Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träslöv – Förbud för fordon

  • Träslöv – Förbud för fordon

    Publicerad av mawione på 27 juli, 2007 vid 23:25

    Fick följande lapp på min bilruta idag i Läjet.

    Hamnförvaltningen
    Lo Wallgren, 0340 – 88 529
    070-52 88 529

    Förbud för motorfordon!

    Hej!

    Som framgår av skyltning så har du parkerat din bil på område där det gäller förbud mot trafik av motordrivet fordon.

    Förbudet beror främst på att vi vill förhindra markskador på det mycket känsliga strandområdet.

    Vi kommer inom kort att börja rapportera bilar som befinner sig inom området.

    Vi hänvisar till de många parkeringsplatser som finns utmed Strandbackavägen ett par hundra meter norrut mot Varberg.

    Hälsningar från Hamnföreningen
    Lo Wallgren

    ola-h svarade 16 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • davo

    Medlem
    27 juli, 2007 vid 23:40

    Kommunjävel, vad i helvete är Varberg för någon jävla pisskommun. Först parkeringen i Apelviken och nu detta….vad i helvete liksom. Antar att du stod vid “gräsplätten” och inte nere vid hamnen.
    “Förbudet beror främst på att vi vill förhindra markskador på det mycket känsliga strandområdet.” Ja, tjena…de vill inte ha oss parkerandes strandnära bara, that’s it. Vi vill kunna stå nära vattnet o rigga med närhet till bilen självklart.
    Fuck ’em all.

  • drakglenn

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 08:23

    Det var Hamnföreningen som skickade lappen, är det ägaren själv nu då altså??

    //Glenn

  • davo

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 09:02

    Skulle inte bli förvånad om detta kommer från högre ort. Kommunen agerar genom hamnförvaltningen, det ligger under kommnen. Hamnen i sig har ju inget med riggningen på gräsplätten att göra.

  • Oregistrerad

    Gäst
    28 juli, 2007 vid 10:11

    @Davo 400784 wrote:

    Kommunjävel, vad i helvete är Varberg för någon jävla pisskommun. Först parkeringen i Apelviken och nu detta….vad i helvete liksom. Antar att du stod vid “gräsplätten” och inte nere vid hamnen.
    “Förbudet beror främst på att vi vill förhindra markskador på det mycket känsliga strandområdet.” Ja, tjena…de vill inte ha oss parkerandes strandnära bara, that’s it. Vi vill kunna stå nära vattnet o rigga med närhet till bilen självklart.
    Fuck ’em all.

    Coola ner. Den där attityden gör bara saken värre. Marken har blivit alltmer sank, säkert mer till följd av regnet än våra bilar, men det är svårt att komma ifrån att vi är ett boendemuljöproblem framförallt för de som bor allra närmast och får stirra på nakna surfarstjärtar så fort det blåser. Jag gissar att det är roten till problemet och inte marknivåsänkningen. Att vissa inte tar upp sitt skräp efter sig och det eviga kissandet i buskar och bakom det gröna skjulet gör inte saken bättre.

    Jag håller med om att kommunen på nåt sätt biter sig i tummen när man marknadsför Varberg som vindsurfingens Mecka men samtidigt gör camping av parkeringen och bara motar bort oss från stranden i Lejet. Att svära gör docj inget bättre. Nu behövs dialog och den måste ske på ett sansat sätt. Vi behöver en toalett och en vettig parkeringsplats. Grannarna och kommunen behöver lite respektfullt beteende från vår sida. Jag föreslår att några vettiga personer på klubben sätter sig ner o funderar och sedan kommer med en liten skrivelse till kommunen o kanske småningom ett möte. (Kanske dags att man går med i klubben…)

    Men ligg nu lågt, inga dumma SMS eller telefonsamtal till numret på lappen, då blir det hela genast ohanterbart. Idéer fanns redan igår på stranden och vissa grannar står på vår sida vad jag förstår.
    Tillsvidare föreslår jag att vi biter i det sura äpplet och parkerar längs vägen som man bett oss om. Det blir lite mer promenad ut i vattnet under en tid, men det kan vi kanske stå ut med, om det gynnar förhandlingsläget?

    Doc / Mattias

  • woodleaflay

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 10:45

    @Davo 400852 wrote:

    Skulle inte bli förvånad om detta kommer från högre ort. Kommunen agerar genom hamnförvaltningen, det ligger under kommnen. Hamnen i sig har ju inget med riggningen på gräsplätten att göra.

    Otroligt omoget att tro att det är en konspiratorisk kommun bakom. Kolla på lervällingen som de 100 bilarna grötade till på vägen i igår så fattar du vad det handlar om. Jag kan inte begripa att man inte kan inse att det är fullt när det är fullt och då istället ta 20 meters promenad.

  • ola-h

    Medlem
    28 juli, 2007 vid 14:06

    Jag håller med Mattias. Gräsplätten i Lejet är visserligen ett av de trevligare ställena att parkera på i vindsurfingsverige, men jag har länge förstått att det inte kommer hålla att parkera där i längden, speciellt inte eftersom många knör sig in på platser som är olämpliga att parka på när det egentligen är fullt.

    Det borde gå att hitta en bra kompromiss, tycker jag. Och så långt kan det väl inte vara från parkeringsfickorna längs vägen?

    Det som verkar vara mer problematisk än parkeringsläget i sig är attityden från kommunen och andra. OM de hade varit lite smarta hade de först gåll till klubben och andra vindsurfingintresseneter och förhandlat frma en lösning och sedan skaffat skylt+lapper med klubbens underskrift. Jag gissar att det hade skapat lite mer respekt och förståelse.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Träslöv – Förbud för fordon

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.