Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Troubleshooting av duckjipp

  • Troubleshooting av duckjipp

    Publicerad av big_jeppe på 4 augusti, 2006 vid 12:44

    Jag försöker lära mig duckjipp, men just nu fattar jag inte vad som går fel. Ett tips kanske skulle hjälpa. Följande händer i nuläget:

    Jag svänger med vinden (i planing såklart) och kör ofta några sekunder extra med vinden i ryggen för att ha bra fart på prylarna. Början på segelflippen går ofta bra. Ena handen går oftast att få över till andra sidan seglet utan problem. Men när jag flyttat över båda händer till seglets andra sida och vill ta seglet tillbaka till en mer normal seglingsposition så blir det alltid ett riktigt pungdrag i seglet så att jag inte lyckas stå kvar på brädan. Vad ska jag ändra på? Alla tips mottages tacksamt.

    Oregistrerad svarade 17 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • callep

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 12:52

    jag tror du ska ducka seglet tidigare och du kan till och med träna på att ducka clew first och sen bara svänga runt..
    sedan så testar du att ducka och carva ordentligt samtidigt så kommer det snart.
    hoppas det hjälper för det var så jag lärde mig.

  • emil_h

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 13:06

    Ducka seglet ganska tidigt. Jag brukar tänka som så att jag ska ducka seglet i samma ögonblick som jag lutar mig in och ska falla av. Det blir oftast lite senare, men tänk så. Draget i seglet kan ju kanske bero på att du skotar in för mkt och för tidigt. När suget sedan kommer så har du överskotat.. Försök göra det saktare och mer mjukt. Handlar om rytm o timing.

  • Oregistrerad

    Gäst
    4 augusti, 2006 vid 15:35

    Har själv också problem med duckgippen, provade i trädgården och lärde mig handrörelserna, testade en gång i vattnet och satte den direkt. Sen dess har jag inte satt den en enda gång.

    Samma problem varenda gång:
    När jag fallit av och flyttar bak händerna är allt bra. Sen när jag tar bakhanden och greppar andra sidan bommen (blir då framhand på nya sidan) är jag inte tillräckligt snabb med att flytta “gamla” framhanden som blir nya bakhanden (hänger ni me?). Resultatet blir att seglet flippar av sig själv, jag fångar upp det och vips!, jag står på samma sätt som jag började.

    Hur gör jag för att undvika det?

    Tack på förhand!

  • big_jeppe

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 15:49

    Tack för tipsen, bara att fortsätta försöka. Det vore fint med lite mer 6,0 segling snart så att man får köra en någorlunda smidig rigg.

    callep hur menar du när du säger “ducka clew first”?
    Menar du att jag ska segla clew first när jag börjar, och göra resten av manövern som vanligt? Det borde leda till att jag byter sida av seglet framme vid bomnocken (fast kanske lite annorlunda mot vanlig gipp ändå).

    En annan tolkning är att jag ska flippa riggen först och svänga brädan sedan när jag kommit runt till “clew first”-läge.

  • callep

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 15:55

    den andra tolkningen;)

  • stickan

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 16:08

    Försök att luta riggen innåt i svängen istället för över nosen. Gå in i gippen som i en laydown gipp, sen är det bara att lyfta upp akterliket/underliket och rycka till i seglet så du får ett nytt grepp långt fram på bommen. Många gör felet att dom försöker luta sig bakåt för att “få plats” och det resultera i att brädan stegrar och tappar farten och du få för mycket tryck i seglet när du väl får tag i det.

    Kolla detta klipp, ursäkta kvaliteten då den är filmad med en stillbildskamera:
    http://193.15.169.143/wasteraswindsurfing/film/duckgipp_1.AVI

  • emil_h

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 17:07
  • rasmus_w

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 12:12

    Annars betyder ofta pungdrag i seglet att man tappat fart. Jag brukar råka ut för det där när jag försöker duckgippa med 5.7, det är lite för lite fart och vind för att brädan ska komma runt bra. Med 4.5 däremot glider brädan så lätt så lätt runt hela gippen och seglet känns fjäderlätt hela gippen igenom. Med 5.0 funkar det men inte mer än så.

  • big_jeppe

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:30

    OK jag köper absolut att riggen kommer dra mer om man tappat mycket fart, men behöver man verkligen så små segel som du säger? Efter att jag började skriva denna tråd så kollade jag lite på guy cribbs sida. Han menar på att man kan ducka nästan vilken segelstorlek som helst, men han rekomenderar 5-6 m2 för den som håller på att lära sig.

  • big_jeppe

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 17:35

    Tack för videoklippen för övrigt. Trots att man sett många klipp på duckjipp tidigare så ser man dem i ett lite nytt ljus nu. Dels för att man har försökt en del, men också för att man teoretiserat och analyserat lite mer nu än tidigare.
    Tyvärr är det nog bara att nöta på som gäller.

  • surfmeister

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 22:00

    Du kan i princip duckgippa vilket segel som helst. Jag har 6.4 m2 som störst och det är inga problem (har även duckgippat med 7.2m2). Flytta ner bakre handen ganska långt bak på bommen precis innan du ska börja gippa och flippa över seglet tidigare än vad du tror, precis efter du har börjat carva ner för vinden (du ska i princip ligga på slören då du har fått över seglet). Detta medför att du tar bort all kraft i seglet och det är fjäderlätt när du har fått över det (seglet befinner sig i “vindögat” och har därmed inget tryck). Som det står skrivet tidigare ska du se till att masten lutar inåt i svängen och inte framåt över brädan. Du kan luta masten ganska kraftigt ner mot vattnet för att få utrymme, ibland ligger masten bara 20-30 cm från vattenytan (stora segel) Har hänt att masten fastnat i vattnet och då blir det tvärstopp….

    Old school rules……

  • goose

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 08:15
    surfmeister wrote:
    Du kan i princip duckgippa vilket segel som helst. Jag har 6.4 m2 som störst och det är inga problem (har även duckgippat med 7.2m2). Flytta ner bakre handen ganska långt bak på bommen precis innan du ska börja gippa och flippa över seglet tidigare än vad du tror, precis efter du har börjat carva ner för vinden (du ska i princip ligga på slören då du har fått över seglet). Detta medför att du tar bort all kraft i seglet och det är fjäderlätt när du har fått över det (seglet befinner sig i “vindögat” och har därmed inget tryck). Som det står skrivet tidigare ska du se till att masten lutar inåt i svängen och inte framåt över brädan. Du kan luta masten ganska kraftigt ner mot vattnet för att få utrymme, ibland ligger masten bara 20-30 cm från vattenytan (stora segel) Har hänt att masten fastnat i vattnet och då blir det tvärstopp….

    Old school rules……

    Vill kompletera Surfmeisters råd: Sluta aldrig att carva med fötterna under hela gippen!! Ett stort fel man gör i duckgippen är att man slutar carva när man flippar seglet, det slutar med att brädan vill gå rakt ned för vinden med följd att du helt omöjligt orkar hålla riggen. Tänk xtra noga på detta nästa gång du provar så lovar jag att det kommer funka. Jag har 3 råd: Sätt bakre handen lite längre bak på bommen innan du ska gippa, ducka tidigt och sist CARVA GENOM HELA GIPPEN. Lycka till!

  • rasmus_w

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 15:50
    big_jeppe wrote:
    OK jag köper absolut att riggen kommer dra mer om man tappat mycket fart, men behöver man verkligen så små segel som du säger? Efter att jag började skriva denna tråd så kollade jag lite på guy cribbs sida. Han menar på att man kan ducka nästan vilken segelstorlek som helst, men han rekomenderar 5-6 m2 för den som håller på att lära sig.
    Nej det där är en funktion av brädans matchning med riggen. För mig betyder 5.7 att brädan (51-52 cm bred vågis) är för liten och då sjunker den igenom lite för mycket och då tappar jag fart, jag behöver 5.0 eller mindre för att ha en hyfsad chans att behålla farten hela vägen.

    Din bräda är säkert större än min men att du får problem med pungdrag kan vara ett tecken på att din rigg är lite i största laget för brädan du använder. I princip har nog “Cribban” rätt, med 5-6 kvadrat händer saker lagom fort men då krävs det att brädan funkar bra med den segelstorleken.

  • surfan

    Medlem
    7 augusti, 2006 vid 20:27
    big_jeppe wrote:
    OK rekomenderar 5-6 m2 .
    7.8m2 rs6 funkar fint !
  • emil_h

    Medlem
    8 augusti, 2006 vid 07:33

    Jag gjorde mina första duckjippar med 6,5. Gick som en dans!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Troubleshooting av duckjipp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.