Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trosa-trakten? (källvik)

  • trosa-trakten? (källvik)

    Publicerad av anonym-anvandare på 29 juli, 2005 vid 20:44

    Undrade bara om någon känner till källvik? ligger 20 min me bil från trosa…Tvären heter vattnet…nån som känner till? (har landställe där) undrar bara om de finns någon annan surfare i närheten(?)…

    farbror_j svarade 18 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • farbror_j

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 16:43

    Visst känner jag till området. Också vi har lantställe där, på Tofsö. Brukar surfa vid Sandviks badplats på alla vindar i sydregistret. Svårt att komma ut vid vsv, annars toppenställe. Vid N-vindar brukar vi åka från småbåtshamnen vid Tofsö. Knepigt att ta sig ut ur hamnområdet ibland, men utanför är det oftast nästan platt vatten trots bra fart i vinden.

    Har kört från Källviks brygga några gånger, men det är rejält bökigt att komma i från bryggan, så det rekommenderas inte riktigt om inte abstinensen är allt för svår.

    Nu åker vi nog inte ner så väldans mycket mer i år, men min surfpolare åker nog ner fler helger och hela nästa vecka.

    mvh Jörgen

  • ippa

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 20:17

    Ni pratar väl om Atomic Bay antar jag. Vi surfade där på slutet av 70-talet och i mitt minne hade jag stora förväntningar på att hårda ostliga vindar skulle riva upp bra vågor. En vinterstorm var vi där och rekade men det var inte så stora vågor som man hoppats på men däreom ett bra ställe är det onekligen.Annars är ni välkomna till Waccum beach i Nyköping för trevliga surfstunder. från NO-W går bra , men bäst är Ost-SO

  • davo

    Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:11

    Hehe, jag trodde att Trosa låg nära Lårviken…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 10:40

    Vågorna är ju svåra att komma åt utan båt, men sydöstra udden på Askö är ju superfett vid sydligt 11 ms/+, rätt mycket stenar men riktiga surfvåger å sideshore/Benke

  • fiskmas

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 10:49

    Askö, brukar det inte vara vågsurfare där??? Tror jag läste om det på någon sida för vågsurfare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    2 augusti, 2005 vid 19:32

    TOOOOOMAS, vi vet ju att det är DU som är FISKMÅSEN Det är ju jag som surfar på Askö, Har du varit nere å sketit ner Leffas husvagn i NYKÖÖÖPING på länge eller. vad gör du nu rå sitter du å ….. som vanligt eller, kan ju komma till Askö med SaltÖÖÖn

  • farbror_j

    Medlem
    4 augusti, 2005 vid 08:47

    Svar till:


    Ni pratar väl om Atomic Bay antar jag. Vi surfade där på slutet av 70-talet och i mitt minne hade jag stora förväntningar på att hårda ostliga vindar skulle riva upp bra vågor. En vinterstorm var vi där och rekade men det var inte så stora vågor som man hoppats på men däreom ett bra ställe är det onekligen.

    [/ QUOTE ]

    Slutet av -70 talet….. WOW. Själv hade jag just gått ut mellanstadiet och hade inte ens sett en surfbräda på bild där jag bodde ute i de djupa skogarna!

    Om man tycker att en plats är bra eller inte handlar som sagt mycket om vad man vill surfa. Skall det vara vågor som lämpar sig för lite hopp och skutt á la Tigger (han i Nalle Puh ni vet grin.gif) vill man nog ha lite större vågor. I norra delen av Tvären blir de inte så höga. Upp till runt 10 m/s går det oftast att köra väl riggat och njuta av hög fart i fin planing, även om det kan skumpa en del.

    Är ni sugna på fin fart i smågropigt vatten med riggning på sand-/grässtrand är kan ni titta in till Sandviks badplats vid norra Tvären. Avstånd från Vagnhärad är c.a 13 km. Väl framme bär man prylarna c.a 100 m.

    mvh Jörgen

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trosa-trakten? (källvik)

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.