Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Transparent tejp till kiterepair!!??

  • Transparent tejp till kiterepair!!??

    Publicerad av jng på 3 juni, 2011 vid 11:16

    Letar febrilt efter lagningsprylar för en L-formad 10x10cm reva. Dacrontejp verkar inte finnas i transparent utförande, är det någon som har några andra förslag på lager??

    Tacksam för länkar, kontakter och tips (inte silvertejp då…).

    Skånsk sydkustare med tidsnöd…. Hjälp!?

    /

    farbrorfraz svarade 12 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • skanepaul

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 11:46

    Välkommen officiellt till Steffo Christian!

  • jng

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 11:49

    Jo men tack då… Hjälp mig med problemet också så blir det finfint!! 🙂

  • cosmo

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 12:41
  • jng

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 14:37

    Mylartejp… Kommer den palla för vindtrycket i en kite?

    Erfarenheter??

  • jng

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 16:42

    Fått höra att det ser lite mjölkvitt ut på duken när det väl är applicerat… Behöver verkligen lite mer råd innan beslut!!?

    /

  • acemattias

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 17:22

    Du är nog lite väl optimistisk om du hoppas kunna göra en helt osynlig lagning.
    Spinnakertape finns ju i ett gäng färger, en välutrustad segelmakare har fler men exakt rätt nyans har i många fall bara dom som byggt kiten.

  • debkausf

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 17:46

    L-10×10 låter helt klart som ett sy-jobb

  • farbrorfraz

    Medlem
    3 juni, 2011 vid 22:16

    Kiteaid ger halv-transparenta lagningar, men inte helt osynliga. Dock starka och bra. Värms på”med strykjärn, så strakare än vanlig spinnaker-tejp.

    Jag har en rulle helt ny tejp från kiteaid i vårt center i portugal. Den är fullstädigt transparent, som vanlig tejp. har dock inte hunnit testa den, det är lite prototypmaterial, men det verkar lovande!

    http://www.kiteaid.com

    Säljs hos nolimitsports i Lomma

  • perl

    Medlem
    4 juni, 2011 vid 19:25

    Vi har kört med genomskinlig mylartejp (69 kr / 3m), har hållit bra hittills.

    MVH
    Per

  • jng

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 08:46
    acemattias;657845 wrote:
    Du är nog lite väl optimistisk om du hoppas kunna göra en helt osynlig lagning.
    Spinnakertape finns ju i ett gäng färger, en välutrustad segelmakare har fler men exakt rätt nyans har i många fall bara dom som byggt kiten.

    Meningen har aldrig varit att få till en osynlig lagning men ändå så diskret som möjligt. Det rosa alternativet insåg jag snabbt att det skulle bli alldeles för komplicerat att reda ut. Har rett ut för mig själv att det kommer funka med mylartejp och “några stygn” för att rädda dagen.

  • farbrorfraz

    Medlem
    5 juni, 2011 vid 15:29
    Quote:
    Har rett ut för mig själv att det kommer funka med mylartejp och “några stygn” för att rädda dagen.

    Lycka til, och hoppas att det håller! Surt om den räddade dagen idag blir en förstörd dag senare.

    Jag betraktade kiteaid som en “rädda-dagen” lösning tidigare, men eftersom det hållit så har det blivit permanenta lagningar. Det är omubärligt för skolan i portugal, och går kiten sönder igen så gör den det på ett nytt ställe.

    Lycka till!

  • jng

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 09:26

    Återkommer när problemet är löst…. och väl prövat.

    /

  • jenselias

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 10:31

    Mylartejpen är stelare än tyget vilket gör att den har en benägenhet att lossna efter ett tag. Den är gjord för att laga mylarsegel med, då ytan man tejpar den på är helt blank och matereialet är minst lika stelt.

    Min erfarenhet är att det ser sämre ut om man helt försöker dölja lagningen och inte riktigt lyckas än om man gör ett snyggt och hyfsat färgkoordinerat jobb, där man istället ser att koncentrationen lagts på hållbarhet och funktion.

    10 x 10 cm som ett L är en rätt stor reva. Men det som påverkar mest är var i kiten den sitter. Om den är i bakre havlan av “segelytan” eller nära struttar/LE är krafterna i tyget större och då behöver man köra på spinntejp på båda sidorna och helst sy. Annars räcker det att bara tejpa båda sidor eller tejpa ena och sy. Men då är min utgångspunkt ett jobb man kan ta betalt för.

  • farbrorfraz

    Medlem
    6 juni, 2011 vid 22:47
    Quote:
    10 x 10 cm som ett L är en rätt stor reva. Men det som påverkar mest är var i kiten den sitter.

    Vi lagade en skolkite som delats på mitten med kiteaid. Håller fortfarande.. =)

    Video när tiago lagar kiten här:
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=aIB__aW__PI”]YouTube – ‪Escola De Kite Surf – Kiteaid Repair Center‬‏[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Transparent tejp till kiterepair!!??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.