Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning för att orka med surfet?

  • Träning för att orka med surfet?

    Publicerad av surfmore på 23 september, 2003 vid 20:38

    Nu har jag vindsurfat 3 dagar i streck och är helt slut, idag orka jag knappt hoppa när det var så grymma förhållanden i apelviken frown.gif. Jag har inte kört så jäkla långa pass heller så man tycker ju att man borde orka lite mer. Är på gymmet ibland men det känns inte som man tränar samma muskler som man använder i vindsurfingen. Nån som har några träningssknep? Hänga i en stång med raka armar i 3 timmar kanske funkar? Fast de lär bli lite jobbigt grin.gif

    maglu svarade 20 år, 7 månader sedan 18 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • pontuss

    Medlem
    23 september, 2003 vid 20:44

    Vad blir man trött i? Greppet? Har inte surfat så mycket ännu blush.gif Köp sån här för 230kr så blir du nog stark i greppet iaf.

  • maglu

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:11

    Dom märkliga ställena i bena jag fick krampkänning i under vattenstartsförsök i dag, är det nog bara just halvdåligt utförda vattenstarter som kan träna smile.gif

  • newold_surfer

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:15

    Körde med sådana dära Captains of Crush som syns på bilden ett tag, men jag tycker man får värre kramp när man har tränade underarmar…

  • markram

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:15

    Klättra lite på inomhusvägg när det inte blåser.
    Ger starka och uthålliga nypor/armar.
    Men det ger inte benstyrka för att köra slalombräda eller formula, har jag insett.
    det lär vara bra med MTB för det, kör man sen i skogen blir det både roligt och spännade + att det stärker överkroppen.

  • matsb

    Medlem
    23 september, 2003 vid 21:59

    Mors,
    Kan bara instämma i att det är en “konst” att hitta nåt som påminner om surfet.
    Kör själv löpning 3-4 ggr i veckan & lite klassiska armhävningar i olika vinklar…. wink.gif
    Sen när det väl brallar i så kör jag nog ett bra tag efter mina kompisar…man är mör på slutet => men det gör att man kan hålla på ett bra tag…till!!

    mottot……nöta på är min melodi och ha kul!! grin.gif

    Hadé
    mats

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 september, 2003 vid 23:14

    Ett tips, lär dig lite mer om kroppens fysiologi och hur den hänger ihop med energiförbrukning/kost och hur detta sen hänger ihop med kroppen och musklernas sätt att återhämta sig efter utmattning så kan du maximera din tid på vattnet ytterligare!!
    Själv kör jag med “energikakan” från Kalmar, funkar skitbra!

  • callekuling

    Medlem
    24 september, 2003 vid 05:12

    Hallo!
    Får instämma i att MTB är ett ypperligt träningssätt. Hela kroppen får sitt, dessutom är det skoj och om man inte lagt ut tillräckligt med kronor på windsurfingen så har du även här en sport som går att lägga en halv förmögenhet på.
    Går även inom cykling hitta det mesta i kolfiber.
    Sen när det börjar bli för kallt ute både för windsurfingen och cyklingen, så komplettera med gym och simning.

    Ha det gutt! grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 06:37

    Som någon skrev tidigare kosten har enorm betydelse för surf i flera dagar i rad. Det är ju inte direkt biljard vi håller på med. Sök på sportdrycker och/eller kolhydrater.
    Jag kan lova er det är inte skitsnack, sportdrycker som Vitargo, Maxim och Enervit är enormt effektiva.

    Ett vanligt förekommande mått på vår energiförbrukning är 1gram kolhydrat per kilo kroppsvikt och timma. Väger man 80kg då behöver man ca. 80gram i timman. 1gram kolhydrat är ca. 4 Kilocalorier. Detta ger 320 Kilocalorier per timma.

    Är ni snål så tryck i er saft kakor, det viktiga är energimängden. Anledningen till sportdryck kan vara magproblem vid intag av vanligt socker. Viktigast fyll på energidepåerna så snart efter surf som möjligt. Detta för supersnabb återhämtning av utmattade muskler. Ät pasta däremellan, men skippa såsen om ni vill förbli vid den vikt ni har.

  • surfmore

    Medlem
    24 september, 2003 vid 09:45

    Det är mest underarmarna jag får krampkänsla i, resten av kroppen hänger med någorlunda. Ska köpa kortare hängselelinor, kanske gör att man avlastar lite mer.
    Ok, inomhusklättring låter faktist som en bra träningsform för att bygga på surfmusklerna, men de verkar inte så kul grin.gif.
    Dom där träningsverkstygen kanske man kunde träna lite med när man kollar på tv. Ska man köra många reps då eller så man blir uthållig?

    Så det här med kosten…det är jag nog lite slarvig med, man känner ju verkligen att kroppen tömmer sitt energiförråd efter ett surfpass. Jag käkar ofta rätt mycket efter men kanske inte riktigt rätt käk. Testade kosttillskott ett tag men det blir jag som nån skrev mest kass i buken av.

    Nåt simpass i veckan är kanske bra med, helst med våtdräkten på med då kanske cool.gif.

    Nån som har kört cross lite seriösare? Det tar grymt på underarmarna tyckte jag i alla fall men det kanske inte är samma muskler ändå? Har inte kört så mycket så.

    Tack för tipsen

    Hoppas de inte blåser idag så man får vila grin.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 10:29

    Motocross påminner som du säger en hel del, speciellt när man inte kört på ett tag.

    Om det är så specifikt underarmarna som du säger så undrar man automatiskt om du kanske har handskar eller Små händer kontra grova bomrör.

  • frog

    Medlem
    24 september, 2003 vid 11:04

    Man ska inte bara inta snabba kolhydrater efter surfpasset utan även lite protein(helst vassle). 20-30 g protein anses lagom. Kroppen skriker ju efter näring precis efter en hård fysisk prestation och vill genast ha byggstenar för att bygga upp det utmattade och förstörda muskelfibrerna.
    En enkel väg är att ta en sk. Gainer som består av snabba kolhydrater och vassleprotein. Smakar gott – ungefär som milkshake och är enkelt och snabbt att blanda. Självklart gå det ju nästan lika bra med mat te.x. två bananer och mjölk/fil. Men jag är lat och bekväm och njuter av min jordgubbsgainer.

  • pederboy

    Medlem
    24 september, 2003 vid 11:59

    Captains of Crush

    NO NO NO jag kör med Kapten Chrunsh eller vad dom heter,
    Goda honungsdragerade flingor till frukost == OSLAGBART

    /Peder Boy

  • anonym-anvandare

    Medlem
    24 september, 2003 vid 11:59

    Kör cross, mountain-bike och spring lite så får du vad du behöver. Bojkotte proteinpullver o sånt skit, det är bara dyrt. Ät nyttig vanlig mat o köp surfprylar för pengarna istället!

  • dixon

    Medlem
    24 september, 2003 vid 13:11

    Funderar på om boxning kan vara bra. Surf handlar ju framförallt om balans och styrka, men också uthållighet och smidighet. Känns som om boxning borde vara bra; det handlar ju om ungefär samma färdigheter. Dessutom är det aldrig fel att kunna försvara sig om det behövs.

    Olof

  • surf_matz

    Medlem
    24 september, 2003 vid 14:16

    Mycket snack om träning och käk…! Fan, MaceDonkan vid den livsfarliga rondellen i N.Varberg är ju klockren efter surfet grin.gif! Bara beställ större delen av menylistan så blir kroppens alla depåer fyllda under natten!

    Det svåra är dock att hålla sig vaken på vägen hem! tongue.gif

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning för att orka med surfet?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.