-
Tursegling – utrustningsfråga?
Hej är på jakt efter ett komplett formulakitt för att användas till långsegling (dagsturer, helgturer). Testade formula för några år sedan då jag körde endel i skidsport cup med en Starboard 175. Sålde sedan utrustningen. Nu söker jag formulautrustning på nytt men inte för tävling denna gång utan istället för skärgårdssegling. En idé som jag funderat på länge. Har sedan tidigare sysslat mycket med kölbåtssegling/navigering i skärgården och på vintrarna med att leda långfärdsturer på skridskor. Tanken är att hitta en lämplig cross-over mellan dessa sysslor där jag tror att formula skulle passsa perfekt. Handburen GPS, sjökort i TYVE mtrl samt en del reservdelar och mobil kan mankomma långt med. Nu till frågan. Jag var mycket nöjd med min SB 175 som jag upplevde som lättåkt och komfortabel. Om jag nu skall hitta något motsvarande dvs en bräda som inte är för extrem utan lite förlåtande så som 175 an. Vad finns det för modeller och märken. När det gäller rigg skall man satsa¨på en 12.5 rigg eller skall man lägga sig lite lägre på 10.0 ? Hur mycket förlorar man då i planingströskel?
Mycket tacksam för tips och svar!!
Vänligen Marcus Ihre/Ingarö
Logga in för att svara.