Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trött på dåliga väderappar, tips?

  • Trött på dåliga väderappar, tips?

    Publicerad av louisurf på 12 september, 2012 vid 07:52

    Blir riktigt trött på SMHI mfl. så många gånger har jag kommit till Fiskebäck och varit taggad med förhoppning på 9-12 m/s, utlovat av smhi, yr, sjöräddningssällskapet etc. och mött 2-4 m/s. Spår väder och vind bättre själv känns det som. exempelvis idag utlovas 8 m/s i Fiskebäck, men det kan ju sluta hur som helst. Är det någon som märker att någon vädertjänst brukar ha rätt? Finns det någon väderstation som Chalmers har som man kan lita på?

    Ha det gött!

    rickard_nr1 svarade 11 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • rickard_nr1

    Medlem
    12 september, 2012 vid 09:44
    Louisurf;698202 wrote:
    Blir riktigt trött på SMHI mfl. så många gånger har jag kommit till Fiskebäck och varit taggad med förhoppning på 9-12 m/s, utlovat av smhi, yr, sjöräddningssällskapet etc. och mött 2-4 m/s. Spår väder och vind bättre själv känns det som. exempelvis idag utlovas 8 m/s i Fiskebäck, men det kan ju sluta hur som helst. Är det någon som märker att någon vädertjänst brukar ha rätt? Finns det någon väderstation som Chalmers har som man kan lita på?

    Ha det gött!

    Jag kör med sjöfartsverkets(eller om de numera heter transportstyrelsens) app som heter VIVA och Danska Forsvarets Center for Operativ Oceanografi app som heter FRV, stämmer helt ok. tycker jag

  • marden

    Medlem
    12 september, 2012 vid 11:53

    västra Sverige
    Station Vind-
    riktning Medel-
    vind (m/s) Byvind (m/s) Temperatur (°C) Sikt (km) Stations-
    höjd
    (m)
    Nordkoster sydväst 7 15 12.3 11 33
    Väderöarna sydväst 10 13 13.1 — 11
    Måseskär sydväst 7 14 12.9 11 16
    Vinga sydväst 9 12 13.8 20 12
    Naven väst 9 12 11.9 30 53
    Pålgrunden sydväst 12 16 — — 45
    Nidingen sydväst 9 11 14.9 — 2
    Hallands Väderö väst 9 15 15.2 30 10

    du har rätt idag, ingen station har 8 utan dom flesta har nästan det dubbla 🙂

  • rickard_nr1

    Medlem
    12 september, 2012 vid 12:25

    kollar man radarbilderna på FRV visar den just nu mellan 8 och 12 . kollar man VIVA så säger den att aktuell på stationen på Vinga är 10ms i både medel och by på sydväst smhi visar 7/12 va?

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Trött på dåliga väderappar, tips?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.