Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tung = styva grejor?

  • Tung = styva grejor?

    Publicerad av jester på 19 mars, 2005 vid 20:40

    Hejs!

    *tar en sekund och funderar på hur man kan misstolka topic…*

    Kommer inom kort att införskaffa mig en åka-fort-hoppa-högt-bräda. Min vikt är 100kg +- 5kg beroende på dagsform. Dom 3 brädor jag väljer mellan är följande:

    * JP SX 106
    * Starboard S-Type 104
    * Tabou X-Rocket 61

    Samtliga brädor finns i 2 olika material. Ett lite tyngre, och ett lite lättare (och styvare) och dyrare, såklart. Min tanke är att pga min vikt är det ännu viktigare med en styv bräda jämfört med dom lite billigare. Stämmer denna tanke, eller är det bara prylbögen inom mig som spökar?

    Funderar även på att införskaffa ett NP V8 7.5… Skall riggas på en 460 mast enligt hemsidan. Men då luffen är 491 cm borde det funkar fint med min FiberSpar 4800QT på 490 cm? Och kanske nästan bättre pga min vikt?

    Tilläggas bör att jag anser mig vara en riktigt hyfsad vindsurfare… blush.gif Har iaf hållt på i över 15 år

    Tacksam för era tankar!

    /J

    dr-masse svarade 19 år, 1 månad sedan 9 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • nordgren

    Medlem
    19 mars, 2005 vid 21:34

    JP SX har inte fått betyg för att vara snabb som en slalombräda, men däremot bra om man ska kunna göra trix, alltså en superXbräda, som går snabbt och man kan spocka.
    Starboard S-type är en fetsnabb bräda som man även kan trixa med, men den är som jag förstått det mest grym speed i bra “hoppkapacitet”.
    Tabou x-rocket är en bra allroundfreeride bräda med ok fart och bra manöverförmåga.

    Att köra en 490 mast på ett segel som är byggt för 460 mast är inte alltid klokt, med en för styv mast så får man större buk och tightare akterlik som gör att seglet blir tygre i handen.

    Jaja nu årkar jag intre skriva längre, jag sitter och är full och har en massa folk omkring mig så tjao tills imorrn eller när det nu blir….

  • jester

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 15:56

    Vad jag vet så har inte JPn testats ännu. Är ju inte alls samma bräda som förra året. Denna ser mycket snabbare ut.

    Ang. segel, så är det ju det jag är ute efter. Mer power! Och detta är ju inte fel, just pga min vikt

    Och vad säger ni om skillnaden i material? Läge att satsa på det lite styvare materialet?

  • dr-masse

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 18:46

    Härlig rubrik! Kvällspressklass på den!

    Jo, jag tror nog att det kan vara najs med grejor som håller formen när man har lite att sätta bakom. En tänkbar nackdel (öh, sannolik) är månne hållbarhet, men det släpper jag glatt.

    En bräda (varning för att jag gillar min lokala surfshop) som du borde lägga till är Fanatic Hawk, tycker jag. Verkar vara av det slag du är ute efter.

    Förutom styvhet så är ju låg vikt alltid fint. Extra fin om man väger lite mer, all hjälp för att komma igång tidigt å få lite respons från grejorna är extra välkommen om man väger mer. Tror jag.

    Stiff är nog inte fel för dig. Riktiga män som Dunken har ju exempelvis varit känd för att köra med kapade 460 master i sina vågsegel (istället för 430). Men det här med master ÄR ju ett speciellt kapitel. Att trycka in en 490 i den däringa V8an kan vara helrätt för dig, men även fel. En risk du tar är att alldeles oavsett hur mycket du drar i nedhalet så kommer seglet ändå inte att kännas någe najs på vattnet. Och om du får akterliket att bli lite löst, ja då riskerar du att rotation och balans är kass.

    Om det är något jag skulle satsa på före extra styv mast om jag vägde mer och hade typ, ja, ni vet, muskler!, så skulle det DEFINITIVT vara en riktigt bra bom. En värsting. Ju mer man väger, desto mer märks det.

    Testa http://www.neilprydemaui.com, där finns ett bra forum som nog lär svara hyggligt ärligt på frågan om 490 mast i V8an. Du väger ju mer än snittsurfaren, typ.

    Lycka till å Stiffa På!

  • jester

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 22:02

    Oh! Här skall stiffas!

    Grejen är att jag redan har en 490 (Fiberspar 4800 QT), så det värsta som kan hända är ju att det inte funkar, och jag får införskaffa en ny mast så småningom…
    Kan ju alltid låna polarens X9 o jämföra när väl inköpet har skett..

    Hmmmm… Bom, ja. Den jag har är inte ubervass direkt. Dock känns det väldigt surt att lägga över 5000:- för en X9. Kanske en X6 för 3000:- är lagom bra? Såg jävligt najs ut iaf!

    Skall ta en titt på Hawken oxå, dyker antagligen upp på SP innan påsk, har jag för mig. Blir nog en vända ut till SurfCompaniet i veckan oxå.

    Men det blir helt klart det lättare materialet på brädan. Är lite rädd om grejorna, och små skönhetsfel som kan uppstå av lite skavningar av hängselekrok mm står jag ut med.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 22:17

    Jag har en jp sx 106 full wood sandwich. Kan nog påstå att den går tillräckligt fort för att alla utom eliten ska bajsa ner sig i våtdräkten.Att den dessutom e hundra gånger mer mångsidig och roligare att segla än en renodlad slalom gör väl inte saken sämre.Och ja nordgren….vi vet att du e hela värmlands starboard ambassadör grin.gif

    MVH

    Henke

  • jester

    Medlem
    20 mars, 2005 vid 22:21

    Svar till:


    Jag har en jp sx 106 full wood sandwich. Kan nog påstå att den går tillräckligt fort för att alla utom eliten ska bajsa ner sig i våtdräkten.Att den dessutom e hundra gånger mer mångsidig och roligare att segla än en renodlad slalom gör väl inte saken sämre.Och ja nordgren….vi vet att du e hela värmlands starboard ambassadör grin.gif

    MVH

    Henke

    [/ QUOTE ]

    lol!

    Vad kör du för segel på brädan? Typ o storlek?

    Såg på NP:s forum att det bör gå bra att köra 7.5 på 490, iaf om man e tung, och det är ju jag…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 12:30

    Jag kör NP v8 7.7 som störst väger 82 pannor
    inga som helst problem. Som minst kör jag 4.7
    search men det helt optimala e förstås mitt
    Saber 6.2 smirk.gif

  • jester

    Medlem
    21 mars, 2005 vid 13:31

    OK. Blir nog mest 6.5 Gaastra GTX för mig. 7.5 blir nog oftast min Hypersonic 125, och 5.4 blir det JP FSW 91. Men blir nog att jag skaffar ett 5.8 camber-segel oxå… grin.gif

  • jester

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 20:28

    yeye. Nu är en JP SX 106 FWS och en NP V8 7.5 beställd.

    Blir nog en NP X6 bom oxå. Det kostar att ligga på topp wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 20:56

    Ursäkta men Henke skulle vilja braska för surf uniques nya kolbommar. Fick min idag!Prestanda mässigt lika bra som x9 men för 2800:-X6 e säkert helt ok men du får en grym kolbom för samma pris…….

  • dr-masse

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 21:35

    Tror näppeligen att surf unique bommen är i samma klass som X9. Att X9 kopian (Reflex formula bommen som säljs av unique) är det, kan jag klart tänka mig, men att den för 2800 skulle vara det – knappast.

    Den är säkerligen superbra, men X9 knäckte ett gäng bommar (även helkol) rejält i tyska Surfs bomtest. Många konkurrerande bommar tillverkade enligt samma princip som surf unique bommen.

    Jag har själv en helbra kolbom byggd i monocoque, dubbla pins å hela köret (Tecno Limits kol), men någon X9 är det inte.

    Den enda bom jag klämt på som varit i X9 klass är Gulftech.

    Bomma På!

  • jester

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 23:11

    Tack för tipset! Skadar ju inte att titta iaf. Skall kika lite på Local Spirit bommen oxå. Men det lutar åt X6. Ganska brilliant idé att kombinera alu o kol, faktiskt

  • rasmus_w

    Medlem
    22 mars, 2005 vid 23:23

    Hm. Apropå flodhästar.

    Jag har en ny dröm. Jag stod just inne på skidsport och klämde på en X9. Visserligen kortaste vågbommen, maximalt inskjuten, men attans vad stum den var. En sån vill jag ha! Synd att man har studentbudget. :/

  • anonym-anvandare

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 09:45

    Well x9 e ju alltid x9,,,,men snackar vi styvhet så e det nog gradskillnader i helvetet….Sen kan man ju undra?!Va e det som e så fantastiskt mycket bättre på x9?Jag har en x9 vågbom där greppet har släppt i limskarven, inte vad jag kallar kvalitet iallafall.Det ända jag kan komma på som e bättre med x9 e att bakdelen e helt försluten.

    Henke

  • vinta_kestrel

    Medlem
    23 mars, 2005 vid 12:00

    Jesper, ta en extra funderare kring X6…

    Neil Pryde marknadsför X6 som en alu-monocoque (alltså ett rör hela vägen från där förlängningsrören sticks in, genom framstycket och bak), men är det inte:

    Pro Limit har också lanserat en alu-monocoque bom med kolrör i förlängningsrören. De första exemplaren man fick visade på att de inte alls var monocoque, utan skarvade med en rörbit strax efter framstycket.

    När de fick leveransen med bommar, så tog man och sågade itu några ur denna leverans, tillsammans med X6-bommar. Pro Limit’s nya leverans var en äkta monocoque, medans X6’an inte var det (X6 var skarvade. Ett rör genom framstycket och två längre, raka rör som var skarvade med ett tunnare rör mot detta främre).

    Jag kan ju dock inte verifiera att inte Neil Pryde har fixat detta nu (men jag tvivlar på att alla handlare i så fall fått ev. uppdaterade bommar, med tanke på att alla för-/säsongsbeställningar redan är levererade).

    Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp bilder på itusågningen på http://www.borjavindsurfa.se ikväll.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tung = styva grejor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.