• Publicerad av callevader på 25 februari, 2001 vid 11:01

    Påtal om allt märkes och material snack här på konfen.

    Alla segel är nog i dag på det hel taget bra. Men sen har de lite olika utförande och också gjorda för lite olika ända mål.
    sedan så har varje seglare sin stil så till slut blir det ju lite av en smaksak. Precis som med brudarna. En del vill ha goda mulliga och pumpade sexbomber och andra vill ha långa smala utan former. Vilka som är skönast är inte lätt att säga. Beror kanske lite på vad man skall ha dem till.

    Åter till seglen som ju kommer FÖRE ovan nämnda spörsmål. (Fast Det kanske finns ett samband vem vet?)

    En del tror att man kan bedöma om ett segle är bra utifrån hur många som kör på dem. T.ex i Varberg kör många Simmer, men det finns det många förklaringar till som kanske inte handlar så mycket om just kvalité eller prestanda därmed inget ont sagt om Simmer.

    Så man kunde ju tänka sig att vi hade en annnan mer givadet diskussion här på konfen som skulle kunna vara mer utvecklande,t.ex om vilka segel som kan vara bra vem och på vilka områden. Och sist men inte minst hur man får ut det bästa av respektive segel d.s.v.. trimningen.
    Vilket inte alltid är så enkelt som man kan tro.
    Faktum är att jag tycker att denna sport handlar mycket om teknik och trim.
    Det finns många ute på vattnet som skulle kunna få ut er av grejerna och där med av surfingen också om det fick bättre koll på trimmet.
    Det sista kanske inte gäller tävlings nissarna för de har nog koll på grejerna.

    anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • voodoo

    Medlem
    25 februari, 2001 vid 11:53

    Det är ingen konst att rigga ett segel perfekt med dagens segel, för dom flesta har väl märken i seglet ex. min. med. max för leechet ?? Det är ju bara att dra till märkena och följa rekommenderade mast och bomlängder ..

    vooodo wink.gif

  • callevader

    Medlem
    25 februari, 2001 vid 12:23

    Ingen kommentar, surfa på!

  • johan

    Medlem
    25 februari, 2001 vid 14:22

    Så är det förvisso på North (som jag själv kör på), men det finns faktiskt skräck exempel på segel som inte har dessa markeringar,
    och där tom segel specen (luff bom) inte stämmer med verkligheten. Jag tänker inte nämna några märken, men det är ju märkligt att
    det kan vara så i och med att det kan ju faktiskt handla om att man måste handla en ny bom bara för det seglet.

    Johan

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 februari, 2001 vid 17:42

    Vill du snacka trimning så gör det. Det finns ett otal exempel på konfen av denna typen av inlägg, nu skall vi prata om detta ämnet. Jag vill att ni skriver så här eller att den/de inte skall få en egen konf osv. vill du tjöta trimning eller vilka segel som passar bäst i Apelviken så gör det. Forumet är fritt!!!

  • blueride

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 08:42

    instämmer med kalleman
    “bara följa tillverkarens rekomendationer”, visst visst…

    /savalonas

  • voodoo

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 09:01

    Stämmer iallafall perfekt på mina segel !! Inga problem alls ..superenkelt, superbra =o)

    vooodo wink.gif

  • udoo

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 09:42

    Så länge man inte kör Simmer då kanske….de seglen jag hade -99 diffade på 10cm i nedhalet (race)..

  • dude

    Medlem
    26 februari, 2001 vid 17:29

    mitt sailworks 5.3 från 94 hade en luff på 446cm. nu är det 460 som gäller… inte vet ja gom det töjt sig så mycket. jag har väl dragit i nedhalet mycket för att få toppen att floppa haha =) hu rsom helst fungerar det utmärkt.

    jag tycker det är j-vlit intressant att höra trimsnacket eftersom jag nu också har en 5.4a o 6.2a NR från 98. jag instämmer att om de dras mycket i nedhalet så blir de platta, har ringa drag, tål iofs mycket vind men är lite döda. det går i alla fall att experimentera mycket med trimet på det seglet.

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 07:59

    Lider du av aktoritetstrots eller?

  • callevader

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 08:05

    Ja eller hur! Som på Volvos gamla Daff (remjohan. Bara att lägga i D för drive och så kör man på en växel. Enkelt och bra men inte särskilt raffinerat.

  • dude

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 13:13

    “du” är väl representativt Calleväder… vem refererar du till?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 15:23

    Många verkar finjustera med uthalet på dagens segel.
    Kan North trim “Ón the fly” vara något för 6,6 cm2 och neråt.
    Inte alltid lätt att ta sig in och justera.
    Någon som kör med detta system, freestyle/wave segling.

  • udoo

    Medlem
    27 februari, 2001 vid 15:45

    Det är nog mest för course/formula segling…ytterligare en pryl som kan gå sönder i vågsegling!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 februari, 2001 vid 13:07

    samma

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.