Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasigt knä ….hjälp!!

  • Trasigt knä ….hjälp!!

    Publicerad av eastenhill på 29 mars, 2013 vid 12:44

    Bakre korsbandet är helt av och ledbanden på sidorna sitter knappt fast.
    Nu har jag fått av ortopeded ett artosskydd som jag ska gå med i ett par månader för att se om korsandet kan byggas upp på nytt.

    Jag undrar nu om någon vet ett bra skydd så jag kan surfa igen.
    Jag har inte surfat på 2 år. 54 år och har surfat sedan 15 års ålder…..är det över nu?

    eastenhill svarade 10 år, 11 månader sedan 12 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • billie

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 14:38

    Det är bara att vänta tills det har läkt sig.

    Eller

    http://www.youtube.com/watch?v=4U1Uov19U-A

  • jlaser

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 15:33

    Hej, dom här har knäskydd i alla fall…

    http://www.rehbandcenter.se/Products.aspx?m=345879

  • svenne

    Medlem
    29 mars, 2013 vid 15:52

    Gör inget dumt nu. Om du gör något som knäet och din ortoped inte är överens om kommer det inte handla om två månader med ortos, snarare en nolla bakom den där tvåan. Ta ett snack med din ortoped istället för att fråga här, det är fan inte värt att vara dumdristig i ett sånt här läge.

  • s19

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 00:23

    Hej Eastenhill!
    Kan bara beklaga det som hänt! Slet av främre korsbandet för snart 3,5 år sen! Ett jäkla skit helt enkelt!
    Vad jag har fått lära mig så om korsbandet är av så läker det inte utan operation! Det “flyter omkring” inne i leden och kan “växa fast” där det får kontakt. Men det hittar inte tillbaka dit där det gick av. Så stabiliteten kommer inte genom läkning!
    Hitta en duktig sjukgymnast som kan sport/idrottskador så är du ett litet steg på vägen! I Malmötrakten kan jag varmt rekommendera Kulan Idrottskadecentrum vid Malmö Stadion! Det drivs av Rickard Dahan som är fotbollslandslagets sjukgymnast. De är väldigt duktiga!

    Jag saknar som sagt helt främre korsband i vänster knä och ledbanden har tänjts ut lite men som läkt ganska bra. Trots detta har jag kunnat vindsurfa och spela innebandy med hjälp av en jävla massa vilja, en dåres envishet och REHAB! Jag har avråtts från framför allt innebandyn men jag har lyckats att få det att fungera men har dock perioder med problem, oftast orsakat av slarv med rehaben eller att jag råkat ut för ett glapp i knäet som sen vikt sig. Jag har lärt mig att lyssna på knäet någorlunda och i vindsurfingen är det oftast inga problem. Ofast har du ju bra muskelanspänning när du gör saker och det stabiliserar knät. I innebandyn måste jag fokusera mer på at röra mig rätt så jag inte översträcker och vrider det när jag springer.

    Jag vill inte ändra mitt liv med idrott och har kört på med en del motgångar på vägen. De första ortopederna jag träffade predikade rehab rehab och rehab… Ingen operation. Den sista sa att jag nu försökt och kämpat så länge att jag nu kunde välja att sätta mig i kö för operation. Har ej övervägt detta beslut än men det lutar mer och mer mot operation. Det som gör beslutet svårt är tiden efter operationen. En sjukgymnast säger 6-12 månaders rehab efter! En ortoped säger minst 12 månader. Är ju svårt att ”planera” in den i ”rätt” tid på året… kan ju inte välja själv och man vill ju inte vara borta för länge från vattnet…
    Jag har sen skadan använt mig att två olika ortoser, en lite äldre modell som får en att likna Robocop och en nyare lite nättare men som i stort ger samma funktion. I mitt fall är det att hålla tillbaka underbenet så det inte glider framåt och hålla stabiliteten. Båda har aluminiumskenor på båda sidor om knät.Ordnade två bilder på det gamla som jag har hemma, det nya är på reparation så där får du hålla tillgodo med en inzoomad surfbild! Tror det nya är gjort av Rehband som jlaser länkar till.

    Så mitt svar är Nej! Din surfkarriär är inte över om jag får tro och hoppas!

    Linus

  • dane

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 06:26

    Tjena! Jag trasade sönder mitt korsband för kanske 25 år sedan. Fick tyvärr efter några misslyckade försök lägga av med innebandy och andra lagsporter. Däremot har jag fortsatt med racketsporter, windsurfing och alpin skidåkning. Kör sedan ca 10 år för säkerhets skull med en Donjoy Armor ortos:
    http://www.braceshop.com/productcart/pc/DonJoy-Armor-w-Lo-Pro-Fource-Point-Hinge-42p474.htm
    Skaffade den då jag ibland stukade till knät i puckelpisten eller vid hopp med wsurfbräda. Sedan Donjoy kom in i bilden har det peppar peppar inte hänt något.
    Men glöm inte att träna, det är mycket viktigare än en ortos!!!

  • martin-m-a

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 07:54

    @Billie 708631 wrote:

    Det är bara att vänta tills det har läkt sig.

    Eller

    http://www.youtube.com/watch?v=4U1Uov19U-A

    Man ska nog inte klaga för mycket! Grymt

  • fnassel

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 08:44

    Ippa,
    Konsultera Argulander!
    Han är ju ortopedisk kirurg med knän som specialitet!

  • eastenhill

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 11:03

    Tack alla för responsen, Jag hat tittat på Donjoyprodukter och det verkar vara bra grejor. Nu har jag ett artosskydd från ortepedtekniska. Jag liknar nu robocop. Rehabtränar nu till sommaren.
    Fnassel> Gubben har INTE gett upp hoppe`t `n än 😉

  • s66

    Medlem
    30 mars, 2013 vid 15:58

    Det är aldrig över broder!

  • doc

    Medlem
    31 mars, 2013 vid 21:27

    Hmm. Bakre korsbandet är ju lite annorlunda än främre. Om bara kollateralligamenten får läka i ortosen kan du träna upp god stabilitet med träning. Det krävs dock en speciell ortos för att stabilisera bakre korsbandet, det duger inte med vilken som helst. Fråga din närmaste ortopedtekninker.
    Huruvida du besväras av att surfa utan bakre korsband får framtiden utvisa. En vältränad quadriceps kommer ju att motverka att underbenet glider bakåt i förhållande till lårbenet.
    Lycka till.

  • ola-h

    Medlem
    1 april, 2013 vid 20:27

    Jag har ingen erfarenhet av skador på bakre korsbandet, men har pajjat främre i båda benen. Det ena opererades direkt, men det andra körde jag utan i några år. Det gick rätt OK både med segling och skidåkning, men det blev väldigt mycket bättre när jag väl opererades. Det finns dock studier som visar att det inte alltid blir bättre med operation, eftersom rehabiliteringen i praktiken är tyngre efter operationen än efter själva skadan. Men som sagt, detta gäller kanske inte för bakre korsband.

  • sailortrash

    Medlem
    2 april, 2013 vid 08:32

    jag har själv ett taskigt ledband på isidan av höger knä, vilket gör knät väldigt känsligt för vridmoment. det är helt, vad jag vet – borde märkt när det gått av annars, det jag blivit tilllsagd är att undvika att det går av till varje pris, för det blir bara sämre även om man opererar. därför har jag lagt av med all typ av av bollsport där man måste röra sig i sidled och riskera att trampa snett. vindsurfing tycker jag funkar riktigt bra, har aldrig fått ont inte ens efter flera timmar. snowboard funkar eftersom benen är låsta, samt skidor även om just skidro innebär en stor risk om jag ramlar. dock får jag ont om jag tar träningsuppehåll, då börjar det värka i en vecka eller två. det märks också att knät är slappar i viloläge..

    för att sammanfatta tror jag att vindsurfing funkar bra med dåliga knän. så även om du åker på 3-4 års rehab så kan du nog komma tillbaks efter det. videon med proteskillen säger väl allt egentligen..

  • eastenhill

    Medlem
    6 april, 2013 vid 17:23

    Nu har jag vart i sälen i en vecka, ingen skidåkning dock. Skyddet jag har är anpassat så att bakre korsbandet ska få fäste. Nu blev det lite skooter iallafall 🙂 Kollar upp Donyoyskydd till sommaren.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trasigt knä ….hjälp!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.