• Trummhinnan

    Publicerad av nicke-l på 4 september, 2007 vid 10:25

    har spräckt trummhinnan… läkaren säjer att de kommer läka om 2 veckor till 2 månader, eller inte alls. men vill ju så klart surfa! någon som gjort samma sak, och vad kan ja göra för att skydda örat? funkar de med att sätta nån öronpropp eller nått?

    /Nicke

    flirrrt svarade 16 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • yann

    Medlem
    4 september, 2007 vid 10:32

    Tråkigt att höra! Tveksamt om öronproppar hjälper. Slår du i örat kommer ju trycket delvis att fortplanta sig in i örat och det är nog riktigt oskönt om nu redan trumhinnan är spräckt. Köp en hjälm med öronskydd. Till exempel Protec Ace Wake som har löstagbara öronskydd.

    Apropå hjälm så stod det i tidningen att det inte är töntigt med cykelhjälm längre…

  • guru

    Medlem
    4 september, 2007 vid 10:49

    Jag hade lite problem med öronen ett slag, inget så allvarligt som en söndrig trumhinna dock, och min husläkare sa att det fanns ett slags vax man kunde sätta i för att skydda från smuts och sand, det var ett par år sen nu och jag använde det aldrig. Huruvida detta är lämpligt i ditt fall kan jag inte svara på men jag hade nog försökt hålla ingången ren även vid användande av hjälm. Vet en kille som spräckte trumhinnan och han fick gå med någon form av norskt tobakspapper i örat under läkningsprocessen, vet inte om du fått det med men i det fallet kan det inte vara bra att åka på en wipeout och få en spolning.

  • nicke-l

    Medlem
    4 september, 2007 vid 10:49

    @Yann 411538 wrote:

    Tråkigt att höra! Tveksamt om öronproppar hjälper. Slår du i örat kommer ju trycket delvis att fortplanta sig in i örat och det är nog riktigt oskönt om nu redan trumhinnan är spräckt. Köp en hjälm med öronskydd. Till exempel Protec Ace Wake som har löstagbara öronskydd.

    Apropå hjälm så stod det i tidningen att det inte är töntigt med cykelhjälm längre…

    okej. tacka för tipset med hjälmen, hade tänkt köpa mig en. de e ett plus om den dessutom skyddar örat. *bra*

  • nicke-l

    Medlem
    4 september, 2007 vid 10:53

    @guru 411547 wrote:

    Jag hade lite problem med öronen ett slag, inget så allvarligt som en söndrig trumhinna dock, och min husläkare sa att det fanns ett slags vax man kunde sätta i för att skydda från smuts och sand, det var ett par år sen nu och jag använde det aldrig. Huruvida detta är lämpligt i ditt fall kan jag inte svara på men jag hade nog försökt hålla ingången ren även vid användande av hjälm. Vet en kille som spräckte trumhinnan och han fick gå med någon form av norskt tobakspapper i örat under läkningsprocessen, vet inte om du fått det med men i det fallet kan det inte vara bra att åka på en wipeout och få en spolning.

    okej. nä nån tobakspapper har ja inte fått, men nån salva som ja ska låta rinna in varge morgon o kväll. mkt viktgt att de inte kommer in vatten, vart får man tag på de där vaxet?

  • p3t

    Medlem
    4 september, 2007 vid 11:24

    Har spräckt trumhinnan ett par gånger. Fettvadd och badmössa på, då blir du snygg också. Annars finns det speciella öronproppar du kan skaffa, fråga på apoteket eller en hörcentral.

  • andersbq

    Medlem
    4 september, 2007 vid 11:31

    Spräckte min för en månad sedan. Fick ej surfa (få vatten i örat) på en vecka + pencillin. Var lite lomhörd i 8 dagar men sedan släppte det och nu är det fint. Kör numera med stängda ventiler i gath-hjälmen när det ska hoppas.
    Så det är bara att titta på film och ladda mentalt i en vecka!

  • nicke-l

    Medlem
    4 september, 2007 vid 11:32

    gött! ska försöka skaffa sånna där öronproppar och hjälm då. de borde la funka 🙂

    /Nicke

  • nicke-l

    Medlem
    4 september, 2007 vid 11:37

    @andersbq 411567 wrote:

    Spräckte min för en månad sedan. Fick ej surfa (få vatten i örat) på en vecka + pencillin. Var lite lomhörd i 8 dagar men sedan släppte det och nu är det fint. Kör numera med stängda ventiler i gath-hjälmen när det ska hoppas.
    Så det är bara att titta på film och ladda mentalt i en vecka!

    okej! aa man vill ju inte göra de värre än va de redan e.

    eller så filmar man lite från stranden när farsan ändå ska ut. aja jag får la ta de chill i en vecka då…

  • skotten

    Medlem
    4 september, 2007 vid 16:39

    yeah mine is still broken, important thing is that it doesnt get water in there (+bacteria) get some of those eardrops in then plug it with a nice latex earplug. Next time you wipe out, remember instead to do a full on faceplant.

  • hildingdude

    Medlem
    4 september, 2007 vid 20:51

    får du in vatten innanför trumhinna kan du ju tappa balansen med! jag och miakel ska köpa hjälmar av robban på robsport jag ska ringe honom imorgon och kolla att dom har öronskydd, annars blir det nog en ny shreadready för mig! va de därför du inte hörde något sedan eller?

  • flirrrt

    Medlem
    4 september, 2007 vid 22:28

    Har gjort samma sak några gånger.. anledningen till att du inte får vara i vattnet är just som skotten säger – bakterier.
    När det läkt ett tag så körde ajg med formbara öronproppar från apoteket.. du formar dem så de blir som ett lock över örat… funkar helt ok.

    Tvätta håret med clerasin menthol, då känner du när örat har läkt.. har det inte läkt och du får lite skum i örat, då känner du det.. så att säga… :-S

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.