Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig segel med konstiga veck.

  • Trasig segel med konstiga veck.

    Publicerad av levieux på 19 september, 2012 vid 16:27

    Mitt favortit segel som jag använder 90% av tiden gick sönder i helgen när jag bar den på huvudet tillbaka till land.
    Det måste ha varit för stort punkttryck och eftersom seglet är några år gammal sprack det.

    Har blivit rekommenderad att ta det till Björns segelvård http://www.segel.nu/

    Seglet har också konstiga veck som jag lyckas inte få bort.
    Jag har rätt Naishmast. Downhaul och outhaul enligt hänvisningarna på seglet men ändå blir det inte rätt.

    Vad tycker ni? Är det värt att reparera?
    Varför får jag sådana veck i seglet?

    getwet svarade 11 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • kinetic

    Medlem
    19 september, 2012 vid 17:05

    Det där lagar de lätt! Testa med mer nedhal och/eller högre latt-spänning gällande vecken…

  • jester

    Medlem
    19 september, 2012 vid 17:22

    Ang vecken: är ganska vanligt att det är lite veck på segel med fet mast-strumpa. Men kanske i värsta laget på detta ex, men jag tror kinetics teori om för lite nedhal kan vara boven i dramat. Denna typ av segel kräver rejält med nedhal.

    Se till att få det lagat, och rigga det som vanligt, och fråga någon duktig seglare på stranden, eller lägg upp bilder här så lär du få mycket hjälp!

  • andersbq

    Medlem
    19 september, 2012 vid 17:24

    Peta in minst 2 tjocka eller 2+1 smal spacers per camber, spänn de 4 nedersta lattorna väldigt mycket.

    Seglet blir väldigt mycket bättre , men rotationen kommer att bli trög. Tyvärr inte mycket att göra åt med Stealth.

    För att ytterligare förbättra detta segel du slipa de 2 lattorna över bommen ca 0,5 mm ca 25cm från masten och utåt (latt-toppen).

  • rabbit

    Medlem
    19 september, 2012 vid 17:32
    andersbq;699149 wrote:
    För att ytterligare förbättra detta segel du slipa de 3 lattorna över bommen ca 0,5 mm ca 25cm från masten och utåt (latt-toppen).

    Nu blev jag nyfiken.
    Menar du att slipa lattorna så de blir tunnare = flexigare och därigenom tvinga fram lite större buk nära masten i den delen av seglet som “kontrolleras” av de tre lattorna?

  • the_novice

    Medlem
    19 september, 2012 vid 17:37

    Det ser ut som att det är veck i själva mastfickan, prova att sätta shims på camberna.
    (lattspänningen påverkar inte mastfickan, bara själva segel ytan vid lattorna)

  • electric

    Medlem
    19 september, 2012 vid 19:28
    LeVieux;699143 wrote:
    Mitt favortit segel som jag använder 90% av tiden gick sönder i helgen när jag bar den på huvudet tillbaka till land.
    Det måste ha varit för stort punkttryck och eftersom seglet är några år gammal sprack det.
    Vad tycker ni? Är det värt att reparera?

    Exakt samma sak hände för mig – också med mitt favoritsegel – för ett par veckor sedan. Eftersom seglet i mitt fall sprack på ett område som egentligen inte är belastat under segling så lagade jag det på ett sätt som jag flera gånger tidigare gjort med både små och stora (upp till 2 dm) sprickor på icke belastade områden, nämligen med bred (typ 4 cm) vävtejp (Tesa, finns t ex på Jula). Runda hörnen! Men först förstås ordentlig rengöring med sötvatten och sedan låta det torka väl.

    Att döma av ditt foto så har sprickan uppstått på just ett icke belastat område (förutom av ditt huvud 🙂 , men det får du hålla undan i fortsättningen) så därför tror jag det kan vara värt att testa denna metod. Du kan som mest förlora de kronor tejpen kostade …

    /Lars

  • levieux

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:00

    Lattorna hade spänt extra mycket innan bilden togs så där ligger inte problemet (med skitdålig rotation som enda resultat)
    Nedhall är inte problemet heller. Drar så mycket det går så det bör räknas som styrketräning!
    Spacers hade jag inte tänkt på och låter som en intressant idé. Skall prova.
    Förstod inte riktigt Anders tips om att slipa lattorna. Mer info tack.

  • andersbq

    Medlem
    19 september, 2012 vid 20:45

    Jag har ju “jobbat” som teamseglare och tvingats utveckla seglen ihop med Nils Rosenblad. Just 2010 (men även dina som är 2009) så är det på tok för lite buk i seglen. Så medicinen blev att schimsa med spaders, (börja med ca 5-7 mm på cambers under och över bommen), men även högre upp i seglet. Och eftersom det inte räckte för att skapa tillräckligt med buk (och acceleration) så var vi tvugna att tunna ut den delen på lattorna som är närmast masten. Och inte nog med det, även köra med mjukare master, (RDM på 7,0, 460 på 7,8). Sen blev det riktigt OK segel, men dålig rotation.

  • andersbq

    Medlem
    20 september, 2012 vid 11:40

    0,5 till 0,7 mm ska det vara!

  • glader

    Medlem
    20 september, 2012 vid 13:00
    LeVieux;699166 wrote:
    Nedhal är inte problemet heller. Drar så mycket det går så det bör räknas som styrketräning!

    Kan ändå inte låta bli att tycka att akterliket ser spänt ut på ditt segel. Faller det verkligen ut som på Anders bild om du håller i masttoppen som på bilden? (Att dra så mycket man orkar inte alltid nog. Ibland är vev enda sättet.)

  • getwet

    Medlem
    26 september, 2012 vid 21:22

    1 Det är på tok för lite i nedhal, det är mycket sällsynt att rec settings stämmer…..Seglen töjer sig även med åren.
    2 Gör som Anders BQ skriver, shimsa cambrarna men var försiktig med att slipa lattorna. Börja med bara cambrarna.
    3 Ja, det är värt att laga seglet.

    Förutom det, var bor du? Jag kanske kan hjälpa dig med att shimsa och trimma in din Stealth. Har kört alla årsmodeller från 2007…..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasig segel med konstiga veck.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.