Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trasigt revben och impact vest

  • Trasigt revben och impact vest

    Publicerad av yann på 26 maj, 2006 vid 09:10

    Slog av ett revben igår efter en 3/4 back loop. Jag är ganska övertygad att det på något sätt var kombinationen sele – drag – vattenyta som slog av revbenet snarare än bara smällen mot vattenytan. Nu vill jag ju inte att det ska hända igen så jag skulle vilja ha lie hjälp med hur jag ska förhindra detta.

    Hur funkar en impact vest i kombination med en midjesele? Är de modeller med integrerad sele att föredra? Vilka gör de bästa?

    Om någon har erfarenhet av ett knäckt och felställt revben skulle jag vilja höra mer om det också? Hur lång tid tar det innan det ens är möjligt att köra med midjesele eller sittsele igen?

    yann svarade 18 år sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gh0st

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 11:05

    Det tar 3-6 veckor innan du kommer ut på vattnet tror jag, kanske tidigare än så och det kommer troligtvis göra ont 3-4 veckor efter det. Men svårt att säga, det är ju väldigt individuellt beronde på skadan och läkekött osv.

  • yann

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 11:08

    Inget uppmuntrande svar men tack… Erfarenhet av impact vest någon?

  • flirrrt

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 13:22

    Kör med impactvest, o’neils s.w.a.t-modell.. funkar bra under selen tycker jag då västen är i neoprenmeterial… men någon erfareneht av “större smällar” har jag ej.. dock påstår tillverkaren att “rutorna på magen” ska se till att plasken inte bli så platt, utan skära igenom ytan sistället…

    Kolla någon review nånstans, o’neil, liquidforce och hyperlite har ju lite västar att välja emellean…

  • biorno

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 13:26
    Yann wrote:
    Inget uppmuntrande svar men tack… Erfarenhet av impact vest någon?

    Du kan ge dig ut och träna på lite unhooked så slipper du iaf trycket från selen.. lite kortare sessioner men bra träning 🙂

  • mrmille

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 14:36

    Mystic har också grejjor. Deras flytväst är ett bra alternativ då den är lätt dessutom. Den skyddar bra mot sådana smällar du fått. Fungerar även bra under jackan vintertid som impactskydd. Redigt gött.

    Köper du via ontopsports får du åka ner till malmö och slita sakerna ur näven på dem, skickar dom via posten lär du inte ha paketet innan jul.

  • rusiak

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 15:37
    Yann wrote:
    Slog av ett revben igår efter en 3/4 back loop. Jag är ganska övertygad att det på något sätt var kombinationen sele – drag – vattenyta som slog av revbenet snarare än bara smällen mot vattenytan. Nu vill jag ju inte att det ska hända igen så jag skulle vilja ha lie hjälp med hur jag ska förhindra detta.

    Hur funkar en impact vest i kombination med en midjesele? Är de modeller med integrerad sele att föredra? Vilka gör de bästa?

    Om någon har erfarenhet av ett knäckt och felställt revben skulle jag vilja höra mer om det också? Hur lång tid tar det innan det ens är möjligt att köra med midjesele eller sittsele igen?

    Fn va tråkigt att höra, hoppas du har bra läk-kött..har oxå märkt att selen kan trycka på rejält hårt ibland. Drog nog en av mina värre kraschar i kulingen i tisdags o känner av i sidan (revben?) än…sheisse.

    Var inte med på surf-tävlingen igår ella?

    /alex

  • yann

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:29
    rusiak wrote:
    Var inte med på surf-tävlingen igår ella?

    /alex
    Nä, tävlingen var idag (imorse) så det var knappast läge att lägga sig på revbenen och paddelsurfa 😮

  • hugeo

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:42

    du äter för lite ister…. ät mer grött så får du en fin impactvest

  • mat

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:44

    väldigt tråkigt Yann! hoppas du kan snart surfa igen!

    /Mat

  • kamikazekiteren

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 17:47

    Cheesebjumburger anvender du magan istellet for impact vest ?

  • ric

    Medlem
    26 maj, 2006 vid 20:05

    hade två veckors leveras tid på min ontopsport flyt/impact väst. funkar dock finfint för mig. kör med mystics halvsitt halv midjesele. med torris skippar jag de så kallade nötknäpparspännena o det har fungerat toppen för mig!

  • yann

    Medlem
    27 maj, 2006 vid 09:43

    Tack, leveranstiden är ett mindre problem verkar det som… tid är allt jag har nuförtiden!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Trasigt revben och impact vest

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.