Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trött på att ha sönder gejer!

  • trött på att ha sönder gejer!

    Publicerad av styret på 22 april, 2003 vid 12:38

    Jag är så förbannat trött på att ha sönder mina leksaker!

    har sabbat twintipen efter 2 gånger på vattnet. inga svåra lagningar iofs men ändå tråkigt.

    man ska väll ha skydd på masten och så men jag funderar ändå…
    Kan man sätta nått på nosen för att skydda den.

    Jag funderar på att sätta pads, såna man står på när man står i stropparna, länst fram och färga dom i samma färg som resten av brädan… Vad tror ni om det?

    styret svarade 21 år sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 april, 2003 vid 12:51

    de har ju fanatic skate å de verkar ju funka bra.

  • styret

    Medlem
    22 april, 2003 vid 12:55

    precis så jag tänkte.

    får let lite efter pads då. finns ju inte på hemsidorna hos nån av dom vanliga försäljarna. SP hade för kite såg jag. Dyrt iofs men det får man väll ta.

    Är det nån skillnad på kitepads och vindsurfpads?

  • jeppepeppe

    Medlem
    23 april, 2003 vid 12:04

    Såg nått inlägg tidigare om en kille som hade satt fast något liknande på en Starboard bräda, såg faktiskt ganska bra ut! Själv har jag gjort en lite fulare lösning och klippt sönder ett liggunderlag och tejpat ihop det med silvertejp… Inte särskilt snyggt, men det fungerar! grin.gif

  • jpeter

    Medlem
    23 april, 2003 vid 13:03

    En deviator kanske skulle lösa problemet.

  • jeppepeppe

    Medlem
    23 april, 2003 vid 13:10

    Provade en deviator för ett tag sen och fick ett kastfall som resulterade i en knäckt nos… Masten/bommen lyckades komma på sidan av deviatorn och komma åt nosen… frown.gif

  • anders_hoffman

    Medlem
    23 april, 2003 vid 13:23

    Deivator????

    Snälla förklara! confused.gif confused.gif confused.gif

    /Anders

  • s

    Medlem
    23 april, 2003 vid 15:08

    Jag sätter en mastvadering (upp och ned) precis under bommen, det har klarat min nos (peppar, peppar) under de tre års tid jag haft den. En bomvaddering hamnar för högt, min bräda är för kort. Jag tar aldrig i masten vid trick eller slag så för mig sitter den inte i vägen. Det är t.o.m. så att jag har bommen så högt att jag kan ha ett par decimeter “ren” mast under bommen innan vadderingen kommer.

    Men en sak som brukar hjälpa är att försöka hålla i grejerna då det är kastfall på gång, släpp inte bommen, då hänger hela du med och dämpar kraften betydligt. Släpper man bommen kan det bli en väldig fart på riggen vilket kan krossa den mest vadderade nos som finns. Om man håller i kan man också få sig en vådlig lufttur vilket kan vara kul wink.gif

    Deviator eller vad det heter tycker jag verkar farligt för masten då det blir ett väldigt stort punkttryck nära basen. Kraften från hela riggen koncentreras på några få kvadratcentimeter och du har även hela riggen som hävstång.

    /Staffan

  • joce

    Medlem
    23 april, 2003 vid 15:35

    Starboard har ett nosskydd som ser skapligt ut, se bifogad bild…

    http://www.surfcompaniet.se har starboard, hör med dem om du är intresserad.

    Joce

  • anders-s

    Medlem
    23 april, 2003 vid 17:38

    Hej ! Jag har själv kört med Deviator sedan 1997 och fått många kastfall.
    Jag har dessutom alltid mastvadering och det har funkat hur bra som helst.
    INGA LAGNINGAR på 6 ÅR !
    Den funkar så att masten inte går rakt fram mot toppen, utan den viker av minst 45 grader ( då är mastvaddering bra och ha, se bifogad bild )
    OBS Tänk på att om brädan är bredare än 65 cm så kan det bli lite problem.
    En smal bräda följer med lättare i fallet och viker upp sig med hjälp av Jointens kraft. Det vill säga,Devidator får inte användas med ledad joint.

    Har kommit över ett 10 tal som jag säljer för 300:- plus frakt
    Betalning i förskott.
    Maila mig så fixar jag bilder på hur den ser ut.
    a.e.sund@ebox.tninet.se
    eller ring 019-571186 070-496 1135
    Hälsningar Anders Sundström

  • jeppepeppe

    Medlem
    23 april, 2003 vid 21:18

    Läste precis i Windsurf Magazine om just det här problemet och deras tips var precis som nämnts att hålla i grejerna, men att samtidigt skota in och titta bakåt över axeln. Detta är tydligen precis som man gör för att göra en framåtloop och gör att du följer med seglet snett framom brädan och landar harmlöst i vattnet… (I alla fall enligt artikeln… wink.gif)

    Hoppas att det hjälper lite, annars kan jag rekommendera att köpa tidningen, det stod en massa matnyttigt i den! grin.gif

  • endy

    Medlem
    24 april, 2003 vid 07:09

    Kolla på vår hemsida under filmer, och sommar,höst -02 där
    Börje gör en klockren räddanosen manöver i 15m/s grin.gif

  • styret

    Medlem
    24 april, 2003 vid 14:40

    nu lev det mycket att fundera på. får lura lite på det där.

    Har såklart bomskydd men upptäckte snart att nya rädan var för kort… hehe

    ska laga skiten på tisdag iallafall.
    sen får jag se vilken lösning det blir.

  • johanc

    Medlem
    25 april, 2003 vid 13:05

    Tja!!

    Jag har precis köpt ny bräda, en starboard. Jag drog in till “Byggförnödenheter” i Kalmar och köpte 12mm cellgummimatta som jag sedan tejpade fast på nosen. Har faktiskt inte prövat hur det funkar än men till nästa helg kan jag nog ge besked. Du får väl se hur det funkar på Haga nästa vecka. Jag känns lättast igen på min blåa Starboard 123 med svarttejpad nos….

    Vi ses på Haga!

    PS Känner du dig sugen har jag en del matta över, bor i Kalmar. Maila på joch4223@hotmail.com DS

  • styret

    Medlem
    27 april, 2003 vid 17:12

    Jag håller typ alltid i grejerna (och visst är det kul smile.gif ) Men traschade förr brädan trots att jag höll i. bomsidan slog i nosen då så var den historien slut.

    Får se om jag ser till dej på haga nån dag dfå. funderade på att sticka ut idag men var för bakfull… hehe.

    Får se om jag ser till dej nån dag då.
    Då blir vi två med blå brädor och läckra nosar smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing trött på att ha sönder gejer!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.