa över till bauhaus och leta reda på de lättast plankorna i högen med billigt virke???

    Håller på med en balsabräda nu, den ända källan jag hittade var hobbyaffärer, där kommer plankorna i längder om 1 m och bredd 10 cm.

    Hmmm, verkar som om ni snöat in på enbart densitet…glöm inte att ett träslag med längsgående fibrer ger ett grymt livligt flex som dessutom håller i många år. En högre densitet innebär oftast även att det är hårdare och då behöver man ju heller inte så mycket glas och epoxy eller om man nu använder polyester.

    Vad tror ni om att blanda Abachi och styrofoam/eps, d v s med relativt breda stringers av trä i mitt och kanter? Bör ge; bra och långvarigt flex, låg vikt och hållbara rails med god vridstyvhet. Vad tro ni andra?

  • yeeah

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 18:53

    @above_the_law 535651 wrote:

    Hmmm, verkar som om ni snöat in på enbart densitet…glöm inte att ett träslag med längsgående fibrer ger ett grymt livligt flex som dessutom håller i många år. En högre densitet innebär oftast även att det är hårdare och då behöver man ju heller inte så mycket glas och epoxy eller om man nu använder polyester.

    Vad tror ni om att blanda Abachi och styrofoam/eps, d v s med relativt breda stringers av trä i mitt och kanter? Bör ge; bra och långvarigt flex, låg vikt och hållbara rails med god vridstyvhet. Vad tro ni andra?

    massa brädor som är gjorda på det sättet du säger, säkert bra. Du har så klart rätt att det är styrkan i förhållande till vikten som är av stört intresse.
    Paulownia därefter basla sägs ha högst styrka i förhållande till vikt och båda är väsentligen starkare än skumkärnor. Tycker det är intressant att många letar efter “exotiska” träslag med relativt hög densitet när man kanske skulle kunna springa in till närmaste bygghandel och få lika bra..

  • langens_kite

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 19:04

    @above_the_law 535651 wrote:

    Hmmm, verkar som om ni snöat in på enbart densitet…glöm inte att ett träslag med längsgående fibrer ger ett grymt livligt flex som dessutom håller i många år. En högre densitet innebär oftast även att det är hårdare och då behöver man ju heller inte så mycket glas och epoxy eller om man nu använder polyester.

    Vad tror ni om att blanda Abachi och styrofoam/eps, d v s med relativt breda stringers av trä i mitt och kanter? Bör ge; bra och långvarigt flex, låg vikt och hållbara rails med god vridstyvhet. Vad tro ni andra?

    Är inne på samma linje som dej med en kombination av trä och skum i flera lager och olika densiteter beroende på var i brädan de är.
    Lamminer ALLTID en sån här bräda med epoxi och vacumsug.
    Vad menar du med stringer?
    Då jag hör stringer tänker jag på gamla Clarkfoam blanks som man byggde vinsurfingbrädor i, där satt det två längsgående på högkant i mitten.
    Tror inte på denna lösning då stringern kommer att mer eller mindre explodera då brädan böjs.

  • tomw

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 20:15

    kolla Swaylocks forum. Där finns proffs som tipsar om innovativa wave surfboard building.

    Konceptet är att ha massiva balsa rails, superlätt eps i mitten och 3mm balsa skins. Balsan skapar styvhet och kompression styrka, EPSn är flexible nog med hög shear flex så det blir bra flex. Det påstås att man få bättre snap, flex control och är bräda som har 5ggr livslängd än en trad, clarkfoam bräda. (Clarkfoam är död). EPS dem använder är vanlig bygg friggo tror jag

    Hade gärna velat köpa balsa i 2m längder 3mmx 100-150mm och 2m x 30x30mm

  • bohm

    Medlem
    18 mars, 2009 vid 22:34

    Jag är också på jakt efter lite mer exotiskt trä, och har googlat fram http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1

    Ligger i arlöv och de verkar ha allt. Tyvärr är det en grossist, men kanske kan du köpa av dem ändå. Annars kan de hjälpa dig med att hitta en affär som säljer. På ett annat forum stod det att de säljer till privatpersoner på fredagar, men det står inget om det på deras hemsida.

    Eventuellt måste man köpa massivt och sedan hyvla upp lämplig storlek själv.

    Skriv om du får tag på nåt.

  • langens_kite

    Medlem
    19 mars, 2009 vid 21:08

    @bohm 535719 wrote:

    Jag är också på jakt efter lite mer exotiskt trä, och har googlat fram http://www.fredricsons.com/Home.asp?id=1

    Ligger i arlöv och de verkar ha allt. Tyvärr är det en grossist, men kanske kan du köpa av dem ändå. Annars kan de hjälpa dig med att hitta en affär som säljer. På ett annat forum stod det att de säljer till privatpersoner på fredagar, men det står inget om det på deras hemsida.

    Eventuellt måste man köpa massivt och sedan hyvla upp lämplig storlek själv.

    Skriv om du får tag på nåt.

    Tackar hör av mig
    Det blir förs till sommaren har en skoterpulka och en bowerider att göra klar.

  • above_the_law

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 08:42
    LANGENS_KITE;535673 wrote:
    Är inne på samma linje som dej med en kombination av trä och skum i flera lager och olika densiteter beroende på var i brädan de är.
    Lamminer ALLTID en sån här bräda med epoxi och vacumsug.
    Vad menar du med stringer?
    Då jag hör stringer tänker jag på gamla Clarkfoam blanks som man byggde vinsurfingbrädor i, där satt det två längsgående på högkant i mitten.
    Tror inte på denna lösning då stringern kommer att mer eller mindre explodera då brädan böjs.

    Njaaeee, tänkte mer åt att lägga som en försänkt men inte helt genomgående och BRED träspalt/stringer i mittsektionen, som dessutom blir som en förstänkning i däcket. Kanterna kan nog vara i solid trä däremot…Bara spekulationer…

  • above_the_law

    Medlem
    20 mars, 2009 vid 08:45
    TomW;535694 wrote:
    kolla Swaylocks forum. Där finns proffs som tipsar om innovativa wave surfboard building.

    Konceptet är att ha massiva balsa rails, superlätt eps i mitten och 3mm balsa skins. Balsan skapar styvhet och kompression styrka, EPSn är flexible nog med hög shear flex så det blir bra flex. Det påstås att man få bättre snap, flex control och är bräda som har 5ggr livslängd än en trad, clarkfoam bräda. (Clarkfoam är död). EPS dem använder är vanlig bygg friggo tror jag

    Hade gärna velat köpa balsa i 2m längder 3mmx 100-150mm och 2m x 30x30mm

    Jag också:smile: !!!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.