Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två eller fyra skruvar per stropp?

  • Två eller fyra skruvar per stropp?

    Publicerad av gustav1980 på 7 januari, 2008 vid 12:05

    Tillsammans med mina två senaste brädor har det följt med 8 fotstroppsskruvar.
    Det innebär att varje stropp kan sättas fast med två skruvar vilket känns fattigt och det är i det närmaste omöjligt att få stropparna att sitta ordentligt. Jag vill ha fyra skruvar i varje stropp, två på vardera sida.
    Se den suddiga bilden, uppenbart att stroppen kan vrida sig med enbart en centrerad skruv.

    Köper ni extra skruv eller får ni 16 skruvar med era brädor??

    /Gustav

    tim-eriksson svarade 16 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • oscar

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 12:08

    Standard idag är 2 skruvar/ stropp. Grattis om du kan köra med 4!

  • dane

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 12:36

    Ja här har utvecklingen inte gått framåt, kass. På båda min gamla 90-talsbrädor (Bic och F2) är det fyra skruvar per stropp, men de “nya” (Starboard och JP) endast 2. Starboard har en taggig bricka man lägger mellan stropp och bräda som kanske funkar. Har inte provat för den går bara att använda till brädor nyara än 2006.

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 13:24

    Det finns väl bara två skäl för at bara ha tå plugar per stropp. Dels väger det mindre. Dubbel uppsättning pluggar väger några 100 gram extra (och mer straffvikt ju fler positioner som finns för troppen). Sedan är det jobbigare at skruva i (eller flytta) stroppen. Det sista är väl för de flesta ett pseudoproblem. Så, jag tror nog vikthysterin är det största skälet till detta.

  • styret

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 14:59

    varför ska man ha 4 skruvar/stropp?

    jag kör vanlig setup med en skruv på varje sida med brickan till så vrider det dej aldrig och har aldirg vart med om att det släppt heller, och då drar jag av stroppar på mitten lite då och då.

    det är bara att använda ordentliga stroppar och dra åt skruvarna så funkar det fint.

  • schnitzler

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 16:54
    styret;437253 wrote:
    det är bara att använda ordentliga stroppar och dra åt skruvarna så funkar det fint.

    men hur hårt vågar man dra egentligen?
    min gamla bräda läckte in vatten i skruvhålen, antagligen för att någon hade dragit för hårt?!

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:23

    4 skruv är inte huvudsakligen för at stropparna inte skall paja utan för att de inte skall vrida sig.

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:36
    schnitzler;437273 wrote:
    men hur hårt vågar man dra egentligen?
    min gamla bräda läckte in vatten i skruvhålen, antagligen för att någon hade dragit för hårt?!

    Ingen expert, men du kommer känna när de sitter. Dra åt tills skruven inte rör sig längre alternativt att du måste ta i j*vligt mycket. Använd locktite om du är rädd att de ska lossna !

  • styret

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:41

    @schnitzler 437273 wrote:

    men hur hårt vågar man dra egentligen?
    min gamla bräda läckte in vatten i skruvhålen, antagligen för att någon hade dragit för hårt?!

    är det inte för att dom dragit i för långa skruv isåfall?

    för om du gängar sönder pluggarna så är det väl fortfarande rätt mycket gods kvar. man drar ju bara sönder gängan (inte så bara iofs…)

    aja jag kanske är påverkad av hur alla mina brädor har varit.

    Dane. varför skulle plastbrickorna bara funka till brädor efter 2006, det är väl bara en bricka med ett par taggar som sätter sej i padsen?

  • ola_p

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:44

    4 skruvar är trevligare tycker jag, blir inte så kinkigt med att ha en stor skruvmejsel i bra skick för att kunna få fast stropparna… Och när man inte behöver dra dem så hårt så minskar ju också risken för att dra sönder gängorna.

  • tim-eriksson

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 17:46
    styret;437279 wrote:
    är det inte för att dom dragit i för långa skruv isåfall?

    för om du gängar sönder pluggarna så är det väl fortfarande rätt mycket gods kvar. man drar ju bara sönder gängan (inte så bara iofs…)

    aja jag kanske är påverkad av hur alla mina brädor har varit.

    Dane. varför skulle plastbrickorna bara funka till brädor efter 2006, det är väl bara en bricka med ett par taggar som sätter sej i padsen?

    Fungerar inte till min mistral energy iaf… Fanns inga stora gosiga pads som allt kunde tryckas fast i då. dvs det blev skit..

    Vill ha 4 st skruvhål för fot stroppar, jag som vardags seglare skiter i några gram hit och dit.

  • ola-h

    Medlem
    7 januari, 2008 vid 20:01

    @styret 437279 wrote:

    Dane. varför skulle plastbrickorna bara funka till brädor efter 2006, det är väl bara en bricka med ett par taggar som sätter sej i padsen?

    Nej, det är taggar uppåt mot stroppen men nedåt är det en plastplupp som passar i en “slits” i brädan.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Två eller fyra skruvar per stropp?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.