Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning….

  • Träning….

    Publicerad av mjunken på 21 januari, 2006 vid 10:58

    Har äntligen kommit igång med gymmandet inför surf 06 :-). Men det blir lätt att man kör dom standard övningarna man allt kört, finns det någon som har några bra tips på övningar eller träningsprogram som e bra för surfet?

    Jag kan behöva lite inspiration och eftersom surfet e det som motiverar mig så känns det alltid lättare när man vet att övningarna man gör kommer märkas på vattnet.

    Alla tips och idéer uppskattas.

    //Micke

    joth svarade 18 år, 3 månader sedan 25 Medlemmar · 46 Svar
  • 46 Svar
  • Kjellorix

    Gäst
    21 januari, 2006 vid 11:11

    Yoga (stretching) men det vet nog alla,
    optimalt att va smidig i kroppen, då klarar man oskadad snabba ryck.
    Funkar med enbart yoga för mej, musklerna kommer igen automatiskt när man surfar.
    Jag biter ihop (kan inte sluta) för de e så kul, sen pallar jag allt väldigt snabbt.
    men jag hatar ju muskelträning.

    Finns en del yoga instruktionsDVD’s på Torrent-nätet att hämta.

  • adde

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 11:24

    För surfing gäller funktionell styrka. Basera din träning på sk. fler-leds-övningar (sammansatta eller eng. compound exercise), dvs övningar som omfattar fler än en muskel och jobbar över fler än en led, exempel är knäböj, marklyft, raka marklyft, chins, dips, frivändningar och i viss mån bänkpress.

    Var också noga med att träna alla övningar i dess fulla range-of-motion (ROM), dvs från ytterläge till ytterläge. Du behöver kunna mobilisera krafter i de mest otränkbara lägena när du seglar…

    /adde

  • surfted

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 12:40

    Pröva kellogs bollen micke! he he

    Själv håller jag mig till att springa upp och ner i trappor med spackel på axeln.
    Mattrullar som skall lyftas.Titta på flaggor. Mattor som skall släpas på golvet.
    Skälla på gubbar. Resa sig ca 70ggr/dag från golvet. Fika. Skära ett antal
    meter/dag i tjock matta. Sladda med transporten. Allt för att jag skall klara av
    ett riktigt surfliv. Förutom en sak. Motion.. Svårt att springa omkring inne i
    bygget utan att bli nedslagen och samtidigt få något gjort.

    / MattisTed

  • calle

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 12:50

    Kolla under menyvalet “fitness” här: http://www.boardseekermag.com/inside_line/index_016.htm
    där finns lite tips om bra övningar.
    Måste oxå komma igång lite.
    / Calle

  • mjunken

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 13:16

    Ted din lata gamla mattläggare 🙂

    Nu e det fullt ladd inför våren så jag kan köra skiten ur dig, mohaha ha

    /BigMike

  • mjunken

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 13:37
    adde wrote:
    För surfing gäller funktionell styrka. Basera din träning på sk. fler-leds-övningar (sammansatta eller eng. compound exercise), dvs övningar som omfattar fler än en muskel och jobbar över fler än en led, exempel är knäböj, marklyft, raka marklyft, chins, dips, frivändningar och i viss mån bänkpress.

    Var också noga med att träna alla övningar i dess fulla range-of-motion (ROM), dvs från ytterläge till ytterläge. Du behöver kunna mobilisera krafter i de mest otränkbara lägena när du seglar…

    /adde

    Ok, en annan fråga då e ju hur många set och reps e lagom. Jag har hört att det e många reps som gäller när man ska ha uthållighet?

  • ola_p

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 14:44

    Adde! Jag vill ha ett träningsprogram med målsättning marocko i juni, så man får lite bättre kraft i prylarna, uthållighet med för den delen, men det brukar inte vara det största problemet…
    Nått bra förslag?

    (tänk på att jag är en lat jävel)

  • _alexander

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 15:25
    MJunken wrote:
    Har äntligen kommit igång med gymmandet inför surf 06 :-). Men det blir lätt att man kör dom standard övningarna man allt kört, finns det någon som har några bra tips på övningar eller träningsprogram som e bra för surfet?

    Jag kan behöva lite inspiration och eftersom surfet e det som motiverar mig så känns det alltid lättare när man vet att övningarna man gör kommer märkas på vattnet.

    Alla tips och idéer uppskattas.

    //Micke
    rotator knuff och hantellyft åt sidan med lite lättare vikt =fler reps är bra övningar som svider fint 🙂

  • manno

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 15:50

    Jag har en idé om hur man ska göra för att inte tappa surfkänslan: gör ditt hem mer “vindsurfing” t.ex så byter man ut alla dörrhandtag mot en bit av en gammal bom, kanske även handtaget på stekpannan. Man kan även skruva fast fotstroppar i golvet på strategiska ställen t.ex vid datorn, framför spisen eller varför inte på toaletten! Allt för att man hela tiden ska bli påmind om den härliga känslan, mmm..

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:07

    Själv kör jag väldigt mycket spinning (2-3 pass/vecka, minst ett 90-minuters), det är något som jag upplever gör skillnad. Att ha satans bra kondition gör att man kan tillbringa betydligt fler timmar på vattnet. Speciellt när man har fullt drag i småseglen tycker jag att kondition är A och O.

    När det gäller lättvind är visserligen kondition också viktigt, men där kommer råstyrka in. När man ska tampas med ett stort formulasegel kommer det alltid tillfällen när allt blir mycket enklare om man är brutalt stark. Lite styrketräning fixar den biten, och antagligen är “funktionell träning” (enligt mig ett himla tillkrånglat sätt att säga att man kör fria vikter i stället för träningsmaskiner, men okej, det betyder lite mer än bara det) oftast bättre än de där maskinerna.

    Tycker man det är tråkigt att köra individuellt så är Bodypump ett himla kul sätt att styrketräna, med inriktning på lite lägre vikter och fler reps. Dessutom brukar andelen kanonsnygga tjejer vara väldigt hög på de flesta bodypump-pass, högre än på de flesta andra sorters pass. 🙂

    Bålstabilitet är alltid bra, vad man än gör. Core-pass på gymet är ett trevligt sätt att öva upp den.

    Andra saker jag tänker på är att om man seglar mycket så får vissa muskelgrupper, t.ex. ryggen, väldigt mycket träning, medan t.ex. mage och bröst knappt får nåt, vilket ger obalans i muskulaturen. Därför är det vettigt att under säsongen träna de oanvända musklerna rätt mycket så man får lite mer symmetrisk kropp.

    En annan sak är att den bästa träningen är den som blir av, vilket för mig betyder att det är viktigare att hitta en träningsform jag gillar än att hitta en som är optimal för vindsurfing. Jag tycker lågintensiv träning är mördande trist så jag kör inte fem timmar spinning med pulsen på 75% av maxpuls utan jag kör ett 90-minuterspass med pulsen över 80-85 % av max under det mesta av passet och jag lastar hellre på rejält på stången och kör lite färre reps än tvärtom.

    Sen finns ju alltid en bunt dilemman. Man kan ju t.ex. försöka gå ner några kilo så man kan chocka sin surfhandlare med att beställa en 65-liters vågis till nästa säsong, eller så kan man bygga tio kilo muskler och hoppas det ger utdelning i form av nytt personbästa på gps-speedsurfing.

  • basse

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:23

    Det bäste för dig Ola hade nog varit att lägga på sig ett par kg för att ha lite att lägga bakom i toppsvängen. Shit vad gott det är att vara fet.
    Jag menar…. kolla Angulo! Är han smal eller?

  • rasmus_w

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 20:35

    Angulo får hyfsat ofta stryk av Jason Polakow. Är han smal? Har han gott om brädor över 70 liter?

  • ola_p

    Medlem
    21 januari, 2006 vid 23:06

    Polakow väger väl uppåt 90 kg?

    Lite mera vikt kan jag leva med, bara det är i form av lite muskler så man fortfarande orkar pumpa igång sin 66liters vågis…
    /Ola, 65kilo

  • rasmus_w

    Medlem
    22 januari, 2006 vid 00:12

    Polakow väger 81 kilo enligt pwa:s sidor. Men han är 182 cm lång också, så han är nog hyfsat lätt för sin längd.

    Själv har jag så sakteliga rört mig neråt i vikt under året och det märks, jag sjunker inte riktigt ända ner till midjan längre när jag seglar min vågis och vinden lägger av. Dessutom verkar den ha fått lite tidigare planing.

  • jonatan

    Medlem
    22 januari, 2006 vid 09:24

    Jag tycker det är gott at BLI fet.. =)

    /Jonatan, 80+

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träning….

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.