Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig latt-ficka – hur lagar man

  • Trasig latt-ficka – hur lagar man

    Publicerad av sunkan_ på 24 september, 2011 vid 15:08

    Var nästan helt säker på att jag sett info om hur man lagar detta, men jag kan inte hitta något nu när jag söker..

    Har ett NP Spirit 7.9m2 anno 2004 eller nåt..
    Den undre lattan utav dom som har minicam’s har gått igenom matrialet på latt-fickan. Vad jag kan se gällande lagningar på “riktiga” cambers så ser det lite annorlunda ut med en “cap” som man trär in lattan i.

    Ska jag bara sy en attans många stygn en bit in och hoppas att det håller eller ska man sy in något material som håller längre?

    Det är ju ett gammalt segel så det är ju inte så att man lägger allt för mycket energi på att laga, men det funkade rätt ok för mig fortfarande innan detta hände då.

    Första bilden visar hålet där lattan gått igenom i närbild, andra bilden visar också hur minicam’en ser ut. Den sitter alltså fast på tygänden av lattfickan och lattan får inget stöd av cam’en utan bara av tyget..

    Alla idéer är välkomna…

    sunkan_ svarade 12 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • nilslars

    Medlem
    25 september, 2011 vid 16:26

    hoj, aldrig kul när grejjer pajjar även om dom varit med ett tag… skulle sy utav attan och sedan ta något robust nylontyg och fästa på ett par lager av tyget med vanligt textillim så att de överlappar skadan ordentligt, har gjort lite smålagningar med textillim på mastficka och dylikt och de brukar fungera bra.

  • glader

    Medlem
    25 september, 2011 vid 19:18

    Jag har lagat liknande skador genom att förstärka. Lättast tillgängliga, väl fungerande material har varit en bred lastrem från närmsta mack. Här skulle jag lägga en bit i lattans riktning ca 5cm på varje sida (alltså som ett U runt hålet sett i mastens riktning). Limma först och sy sedan. Får du tag i en kraftig räcker säkert ett lager, annars två.

  • sunkan_

    Medlem
    26 september, 2011 vid 06:53

    Blev lite ivrig och lagade innan några svar hade kommit.

    Sprättade upp lite på ena sidan av lattfickan och stoppade in en IKEA plugg som var täljd till rätt storlek.
    Den ligger nu och blockerar hålet, problemet kan nog vara att lattan skulle kunna ta sig ut vid sidan av pluggen..
    Det funkade i alla fall vid provriggning, återstår att se hur det blir när man är på vattnet.

    Tror annars på lastrem får bli nästa variant på lagningen…

    Tack för tipsen..

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig latt-ficka – hur lagar man

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.