Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träna iskallt!

  • Träna iskallt!

    Publicerad av trasurfarn på 8 mars, 2009 vid 14:02

    Hur tror du/ni att det känns att plurra ordentligt när du/ni issurfar/isseglar?
    Jag vet inte, men nu finns det möjlighet att pröva på det under organiserade former. Om man är ett sällskap/förening kan man bestämma tid och plats med Svenska livräddningssällskapet så får man pröva på. Det kostar ca 1900.- för en grupp. Då kommer räddningsverket ut och hugger upp en vak där man får pröva. I så fall skulle jag vilja göra en så realistisk övning som möjligt och verkligen plurra med segel och allt. Om ni är intresserade kan ni ta kontakt med Svenska Livräddningssällskapets lokala förbund där du/ni håller hus.
    I Stockholm kontaktar man ann@slsstockholm.org
    Jag skall föreslå detta för både isabellaseglarna och Stockholms skridskoseglarklubb.
    Träsurfarn

    wilund svarade 15 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • tsss

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 17:37

    hej P-A

    Ang detta med att plurra frivilligt så har jag funderat på att göra det, men med torrdräkt under. Kanske nu i vår. Nyforsviken -Albysjön i Tyresö- där finns alltid tunn is som man kan köra ut på. Vår TWC-tjej som kör Kitewing provplurrade där för några år sedan, men utan segel.

    ang saltis som ju är svårbedömd:
    På Youtube finns en del isfilm. Här är 4 minuter från ett skarpt läge med lika många personer som gått igenom isen, men flytar på sina ryggsäckar. Troligen filmat i Vålaröskärgården utanför Nyköping för två veckor sedan. Jag vet att man hade ett tiotal personer i vattnet sammanlagt. (Det var tunna saltisar, nylagda) Det var ganska många grupper ute ute i området.

    I slutet av filmen kan man se vågorna gå in och göra så att isen verkligen “böljar”- jag har aldrig sett det så här tydligt. Pedagogisk film, som visar på fel som begås. (Det gick bra till slut men en gubbe började jobba sig upp åt fel håll. Bl a.)

    http://www.youtube.com/watch?v=RNkdj0S_brI&feature=related

  • feg

    Medlem
    8 mars, 2009 vid 20:32

    Ofrivilligt bad är en nyttig och ödmjukgörande upplevelse vilken jag unnar alla som leker på isen.

    Böljande is förekommer även när den är tjockare och hur bärig som hellst. Vi var en mindre grupp som åkte längst ute i havsbandet utanför Trosa för några år sedan. På vägen ut var allt ok och ingen såg nåt konstigt. När vi vände efter att ha känt på gränsen mot öppet vatten såg vi hur isen där vi åkt böljade upp och ner ganska brutalt. Det var återfrusen vrakis bladad med flakis som var gott och väl 15cm tjock och ändå böjde den sig hur plastiskt som hellst. Coolt att se men odramatiskt att åka på eftersom det inte kändes för fem öre.

    Vill även höja ett varningens finger för att lita på “erfarna människor”. SSSKs “lämmeltåg” som guidas och leds runt på Stockholms alla isar. Tågen leds av folk med flaggpinnar på sina ryggsäckar och myndiga uppträdanden vilka därmed, i mitt tycke, tar ansvar för “de leddas” säkerhet men iallafall vid ett tillfälle, händelsen nedan, brast det totalt.
    Jag och brorsan (Fjant) skrinnade spegelblank nyis, med duktigt säkerhetsavstånd, på Mälaren. Det började knastra friskt under mina fötter och piken mötte knappt nån is alls då jag slog. Jag bredde ut lasten och svängde mjukt tillbaka samtidigt som brorsan stannade. Isen brast sakta och jag slåg i både knän och armbågar på vägen, dessutom skar jag upp ett jack i hakan. Mina 7 intensiva försök att ta mig upp samma väg jag kom, ledde bara till en isbrytar ränna men brorsan fick upp mig med sin hansalina.
    När jag ålar kommer ett av “lämmeltågen” ovan och en av ledarna åkte hela vägen fram till mig och frågar hur det är osv osv. Samtidigt åker dennes “grönjölingar/lärjungar” hela vägen till vaken och påtade runt och fångade min ena pik, för vilket jag är tacksam, men det var ju ren dårskap.
    Att ledarna sen var värsta besserwissrarna som envisades med att “läxa upp” mig och brorsan om att man måste respektera naturens krafter osv spädde ju bara på det ironiska i hela situationen.

    Egen kunskap är bäst. Ska man lära sig av, eller lyssna på någon gäller det att förvissa sig om att personen i fråga besitter de kunskaper som den utger sig för att ha.

    /Jocke

  • stoorfaen

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 16:39

    Jag håller i sånna kurser för 1500:-, med varmkorv och kaffe.

  • trasurfarn

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 19:43

    Konstigt!
    Det verkar som att detta är ett näst intill iskallt ämne att diskutera här!
    Varför det?! Vi är inte på isen här o nu och personligen tror jag att det skulle kunna vara lite uppfriskande med en het diskussion om issäkerhet här.
    Jag tror att det skulle behövas lite ödmjuk självkritik i ämnet där var och en frågar sig:
    Har jag rätt utrustning?
    Vågar jag skilja mig från mängden om inte polarna har den säkerhetsutrustning som jag själv skulle vilja ha?
    Vågar/vill jag ta upp en diskussion i issäkerhet i mitt gäng där man tittar på frågorna/beteendet lite självkritiskt?
    Nog borde väl de organiserade långfärdskridskoåkarnas begrepp KUS (kunskap utrustning sällskap) vara ett bra begrepp som ständigt borde hållas vid liv oavsett viken typ av isaktivitet som man utövar?
    Eller tror var och en att de själva är osårbara och svåra isolyckor bara kan hända andra?
    Har vi tillräcklig koll på varandra ue på isen?
    Surfzone är näst intill ett unikt forum där x antal procent håller på med någon typ av isaktivitet. Det ser jag som en stor tillgång och hoppas att även andra gör det så att vi kunde ha en bra ödmjuk och konstruktiv diskussion om issäkerhet här. För egen del känns det faktiskt lite ruskigt när jag konstaterar att inte ens jag har levt som jag lär med isvett! Visst har jag alltid isdubbar och näst intill alltid kastlinan med mig. Men i stort sett har jag aldrig med mig en liten ryggsäck med ombyteskläder! I bland drar vi kitewingseglare spontant ut på längre tripper. Tänk om jag eller kanske någon annan som inte heller har ombyteskläder med sig plurrar ordentligt och det kanske skulle ta xx(x) minuter innan man kom tillbaka till utgångsplatsen?
    Här tror jag faktiskt att många långfärdskrinnare är ett föredöme som en del av oss borde ta efter. Nå? Skall vi rycka på axlarna, luta oss bakåt o peka finger eller skall vi vara ödmjukt kreativa i detta iskalla ämne?
    För visst vill väl alla överleva så att vi inte missar möjligheten att kunna njuta av både kalllt och varmt vatten även i framtiden?!
    Träsurfarn/Skimbattarn

  • douglas-l

    Medlem
    9 mars, 2009 vid 20:07

    Sluta tjata om is…ja hatar den där helv… isen, bort med fanskapet..

  • booman

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 08:02
    2fast4u;534168 wrote:
    Sluta tjata om is…ja hatar den där helv… isen, bort med fanskapet..

    😀 😀

    Instämmer fullständigt!!!:frown:

    För övrigt… Har aldrig sett sån böljande is som på filmen. Känns nog lite “Scary” om man är ute på sånt…

  • wilund

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 19:10

    @Träsurfarn 534165 wrote:

    Surfzone är näst intill ett unikt forum där x antal procent håller på med någon typ av isaktivitet.
    Träsurfarn/Skimbattarn

    Ja , eller var det så att detta är ett surfforum , man kan testa att diskutera segelstorlekar och vågbrädor på http://www.isplanket.com men det kommer nog inte vara något större intresse för det där.
    Allting har sin plats….

    Ps självklart ska man ha kunskap och respekt för is

  • trasurfarn

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 20:48
    wilund;534304 wrote:
    Ja , eller var det så att detta är ett surfforum , man kan testa att diskutera segelstorlekar och vågbrädor på http://www.isplanket.com men det kommer nog inte vara något större intresse för det där.
    Allting har sin plats….

    Ps självklart ska man ha kunskap och respekt för is

    Anser du att detta även gäller issurfarna Wilund?
    Borde det inte vara moderatorn som fick bestämma vad man fick skriva om här?
    Träsurfarn

  • wilund

    Medlem
    10 mars, 2009 vid 22:07

    @Träsurfarn 534165 wrote:

    Konstigt!
    Det verkar som att detta är ett näst intill iskallt ämne att diskutera här!
    Varför det?!
    Träsurfarn/Skimbattarn

    det var tänkt som ett svar på den fråga du ställde, och varför det är så lågt intresse för issäkerhets frågan här , kanske tar man och bollar kunskap och utbildning i ämnet i ett forum där det är handlar till lite större del om att vistas på is.

    Självklart får du skriva om det här,(man kan får ju skriva nästan vad som, det är bara Surfslusken som de censurerar lite då och då, till min stora besvikelse :frown: ) men det är nog enklare att ragga folk till vakbad på tex isplanket.com eller liknande forum, sedan kan man tex posta trådar som denna i något ämne tex.
    http://www.surfzone.se/forum/forumdisplay.php?f=13 än i huvudforumet för vindsurfing

    men men , själv längtar jag mer efter öppet vatten att surfa på än en vak att bada i :smirk:

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träna iskallt!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.