Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Triple X vs JP Super-X?

• Triple X vs JP Super-X?

Publicerad av sode på 26 mars, 2006 vid 11:52

Jahapp, SP-katalogen trillade in och då blev ju köpbegäret ett ännu större faktum än det varit på länge… 🙂

Funderar på en Fanatic TripleX 105 eller JP SuperX 96, båda 2005 års modeller. Ingen av dom är ju direkt dålig, utan båda har ju fått bra resultat i tester…

Frågeställningar som jag har:
    a) TripleX 105 ligger ganska nära min nuvarande Max2Air 115 -02, som tills vidare nog blir kvar i ägon… hur stor skillnad är det på dessa brädor egentligen, 10 liter känns lite lyx…?

b) JP:n läste jag nånstans att var lite svårhanterbar i chop, vilket är det som seglas mest… hur bra stämmer detta?

Till saken hör mina egna egenskaper, ca 75kg, segellinje 4,7-5,7-6,7, ganska färsk i gamet: kör stroppar + sele, gippar inte (ännu), har haft några halvdana försök på vattenstarten…

Är ute efter något som går fort och är relativt manövrerbart och kanske kan erbjuda lita hopp, och användas när Max2air:en börjar kännas stor. Vågor har jag inte provat, har inte så många såna spots heller, så det är svårt att uttala sig… Att bara stå och snurra segel har aldrig riktigt intresserat, utan det är mera fartkänsla som lockar…

Åsikter någon?

pulver svarade 19 år, 1 månad sedan 8 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • Oregistrerad

Gäst
    28 mars, 2006 vid 09:49

ingen….?

• oscar

Medlem
    28 mars, 2006 vid 11:00

Om du är ute efter fart så är det JPn som gäller. Triple X är nog mer en lugn freeride…men för att komplettera din 115 litersbräda borde du nog egentligen ner på ca 80 liter. Men i ditt fall så kan det ju vara bra med lite extra volym att lära dig på.

Jag antar du har lite extra fenor till din max2air för att öka vindregistret?

• endy

Medlem
    28 mars, 2006 vid 11:57

Jag skulle tro att en freestylewave 85-90liter skulle vara ett bra komplement till din F2, bra bräda att börja i vågorna med men samtridigt snabb och livlig som en freemove.
    Blir ett lagom hopp från F2:n och en bra insteg till din första mindre bräda, jag har seglat Goya Freewave 95 under 04/05 hade den iofs inte som minsta bräda men den var ett mycket bra som mellan bräda för mig (88kg) finns som 77 och 85 liter
    Har skrivit en recension av 95:an http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=36174&page=2

• Oregistrerad

Gäst
    28 mars, 2006 vid 12:27
    Oscar wrote:
    Om du är ute efter fart så är det JPn som gäller. Triple X är nog mer en lugn freeride…men för att komplettera din 115 litersbräda borde du nog egentligen ner på ca 80 liter. Men i ditt fall så kan det ju vara bra med lite extra volym att lära dig på.

Jag antar du har lite extra fenor till din max2air för att öka vindregistret?

Jepp, har orginal + 2 till…
    Funderade främst på hur JP:n funkar i chop, samt hur lättgippad den är… XXX:en är väl kanske mera allround än JP:n, men 105 är ju minsta modellen för -05… Fördelen är väl att den är mer lätthanterlig för en nybörjare, samtidigt som den skall ha bra fart i sig…? Jag kör ändå inte värsta race-seglen, utan hade siktat på ett NP Excess…

80 liter känns i nuläget i minsta laget, har 4,7 som minsta, och det nyttjas nog ganska sällan…

• jester

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:44

Jag hade en JP SuperX 106 -05, och tyckte den gick fint och lugnt över chop, även i väldigt höga farter. Helt enkelt en trevlig bräda. Lättgippad tycker jag den är oxå. Tycker dock att NP Saber är ett bättre val till denna typ av bräda, eller tom V6… Funkar kanon även med fullcambrat, kan vara bra att veta.

Och man *måste* ju faktiskt inte köpa våg-grejer bara för att man vill ha lite mindre prylar. Förstår inte rikigt våghysterin i detta land, då vågförhållandena oftast är kassa. Bättre o free-rajda, och köra lite fort med ett litet gött hopp då o då.

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 13:47

Även jag tycker att du defintivt skall ner i storlek. 80 liter blir kanske lite litet, men runt 90 borde vara lungt.

Du kommer att få ut ett klart bredare register ur dina brädor och på Åland brukar det väl kunna friska i rätt bra?

Du kommer att köra 6.7 och 5.7 på din nuvarande bräda. När det blir tryck i 5.7 så är det den lilla som gäller, och den kommer att vara perfekt med 4.7.

Faktiskt så tycker jag att JP Freestylewave, Fanatic FreeWave eller liknande (som Endy tipsar om) borde vara helbra. De finns alla runt 90 liter.

• sode

Medlem
    28 mars, 2006 vid 17:58
    Jester wrote:
    Jag hade en JP SuperX 106 -05, och tyckte den gick fint och lugnt över chop, även i väldigt höga farter. Helt enkelt en trevlig bräda. Lättgippad tycker jag den är oxå. Tycker dock att NP Saber är ett bättre val till denna typ av bräda, eller tom V6… Funkar kanon även med fullcambrat, kan vara bra att veta.

Och man *måste* ju faktiskt inte köpa våg-grejer bara för att man vill ha lite mindre prylar. Förstår inte rikigt våghysterin i detta land, då vågförhållandena oftast är kassa. Bättre o free-rajda, och köra lite fort med ett litet gött hopp då o då.
    Hade väntat på ditt inlägg 🙂 Kul att du fick den såld till slut, jag var i valet och kvalet, men ansåg (då) att storleken låg för nära F2:n… och nu kommer en massa tips om att jag skall sikta ännu lägre i volymklasserna, det är definitivt inte lätt det här… just nu (när isen ligger tjock utanför fönstret) så känns det som det enda man vill göra är att blasta fullt, och dra iväg några chop-hopp… problemet är ju att jag i nuläget inte kan gippa, och fick en liten känsla av att JP:n inte var så gippvänlig (http://www.jp-australia.com/2005/main.php?id=1200#90100), men iofs kan man kanske träna dessa på gamla bettan först…? För prestanda har den ju bevisligen…

Ingen Triple-X:are i närheten som kan uttala sig hur den fungerar? Serien har ju beskrivits som snabb OCH allround… fast minsta -05 modellen är ju lika stor som Jesters gamla JP…

Varför kan det inte bara finnas en bräda o ett segel, då skulle allt vara så mycket enklare… 😉

• dr-masse

Medlem
    28 mars, 2006 vid 18:15

Om du inte kan gippa så ändras det hela lite grand. Men tycker ändå att en 90-100 liters sak är rätt. Det blir, som du själv varit inne på, väl nära i storlek till den brädan du redan har, annars. Är det fart och hopp som gäller, kolla på brädor liknande SuperX, de är nog rätt vassa på det!

Men först tycker jag att du skall nöta gippar på brädan du har, ah!

• perrakalle

Medlem
    28 mars, 2006 vid 18:23

Hej!

Jag har kämpat med planande gippar ett par år nu. Skulle uppskatta att jag sätter runt 1/3 planande, 1/3 oplanande. Sista 1/3 blir totalt fiasko.

Bland de olika brädorna jag har kört tycker jag att de snabbaste även varit mest lättgippade. Tvärt emot vad som ofta påstås i många tester och dylikt. Det är liksom enklare att sätta planande gipp med hög ingångshastighet. Dessutom är det ofta kombinationen choppigt vatten och bred platt bräda som får mig att tappa balansen. Då är det lättare med lite smalare och lugnare bräda. Men, men det finns nog lika många åsikter som surfare.

Per.

• Oregistrerad

Gäst
    28 mars, 2006 vid 18:26
    sode wrote:
    Jahapp, SP-katalogen trillade in och då blev ju köpbegäret ett ännu större faktum än det varit på länge… 🙂

Funderar på en Fanatic TripleX 105 eller JP SuperX 96, båda 2005 års modeller. Ingen av dom är ju direkt dålig, utan båda har ju fått bra resultat i tester…

Frågeställningar som jag har:
    a) TripleX 105 ligger ganska nära min nuvarande Max2Air 115 -02, som tills vidare nog blir kvar i ägon… hur stor skillnad är det på dessa brädor egentligen, 10 liter känns lite lyx…?

b) JP:n läste jag nånstans att var lite svårhanterbar i chop, vilket är det som seglas mest… hur bra stämmer detta?

Till saken hör mina egna egenskaper, ca 75kg, segellinje 4,7-5,7-6,7, ganska färsk i gamet: kör stroppar + sele, gippar inte (ännu), har haft några halvdana försök på vattenstarten…

Är ute efter något som går fort och är relativt manövrerbart och kanske kan erbjuda lita hopp, och användas när Max2air:en börjar kännas stor. Vågor har jag inte provat, har inte så många såna spots heller, så det är svårt att uttala sig… Att bara stå och snurra segel har aldrig riktigt intresserat, utan det är mera fartkänsla som lockar…

Åsikter någon?
    Kolla in Exocet Cross 90liter! Fick grymmt bra i test!!!

• sode

Medlem
    28 mars, 2006 vid 20:14
    dr Masse wrote:
    Om du inte kan gippa så ändras det hela lite grand. Men tycker ändå att en 90-100 liters sak är rätt. Det blir, som du själv varit inne på, väl nära i storlek till den brädan du redan har, annars. Är det fart och hopp som gäller, kolla på brädor liknande SuperX, de är nog rätt vassa på det!

Men först tycker jag att du skall nöta gippar på brädan du har, ah!

Du tror inte super-X:en blir för teknisk för en rookie som mig? Om jag börjar träna gippar på F2:n vid 6,7 segling, och sen blastar med JP:n vid mera vind, och på sikt kanske börja gippa denna också…? 96 liter låter i mina öron ganska passligt mitt mellan 90-100, men det beror ju förstås på brädans egenskaper också… hur länge tar det att bli gipp-mästare…??? 😉 Lutar mot ES också, pga pris och slagtålighet… (F’låt Jester…)

http://www.jp-australia.com/2005/main.php?id=991, låter ju väldigt bra det som står där (förutom ”demanding in high winds”), freestylewaven är ju också ett alternativ, då skulle jag ju ha lite bättre möjligheter till att prova på vågor också…

Jester, tack får ditt Saber-råd, skall övervägas… Excess:en verkar ju vara snarlik (liiiite mindre fart bara…) men i gengäld lite stryktåligare… och JP:n tar upp till 6,9…. 😉

• dr-masse

Medlem
    29 mars, 2006 vid 07:47

I den storleksklassen du kikar på så hade jag själv lätt valt en JP freestylewave. Varför? Jo, det går ändå rätt fort i de där vindarna, och det är kul att ha en bräda i den storleken som oxå funkar i vågor.

Skälet till att välja en superX är ju om man verkligen vill ligga å bränna järnet. Då är nog de bättre, om inte annat för att man kommer ut lite längre på kanten pga fotstroppsplaceringen.

Jag tror att båda modellerna gippar fint, men att FSW bör vara lite mer förlåtande och klara tighta gippar lite bättre.

Gipp-mästare blir man aldrig. Det är något som man kan gnugga på precis hur länge som helst, ah!

Tycker du tänker rätt som kikar på en ES, lite slagtålighet kan vara bra när man tränar gippar och skall lära sig lite mer. Utan att trilla, lär man sig inget.

Surfa På!

• sode

Medlem
    29 mars, 2006 vid 17:45
    dr Masse wrote:
    Tycker du tänker rätt som kikar på en ES, lite slagtålighet kan vara bra när man tränar gippar och skall lära sig lite mer. Utan att trilla, lär man sig inget.

Moment 22… FreestyleWaven finns ju bara som FWS, och därmed kanske lite ömtåligare… storlekar (-05) 91 och 98 liter, dvs båda är lika långt från den gyllene medelvägen 95… 😉

Man borde inte fråga så mycket uten bara köpa, då blir det enklare… Tusen tack ändå för svaren, och jag tar gärna emot flera argument, både för och emot dessa (och andra) brädor…

• rasmus_w

Medlem
    30 mars, 2006 vid 02:14
    Jester wrote:

Kanske för att det finns så få freerides på runt 70 liter att köpa.

• jester

Medlem
    30 mars, 2006 vid 07:00

Kanske för att det finns så få freerides på runt 70 liter att köpa.

Och vad skall man med en 70-liters free-ride till? Dummaste inlägget på länge…

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Triple X vs JP Super-X?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.