Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Transportera segel

  • Transportera segel

    Publicerad av malibu på 12 augusti, 2014 vid 15:47

    Jag ska stoppa in familjen och lite surfprylar i bilen och funderar lite på hur jag ska göra med mina segel. Normalt lägger jag dom i bilen, men det funkar inte nu, så det får bli taket. Men att dra åt med spännrämmar över segel känns som en dålig ide. Eller? Hur gör ni?

    vigla svarade 9 år, 9 månader sedan 10 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • staffomania

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 15:53

    Har en segelväska där man kan stoppa in master och segel och ha på taket. Har funkat rätt bra förutom att den är sjukt tung när den är full.

  • Aquario

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 17:10

    I en hyfsat stor skidbox får man plats med minst tre segel tillsammans med master och bommar. Brädan i en boardbag kan man spänna fast ovanpå takboxen.

  • robin

    Medlem
    12 augusti, 2014 vid 18:10

    Det går bra att spänna fast segel på takräcket. Dra inte åt så hårt bara.

  • malibu

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 10:26

    Ok, tack, får testa, och skaffa mig någon segel-bag framöver.

  • consigliere

    Medlem
    13 augusti, 2014 vid 20:31

    +1 På Robins inlägg. Har aldrig haft några problem med att spänna fast direkt på räcket. Har numera en rätt billig tunn bag utan någon som helst vaddering. Där jag lägger segel och master bara för att samla ihop allt och det blir lite enklare att spänna fast den och verkligen veta att allt sitter.

  • vigla

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 09:42

    http://www.surfbox.de

    löser alla transport problem och ger mer tid på vattnet….

  • gustav1980

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 10:12

    @vigla 726168 wrote:

    http://www.surfbox.de

    löser alla transport problem och ger mer tid på vattnet….

    Vigla har så rätt så.
    I förra veckan blev jag smärtsamt påminnd om en vardag utan surfbox då bilen med boxen havererade. Golf årsmodel -14 (ej kombi) är förvisso ingen dålig andra bil men att lasta grejer ut och in är ingenting annat än väldigt omständigt när man blivit bortskämd med surfbox.
    Nu rullar Saaben igen och (surf)livet har därmed återgått till det normala 🙂

  • mikaels

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 18:48

    Det fanns mycket att välja på hos Surfbox.de, några rekommendationer? Hur funkar frakt till Sverige? Och när de säger att deras fästen passar ALLA takräcken, stämmer det? Jag har en Fiat Freemont, den har ett eget system, funkar det?
    Vore ju nice med en box som rymmer skidor på vintern, och segel mm på sommaren, med brädan ovanpå, är alla deras boxar den lösningen?

    Och varför har de en bunt flaggor på hemsidan som inte är klickbara, jag trodde det var olika språkversioner?

  • vindsokaren

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 19:58

    Segel – mastbag på takräcket har funkat ialla år för mej.
    Bagen spänns fast över masterna i bagen.
    Själv skulle jag inte spänna över Seglerna speciellt inte ett prassligt
    Racesegel.

  • vindsokaren

    Medlem
    14 augusti, 2014 vid 20:00

    En smal billig takbox ala blocket funkar också.dock fick jag borra upp några hål i bakkant för att sticka igenom masterna.

  • vigla

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 07:27

    Modellen Malibu 265 x 90 sväljer det mesta men det finns även en XL-variant som kan rekommenderas.

    Frakten från Tyskland är klockren och genomförs med tysk precision från dörr till dörr.

    Fästena ska passa alla takräcken eftersom de är av standardmodell för takräcken i allmänhet dvs fästet är en metallbygel av U profil som passar lasthållare med olika profiler.

    Boxarna är så pass stora att du får in en bräda i dessa tillsammans med riggarna och sedan kan du även ha ytterligare en eller två brädor ovanpå boxen.

    Om du behöver ytterligare info skulle jag rekommendera att du ringer företaget. De verkar ha bra koll på surfprylar och lastningen av dessa, alla pratar engelska! (med brytning förstås)……

  • malibu

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 07:58

    Funderar på att knalla över och köpa den här?

    http://www.surfers.se/sv/vindsurfing/bagar/local-spirit-quiver-segelbag.html

  • jester

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 10:31

    @vindsökaren 726219 wrote:

    Segel – mastbag på takräcket har funkat ialla år för mej.
    Bagen spänns fast över masterna i bagen.
    Själv skulle jag inte spänna över Seglerna speciellt inte ett prassligt
    Racesegel.

    Är inte värre med race-segel. Är ju oftast såpass många lattor som gör att seglet aldrig krossas. Märkte inga problem innan jag skaffade bil som kunde frakta prylarna inomhus iaf. Jag hade en bag som man kunde dra spännbanden enbart över masterna, men det var för meckigt, så jag drog över hela bagen istället.

  • mikaels

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 13:10

    Någon i Stockholmstrakten som har en Surfbox, gärna Malibu, helst monterad, som jag kunde få kasta ett öga på? Skicka gärna PM 🙂
    Skulle behöva kolla lite mått och så, eftersom min Fiat har lite speciella lastbågar.

  • vigla

    Medlem
    15 augusti, 2014 vid 14:18

    @mikaels 726272 wrote:

    Någon i Stockholmstrakten som har en Surfbox, gärna Malibu, helst monterad, som jag kunde få kasta ett öga på? Skicka gärna PM 🙂
    Skulle behöva kolla lite mått och så, eftersom min Fiat har lite speciella lastbågar.

    skickat PM till dig….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Transportera segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.