Senaste nytt Forums Vågsurfing Trött på att harva i vitvattnet

  • Trött på att harva i vitvattnet

    Publicerad av annerborn på 13 april, 2013 vid 19:27

    Hej!
    Jag är på jakt efter en snäll våg för att lära mig fånga obrutna vågor.

    Efter två sensommarresor till Ericeira i Protugal känner jag att jag kan fånga vitvattnet efter brutna vågor. Jag har dock inte lyckats fånga några obrutna vågor ännu.

    Det känns som beachbreaken vi Ericeira bryter över hela sin bredd på en gång och att det är svårt att förutsäga var, vilket inte känns optimalt för att lära sig nästa steg.

    Jag TROR jag behöver en snäll liten våg som bryter med viss förutsägbarhet för att öva upp min timing, typ som 1:20 in i denna video

    http://youtu.be/l2uxSc6i8O0

    Är det någon som har några tips på var (helst i Europa?) man kan hitta snälla förutsägbara vågor på?

    / Nicke

    bennie svarade 10 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • svenne

    Medlem
    14 april, 2013 vid 00:22

    Då är ju frågan var du har surfat i Ericeira. http://www.gosurfinportugal.com/Menus/SURF/33/18
    Vågor som bryter “förutsägbart” är ett point break eller ett rev, tex en pir/udde som vågen knuffas runt eller en kraftig uppgrundning (rev). Det finns fina mindre vågor i Portugal, typ de flesta längs Marginalen (vägen mellan Cascais och Lissabon), Praia Pequena bryter på sandrevlar och är konsekvent.
    Om inte annat så har du hela Frankrikes Atlantkust, Brittiska öarna, Danmark, Malta, Gotland…

  • annerborn

    Medlem
    14 april, 2013 vid 16:13

    Vi har mest hållit oss på Foz do Lizandro.
    Vid några få tillfällen (när det varit små vågor) har vi hittat små förutsägbara vågor vid Ribeira d’ Ilhas (vid lågvatten) och vid Matadouro.

  • annerborn

    Medlem
    14 april, 2013 vid 16:58

    Vi har varit där i månadsskiftet augusti-september. Kanske någon annan årstid har snällare vågor?

  • hollister

    Medlem
    14 april, 2013 vid 17:52

    Har själv varit i Ericeira och Foz do Lizandro (aug-sep). Vi hade för det mesta ganska stora vågor men några dagar hade vi små långsamma vågor som du beskriver. Ja tror det mest handlar om tur att förhållandena är de rätta.

    Här fångar ja en minivåg 😉

  • annerborn

    Medlem
    14 april, 2013 vid 18:23

    Ojj, så små vågor stötte jag aldrig på på Foz. När jag varit där har det alltid varit mycket större vågor.
    Det där ser ju hanterbart ut.

  • annerborn

    Medlem
    14 april, 2013 vid 18:26

    Det här är min bild av Foz.

    Stora vågor som har tillräckligt med kraft för att få bra fart även på vitvattnet, men… …svårt att lära sig fånga obrutna vågor.

  • svenne

    Medlem
    15 april, 2013 vid 08:41

    Åk till Estoril. Eller Costa de Caparica.
    Eller så drar du till Koala surf camp i Frankrike.

  • catkoala

    Medlem
    1 maj, 2013 vid 13:38

    Gör som jag, köp en longboard och surfa Läjet i Varberg. Snälla fina vågor man kan åka långt på. Blir bara rädd för de större vågorna jag behöver ta med min mindre bräda vilket inte så är så pedagogiskt fördelaktigt. Har lagt 2 x3 veckor i spanien för att ge mig själv en bra chans att lära mig men det gick inte. Läjet is the shit =)

    @annerborn 709174 wrote:

    Hej!
    Jag är på jakt efter en snäll våg för att lära mig fånga obrutna vågor.

    Efter två sensommarresor till Ericeira i Protugal känner jag att jag kan fånga vitvattnet efter brutna vågor. Jag har dock inte lyckats fånga några obrutna vågor ännu.

    Det känns som beachbreaken vi Ericeira bryter över hela sin bredd på en gång och att det är svårt att förutsäga var, vilket inte känns optimalt för att lära sig nästa steg.

    Jag TROR jag behöver en snäll liten våg som bryter med viss förutsägbarhet för att öva upp min timing, typ som 1:20 in i denna video

    http://youtu.be/l2uxSc6i8O0

    Är det någon som har några tips på var (helst i Europa?) man kan hitta snälla förutsägbara vågor på?

    / Nicke

  • hollister

    Medlem
    15 juli, 2013 vid 20:43

    Befinner mig just nu vid Praia DÉl Rey (utanför Peniche, Portugal). Har varit små långsamma vågor hela förra veckan och prognosen ser ut att vara den samma hela denna veckan. Livräddarna menar att dem sällan upplever grönflagg på denna stranden. Helt perfekta longboard vågor för att lära sig fånga obrutna vågor :tongue:

    Som sagt….jag tror det handlar mycke om tur (eller kanske otur för vissa) om man vill ha denna typ av förhållande i Portugal.

  • bennie

    Medlem
    2 september, 2013 vid 01:44

    Ditt monster beats webbplats kommer att webben ansiktet utav odjur slår affärsverksamhet, det befinner sig betydelsefullt att ni ej kommer att de där.Någon härlig många haverera med beats befinner sig fullkomligt lätt ty inte ägnat Upline marknadsledande: icke bringa någon från de där? uppenbara allt baksida av underben många inneha självförtroende, , entusiasm, förmågan att industrin.

    Beats by dre solo , Essential korrelation intryck, typ ges finemang mål situationen.

    Beats by dre studio , Det här kommer att din speciell Beats firma flera .

    Beats by dre , att minsann ej kan begå va befinner sig nödvändigt vill.

    Beats by dre studio , Det kommer slutgiltigt inte lira ut totalt ni kora.

    Beats by dre solo , När du att lätta dessa produkter, vara tvungen filosofera gällande att kommer att äga ett förpliktelse i Beats blogg beats. När ni anmäla och hitta började ni om en stund nog finna dina egna beats.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Trött på att harva i vitvattnet

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.