Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tursegling – utrustningsfråga?

Taggad: 

• Tursegling – utrustningsfråga?

Publicerad av anonym-anvandare på 22 augusti, 2005 vid 21:00

Hej är på jakt efter ett komplett formulakitt för att användas till långsegling (dagsturer, helgturer). Testade formula för några år sedan då jag körde endel i skidsport cup med en Starboard 175. Sålde sedan utrustningen. Nu söker jag formulautrustning på nytt men inte för tävling denna gång utan istället för skärgårdssegling. En idé som jag funderat på länge. Har sedan tidigare sysslat mycket med kölbåtssegling/navigering i skärgården och på vintrarna med att leda långfärdsturer på skridskor. Tanken är att hitta en lämplig cross-over mellan dessa sysslor där jag tror att formula skulle passsa perfekt. Handburen GPS, sjökort i TYVE mtrl samt en del reservdelar och mobil kan mankomma långt med. Nu till frågan. Jag var mycket nöjd med min SB 175 som jag upplevde som lättåkt och komfortabel. Om jag nu skall hitta något motsvarande dvs en bräda som inte är för extrem utan lite förlåtande så som 175 an. Vad finns det för modeller och märken. När det gäller rigg skall man satsa¨på en 12.5 rigg eller skall man lägga sig lite lägre på 10.0 ? Hur mycket förlorar man då i planingströskel?

Mycket tacksam för tips och svar!!

Vänligen Marcus Ihre/Ingarö

anonym-anvandare svarade 19 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • jesper_b

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 07:26

Fasen vad rätt! Formula funkar till så mycket mer än race. Har själv gjort otroligt trevliga små utflykter dock aldrig med övernattning men det SKA ske framöver.

Tror nästan vilken bräda som helst duger men det är nog inget fel om den är av lite större sort typ Fanatic, F2 eller liknande. Dessa borde kunna packas lite tyngre än mindre varianter typ SB utan att förlora prestanda. Köper du min F2 får du dessutom två perfekta bananhållare på köpet. Körde med en banan i varje ”turborör” nu på SM och det funkade perfekt. Åt upp första bananen nere vid startbåten efter de bröt sista racet och tog den andra halvvägs in till land – gott!

Vad gäller segel skulle jag ladda på en 11 eller 11.6. Flera racare (Jimmy, Stefan Voxby mfl) kan till och med plana tidigare med dessa än med 12.5 (dock inte jag) och en stor fördel framför 12.5 är att dom kan hållas i hårdare vindar.

Lycka till!

/Jesper B

• swe876

Medlem
    23 augusti, 2005 vid 07:40

Ta dig också en funderare på om det inte är en centerbordsbräda du borde ha.
    Fördelar:
    -Man tar sig fram även i minimalt med vind.
    -Tar mer packning.

Det torde finnas en hel del lämpliga brädor att köpa för en ringa peng. Tänk på att ju större desto bättre!
    Rundbottnat eller Raceboard är en smaksak. Raceboarden känns mer som en Funboard att segla. Den Rundbottnade dominerar i vindar under 3m/s.

/Jona

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 06:02

Hej igen och tack för snabba svar och goda tips!
    Det lutar mer åt formulahållet än åt raceboard (med centerbord). Om det handlar om flerdagarsturer är nog en raceboard helt rätt men jag har nog tänkt mig dagsturer alt med övernattning och där vindriktning får avgära målet för dagen. Då kan man avvakta passande väder med en hygglig grundvind. Vad gäller packning har jag tänkt mig en lätt ryggsäck med torrsäck i avsedd för proviant för en heldag samt endel reservdelar, sjökort Tyve, mobil och GPS. Inbillar mig att vikten gör minst skada på ryggen (haglöfs tight) jämfört med om man skulle fixera motsvarande vikt på brädan. På ryggen är ju vikten dämpad massa medan den blir odämpad om den sitter fixerad på brädan. Inte för att den där extra knopen i fart är så viktig i dessa sammanhang men mest för känslan. Som kanske framgår är jag mycket intresserad av att hitta en komplett formulautrustning i gott skick som är högst 4-5 år gammal (typ SB 175)

Ring gärna på 070-315 84 50

Vänligen Marcus

Marcus

• bronken

Medlem
    29 augusti, 2005 vid 18:12

Tjenixen, låter skitkul med Tursegling, jag seglar en del långdistans där jag bor för tillfället i USA (2-3 mils etapper mellan land), har provat detta både med Formula bräda och långboard med centerbord. Om man vill vara säker på att man skall ta sig dit man vill är långboard helt oslagbar eftersom du kan segla dit du vill utan problem även när viden dör under planinsfart. Jag kör på en 2000 Mistral One design (gammal OS bräda) modifierad med extra lång fena (54cm) och stort segel utan cambers, 10.8m Loft O2. Det hjälper att ha stort segel men det är bra att ha ett som är lite förlåtande om det brallar på ordentligt. Ett segel utan cambers ar lättare att sgela med ”överriggad” när det blåser på eftersom det tvistar mer i toppen och ”läcker vind” lättare en ett segel med cambers, speciellt om man drar till i nedhalet ordentligt. Det ar helt klart roligare med Formulan om du vet att du planar hela dagen, finns inte någat tråkigare än att ”slogga” fram med en formula i skärgarden. Skulle jag segla från ö till ö ett par dagar i skärgården skulle jag nog välja en bra course-racer (longboard) över en Formula. Formulan jag seglar på är en SB 155, och även en Bic Techno Formula 170L.

Ha’t så kul på turseglingen, hakar gärna på någon gång när jag flyttar hem till Stockholm igen.
    – Uffe
    USWE 22

• anonym-anvandare

Medlem
    30 augusti, 2005 vid 06:26

Svar till:

Ett segel utan cambers ar lättare att sgela med ”överriggad” när det blåser på eftersom det tvistar mer i toppen och ”läcker vind” lättare en ett segel med cambers, speciellt om man drar till i nedhalet ordentligt.

[/ QUOTE ]

Det är tvärtom, ett segel med cambers är lättare att hålla eftersom den håller profilen och flexar bättre.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Tursegling – utrustningsfråga?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.