• Publicerad av magnus-e på 30 maj, 2006 vid 08:12

    Tjena!

    En enkel fråga:

    Har kitesurfare samma problem som surfare(våg), dvs att det börjar bli alldeles för trångt i vattnet?

    Har flyttat från Skåne till Sthlm och funderar på att börja kitesurfa för att få lite mer tid i vattnet när det inte blåser tillräckligt för att surfa, eller då vindriktningen är fel.

    Min fråga är: är det någon idé eller är det astrångt i vattnet i sthlmsspotsen? Det kryllar ju inte av långa stränder härikring precis. Jag menar helt ärligt, jag blir ju inte skitglad när en nybörjare lägger sig i vägen ute i lineup när jag ska surfa. Bäst för nybörjare att surfa nybörjarspots (typ Kåseberga i Skåne, eller udden på Torö) tills man hanterar surfet. Samma sak antar jag gäller inom kite. Finns något sånt ställe kring Sthl`m?

    Tacksam för svar,

    /Mange.

    yann svarade 17 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • monkey

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 09:44

    Jag vet inte om jag håller med om att udden på Torö är nybörjarspot…. i övrigt så är det ganska trångt på stockholmsspotsen eftersom det finns så få. Det finns ju i princip bara en liten spot per vindriktning och mig veterligen så fyller ca 10-15 pers de flesta spotsen (utom möjligtvis Torö). Speciellt om det är nybörjare eftersom de tar mer plats. På Schweizer kan de bli rent löjligt när det blåser sydligt. Men varför låta det hindra dig? Det är ju bara att köpa läget, och gå ut tidigare på morgonen, skrika högre, åka längre ut osv. -Du får plats du med, jag lovar!

  • magnus-e

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 11:02

    Alltså när jag menar udden som nybörjarspot så syftar jag på surf inte kite. Kan tänka mig att det inte är något nybörjrställe för kite.

    Tack för svaret. Någon annan som har åsikter?

  • yann

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 11:11

    Jag är surfare från början och har börjat kitea! Största problemet är att man blir väldigt kluven de dagar när det är halvbra vågsurf men det är ett lyxproblem. Har tyvärr ingen erfarenhet av crowden i sthlmtrakten. När du fått koll på grejerna så testa att köra med din vågsurfbräda. Grym känsla!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.