Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen transportera sakerna på taket.

  • transportera sakerna på taket.

    Publicerad av johan_m på 25 april, 2003 vid 08:40

    Hej.
    Jag har förstått att alla transporterar sin utrustning på taket när ni skall nån stans, jag har funderat på det och införskaffat takräcken med riktig vaddering.

    Att spänna fast brädan och masten ser jag inte som några problem, men seglet?
    Tar inte det skada om man spänner fast det med spännband, eller använder ni någonting annat när ni fäster seglet på taket?

    Man vill ju inte direkt förstöra seglet wink.gif

    //johan

    johan_m svarade 21 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • adde

    Medlem
    25 april, 2003 vid 08:48

    Det finns två bra lösningar på problemet.

    1. Ha seglen i bilen och resten på taket, nackdelen är att man har blöta segel i bilen hem…

    2. Köpa en sk quiver-bag. En bag som har masterna underst och sedan seglen i ett separat fack över. Spännbanden drar man MELLAN masterna och seglen, på så sätt sitter allt fast, men seglen har inget band över sig…

    /adde

  • zehlertz

    Medlem
    25 april, 2003 vid 13:27

    Jag kör med långa band så att jag först får ett band över brädan och sen ett över seglena o bommarna *bommarna har jag överst*
    lägger jag 5-6 segel ovanpå brädorna så brukar det bli ett sotrt paket och jag har aldrig märkt att seglen har tagit stryk av spännena

  • haegga

    Medlem
    27 april, 2003 vid 16:31

    Takbox….?

  • johan_m

    Medlem
    27 april, 2003 vid 17:36

    Takbox? fungerar det med en vanlig eller måste det vara någon speciell box?, samt hur gör man med resten av sakerna då?, spänner utanpå takboxen eller?

    //johan

  • styret

    Medlem
    27 april, 2003 vid 17:53

    Tänkte bara förtydliga (tror jag) för dom som inte förstod att alltså ha seglen i takboxen.

    Så då anpassar man väl boxen efter vad man ahr för grejer.
    Formula och våg-grejer har ju lite olika dimmensioner wink.gif Men tror nog att många kommer långt med en rätt lång standardbox.

    Tips är ju att köra på dom smalare varianterna så kan man ha brädan bredvid. Det känns nog lite tryggare än att lägga den ovanpå takboxen.

  • getwet

    Medlem
    27 april, 2003 vid 19:11

    Takboxarna är ofta för korta för att rymma segel med lite size. Samt att den oftar inkräktar mycket på takräcket så inte brädorna får plats……..(formula och widestyle)
    Ett bra alternativ är NP:s segelbag, rymmer fyra master upp till 490 och flertal segel upp till ca 8-9 kvm. Tar liten plats på räcket och rullas ihop när säsongen är över och stoppas undan. Tas även med fördel med på flygplanet när södern hägrar! Jag har själv bytt ut takboxen mot en segel/mastbag och tycker det är många ggr smidigare, samt en avsevärd skillnad i pris.

  • johan_m

    Medlem
    27 april, 2003 vid 19:17

    Låter bra det, jag undrar om Gun Segelbag fungerar lika bra, den ligger ännu bättre i pris.

    //johan

  • getwet

    Medlem
    27 april, 2003 vid 19:21

    Det tror jag säkerligen att den gör, har inte sett den men det finns ingen anledning att tvivla på Guns kvalite.

  • joruth

    Medlem
    28 april, 2003 vid 06:53

    Har införskaffat guns bag och den fungerar helt ok, har inte kollat in NPs så jag kan inte jämnföra.

  • styret

    Medlem
    28 april, 2003 vid 18:14

    Jag blev lite orolig när jag tittade på guns. (tor det var den) på surfunique.Det går tydligen att plocka bort mastfacket. Tycker det verkar lite lurigt.
    Men säkert fixat ordentligt men ändå…

    Snackar vi om samma bag. öhhhh blush.gif

  • johan_m

    Medlem
    28 april, 2003 vid 19:10

    japp ni snackar om samma bag, men jag funderar på att köpa den utan mastbag, för jag har ändå bara 1 segel än så länge och då får jag in seglet i samma bag, även om jag köper ett/flera segel till.

    //johan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen transportera sakerna på taket.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.