Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Transportera utrustning

  • Transportera utrustning

    Publicerad av jansson_ på 12 augusti, 2011 vid 09:15

    Hej alla surfers

    Jag behöver allt som oftast köra min utrustning (bräda, bom & rigg) med bilen och blöta grejer är aldrig roligt att ha inne i en fin bil :/ Så jag undrar om det är någon som har tips på hur man transporterar främst segel och mast på takräcke “säkert” då jag kör på motorväg?

    So long…

    jansson_ svarade 12 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • carrera

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 09:46

    Det finns segel bagar som tar 4-5 segel o kanske 2 master, vissa av dessa har insydda remhållare! Så när du lastar på takräcken så sitter de fast utan att behöva tokdra spännbanden!

  • jr555se

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 09:48

    jag har en dakine transit som jag köpte på surfspot. där får jag rum med Allt utom brädan. lägger först brädan på taket sedan väskan. sen när jag ska surfa tar jag såklart ner allt och lägger brädan ovanpå väska och surrar fast den. sen är det bara att rulla allt dit man ska. Helt suverän
    Men.. den tar inte sailloft bionic 8.5 dvs större än 8.0 segel Kan bli trångt.. inte heller 460 master får plats.men det kan man surra vid sidan av och lägga i väskan när man ska till stranden och låta det sticka ut lite.

    edit. Ikeas blå plastpåsar är populärt och bra att ha våta grejer i.

    -johan

    Edit2. tog bort en rejäl tankevurpa om luff(som inte alls har med bredd att göra…)

  • pennywise

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 09:54

    Kör alltid mina grejor i bilen. 2st brädor, 4st segel, 2st master, 1st bom och lite förlängare, våtdräkt etc. Har aldrig blivit blött eller smutsigt i bilen. Trycker i de blöta seglen i den något förstora boardbagen, förlängare etc har jag en back till och dräkten har jag i en vattentät bag (finns t.ex. på jula).

    Ps. Gick även bra att få in det i morsans bil nu när min är på verkstad, hon har en Saab 9.3x -2011.

  • kinetic

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 10:15

    Köp en “surfbil” så sparar du din “vanliga” bil, så har jag gjort iaf. Är rätt skönt att man inte behöver bry sig om man drar med sig halva stranden i bilen eller att saltvattnet som droppar ur seglena lär få plåten att börja rosta, förr eller senare….

  • jesper-b

    Medlem
    12 augusti, 2011 vid 10:47

    De flesta surfers har inga master och segel…

    Sorry, kunde inte låta bli. Om man drar remmar över seglen så är väl tricket att inte tokdra för hårt, i vart fall inte om man har ömtåliga monofilmsegel. Har man bra remmar så ska man inte dra för hårt över brädor mm heller. Vissa segelbagar drar man remmarna enbart runt masterna och då slipper man problemet med veckad monofilm.

    Vill man gå längre än att skaffa en bra segelbag kan man använda en skidbox eller till och med bygga en lite längre. Fördelen då är att man kan låsa grejorna enkelt, kanske till och med förvara dom där lite mer permanent.

    Skaffar du riktigt mycket prylar kan du göra som jag: Köp minsta lilla trailern på OK och bygg en lagom kåpa. Där har jag alltid mina vindsurfprylar året om. Tar max 10 sekunder att packa och man glömmer aldrig något.. (ok våtdräkten som man hängt på tork måste ju med, men den är bättre att ta inne i bilen så den håller sig varm och fin).

    /JB

  • jansson_

    Medlem
    13 augusti, 2011 vid 19:22

    Hej,

    Tack för alla tips och ideer. Tror det blir en ny boardbag och riggbag, nån extrabil elr släpkärra lägger jag mig inte till.

    Elr så köper jag en sommarstugas vid havet 😀

    So long…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Transportera utrustning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.