• Trög bom

    Publicerad av tuna på 9 maj, 2006 vid 21:01

    Har en trög bom som knappt går att dra ut. Verkar vara aluminiumen som ärjar.
    Är det någon som har något tips på vad man kan använda för att få den att löpa bättre. Smörjmedel, Fett?

    herodude svarade 17 år, 11 månader sedan 11 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • henke201

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 21:05

    5-56… funkar till allt 😉

  • steebe

    Medlem
    9 maj, 2006 vid 21:35

    siliconspray brukarf unka

  • ola_p

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 07:02

    Jepp, siliconspray är bäst. Undvik oljiga saker så som 5-56, fastnar massa skräp i det så det gör mer skada än nytta.

    Börja med att spola ur ordentligt, borsta om möjligt ur rören och på med siliconspray så blir det nog kanon.

  • hzon

    Medlem
    10 maj, 2006 vid 07:05

    Om den bara kärvar så funkar nog 5-56 perfekt. Många bommar behöver man dra rakt ut annars kärvar de. Ofta smyger det ju in lite sant mellan bommen och då går det tungt att dra ut förlängningen. När du sedan får ut bakdelen så var noga med att torka bort all ev: sand och skit. Sen borde det funka!

    Lycka till!

  • piotr

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 06:15

    Ett annat tips är att se till och tvätta av och smörja bommarna ordentligt när säsongen lägger av på hösten (om du inte seglar vinter…) så slipper du detta problem på¨våren. Det sägs att man skall skölja grejerna alltid men det har man sällan (aldrig) ork eller tillgång till vatten för att göra.
    Peder

  • el_duderino

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 14:19

    Olivolja e fett bra!
    Inte särskilt klibbigt, så jag tror inte det fastnar massa grejer i det!

  • pelle_o

    Medlem
    11 maj, 2006 vid 14:52

    Har du kollat så bommen inte är skev? Det behövs inte så mycket för att ställa till problem. Är den det så är det bara att göra rent, ev. teflonspray, se bara till att inte få det där det inte ska vara för det blir halt som tusan.

  • tuna

    Medlem
    13 maj, 2006 vid 10:29

    Tack för alla bra tips !

  • mangocheco

    Medlem
    30 maj, 2006 vid 08:22

    Var köper man silikonspray?

  • Oregistrerad

    Gäst
    30 maj, 2006 vid 09:34

    biltema tex

  • mangocheco

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 22:09
    Oregistrerad wrote:
    biltema tex

    Kan man köpa det någon annanstans i Göteborg? Har ingen lust att åka ända bort till Biltema…

  • danneman

    Medlem
    5 juni, 2006 vid 22:13

    tja tappstationer finns det ju gått om eller t.o.m i din konsumbutik/ica

  • herodude

    Medlem
    6 juni, 2006 vid 16:46

    hade problem med min gamla bom svårt som fan att få det bra, är den gammal? för på min var det så att det fastnat massa salt och skit i då hjälpte det att dra ut den till max och sen dunka den med bakbeslaget neråt i backen så rensas en del ut, och sen kan du även plocka ur bakbeslaget helt och göra rent…. prova om du inte gjort det innan, ananrs tror jag mest på siliconspray som nämndes tidigare…

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.