Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimalleolär fotledsfraktur

  • Trimalleolär fotledsfraktur

    Publicerad av animar på 26 januari, 2017 vid 12:02

    Hej, Finns det någon som kan ge lite tröstade ord efter att jag brutit foten? På min fråga om jag kan surfa igen säger läkaren att jag kommer att kunna göra allt “tills det gör ont”. Det sitter 8 skruvar i foten och en metallplatta (har kopior av röntgenbilder om det finns någon surfande ortoped där ute). Är det någon annan som råkat ut för detta och hur har det gått för dig? Jag förstår att läkning och återhämtning varierar från person till person men lite feedback vore bra att få. Kommer att satsa allt på sjukgymnastik och att komma tillbaka. Innan detta hände promenerade 4-5 mil i veckan, simmade (crawl) och åkte långfärdsskridskor. Från maj till november var det vindsurfing som gällde. Detta skedde måndags kväll, nu är jag hemma igen och har börjat noja och oroa mig. Buhu.

    animar svarade 6 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • billie

    Medlem
    26 januari, 2017 vid 14:35

    Gick inte att få fram med sökfunktionen men Mattias var ute för likadant fall för några år sedan.
    http://www.surfzone.se/forum/archive/index.php/t-87839.html

  • animar

    Medlem
    26 januari, 2017 vid 18:17

    Tack så mycket! Låter hoppfullt. Jag har i och för sig brutit fotleden på 3 ställen men gipset åker av om 6 veckor och inte efter 3 månader som det låter som vid Lisfrancs” fraktur.

  • ludde_l

    Medlem
    26 januari, 2017 vid 21:14

    Vad hände? Om man får vara så fräck å fråga.

  • animar

    Medlem
    27 januari, 2017 vid 11:26

    @Ludde_L 742843 wrote:

    Vad hände? Om man får vara så fräck å fråga.

    Inget spektakulärt alls; halkade på en isfläck i mörkret på en liten skogsstig i ett bostadsområde.

  • jat

    Medlem
    29 januari, 2017 vid 15:24

    Alright. Allt går. Det är din egna hjärna det hänger på. Det fysiska hindret är ibland mindre än det mentala.

    Ägna tiden i gips åt att hitta den bästa sjukgymnast du kan hitta för visst hänger det mkt på dig själv, men att ha en sjukgymnast som du klickar med, som inte ger sig när du själv inte är på topp är guld värd.

    Samt sätt mål! Det första jag sa när jag träffade min sjukgymnast efter mitt gips åkt av i Februari var: “Jag måste få surfa innan säsongen är slut”. Sjukgymnasten svarade: “Japp, då är det vårt mål!”
    Det målet nådde vi. Dock så blev inte min första surf-session förrän i November, men vi nådde målet. Det kommer handla mkt om vilka mål du sätter upp.

    Det var i samband med det som jag började köra SUP. Min sjukgymnast kom på den briljanta iden att jag skulle göra balansövningarna stående på en SUP. Då fick jag vara på vattnet, även om jag bara stod still nära strandkanten och höjde hälen upp och ned. Att få vara på vattnet gjorde att det mentala inte sjönk för djupt. Att vattnet betydde mkt för det mentala hade sjukgymnasten räknat ut genom att vara engagerad.

  • animar

    Medlem
    29 januari, 2017 vid 19:32

    @JAT 742862 wrote:

    Alright. Allt går. Det är din egna hjärna det hänger på. Det fysiska hindret är ibland mindre än det mentala.

    Ägna tiden i gips åt att hitta den bästa sjukgymnast du kan hitta för visst hänger det mkt på dig själv, men att ha en sjukgymnast som du klickar med, som inte ger sig när du själv inte är på topp är guld värd.

    Samt sätt mål! Det första jag sa när jag träffade min sjukgymnast efter mitt gips åkt av i Februari var: “Jag måste få surfa innan säsongen är slut”. Sjukgymnasten svarade: “Japp, då är det vårt mål!”
    Det målet nådde vi. Dock så blev inte min första surf-session förrän i November, men vi nådde målet. Det kommer handla mkt om vilka mål du sätter upp.

    Det var i samband med det som jag började köra SUP. Min sjukgymnast kom på den briljanta iden att jag skulle göra balansövningarna stående på en SUP. Då fick jag vara på vattnet, även om jag bara stod still nära strandkanten och höjde hälen upp och ned. Att få vara på vattnet gjorde att det mentala inte sjönk för djupt. Att vattnet betydde mkt för det mentala hade sjukgymnasten räknat ut genom att vara engagerad.

    Tack snälla! Jättebra tips och tack för att du tog dig tid att svara.

  • animar

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 14:07

    Drygt 6 månader senare…Min fotled gick av, helt av, i slutet av januari. Fick tips av JAT på forumet att jag skulle försöka hitta en sjukgymnast “som det klickar med, som inte ger sig” och det fann jag. Kristihimmelsfärd stod jag på brädan igen med fötterna i fotstropparna och planade med ett litet segel (5,4). För några dagar sedan planade jag över hela Askrikefjärden med mitt största segel. Är ingen avancerad surfare och jag tar det fortfarande lugnt med foten men är jätteglad över att vara tillbaka så snabbt. Till er som bor i Stockholmstrakten och är i behov av en sjukgymnast, vill jag därför varmt rekommendera Patrik Bengtsson på Idrottsmedicinska Kliniken på Bosön (Lidingö) som jobbat metodiskt och enträget för att jag skulle komma tillbaka på banan.

  • fjant

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 17:33

    Kul att höra! Spontant låter det som att läkning och rehab gått jäkligt fort. Sköt om dig nu!!
    Mackan

  • animar

    Medlem
    9 augusti, 2017 vid 18:51

    Tack, tack!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trimalleolär fotledsfraktur

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.