Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Två gluggar som täcker från vidvinkel till supertele

  • getwet

    Medlem
    29 januari, 2009 vid 08:49

    Sablar också….Fel fattning!

  • sourra

    Medlem
    30 januari, 2009 vid 11:08

    Äsch då, köp en canon så är du med i matchen =)

  • adde

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 19:47

    Någon som fotat med den kanonen någonting?

    Måste köpa nåt kul snart och 2010 års prylar dröjer ju lite till….

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 20:31

    Jo jag fotade en del med den när jag lånade den under en greklandsresa. Jag skickar några söndertaggade bilder på din mail så får du se.

  • sourra

    Medlem
    5 februari, 2009 vid 20:37

    Men generellt kan sägas att upp till ca 300 funkar den fint vidöppet och zoomar man in max med den ska man helst blända ned ett steg eller två för att få det skarpt och bra.
    Review: http://www.the-digital-picture.com/reviews/Sigma-50-500mm-f-4-6.3-EX-DG-HSM-Lens-Review.aspx

  • getwet

    Medlem
    8 februari, 2009 vid 06:44

    @adde 528891 wrote:

    Någon som fotat med den kanonen någonting?

    Måste köpa nåt kul snart och 2010 års prylar dröjer ju lite till….

    Kolla in här Adde, några recensioner av användare. Jag är fortfarande sur på iaf att det är fel fattning…..

    http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10903

  • adde

    Medlem
    10 februari, 2009 vid 16:37

    Mmmm, just nu lutar det dock åt ett nytt hus… kamerahus alltså.

    Micke, hur går dina inköp… blev det dyrare än tänkt?

  • getwet

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 09:29

    Självklart blev det dyrare än än tänkt!

    Som jag skrivit tidigare så blev det istället för en ny större tele en vidvinkel 10-20 samt en ny 28-75 2.8 , och har nu även lagt till en ny 70-200 2.8. Min gamla “beercan” Minolta 70-210 f4 är på service och kontroll i Linköping, har en beggad 200-500 på G men tror jag kommer att avstå. Väntar nog ett tag till och istället kliver på en fast glugg någonstans på 300 till 400mm. Sommarens surffoto med 70-210 f2.8 och konverter 1.4 får avgöra om det blir en fast 300 eller 400 efter säsongen, då vet jag vad jag vill ha.

    Vilket kamerahus funderar du på?

  • adde

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 10:15

    Det blev ett 50D igår, så det får väntas lite med nya kanoner 😀 får blir lite nya minneskort också för steget från jpeg på 350D till RAW på 50D lär blir… stort!

    Läste på FS om någon (med bekant nickname) som beställt ett objektiv som blev ett par tusen dyrare i slutänden…

  • sourra

    Medlem
    12 februari, 2009 vid 22:48

    Kjell & Co har en drive på Sandiskprodukter nu. Har inte så bra koll på minneskortsmarknaden men det kändes billigt =) Tror att ett Ultra II duger bra för dig. Prisex:
    SanDisk CF Ultra II – 4GB 249 kr
    SanDisk CF Ultra II – 8GB 449 kr

  • adde

    Medlem
    13 februari, 2009 vid 08:43

    Såg också det på kjell & CO, dock hittade jag denna länk med skrivhastigheter för 50D på olika kort…

    Frågan är hur mycket som kortet spelar roll, egentligen är det väl först när bufferten skall tömmas som det spelar in:

    In high speed continuous mode, the EOS 50D operates as specified by Canon, reaching up to about 6.3 fps (manual focus, shutter speed 1/500s) for an unlimited number of JPEG frames if you are using one of the fastest (45MB/s) UDMA CF cards. Even with a medium speed card (20MB/s), the buffer is good for over 60 frames. When shooting RAW the buffer size is reduced to around 15 frames, but the frame rate is still 6.3 fps until the buffer fills. There is also a 3 fps continuous mode available when you don’t need 6+ fps.

    Ska kanske sikta på eXtreme III 30mb/s iaf… vad är några hundralappar hit eller dit när allt kommer omkring?

  • styret

    Medlem
    14 februari, 2009 vid 21:54

    http://kaffebrus.com/transcend-compact-flash-133x-805.html

    jag tänkte slå till på några såna här framöver. löjligt billigt och har just nu ett transcend 126x som jag plåtar raw-sekvenser med utan problem.

  • fesen

    Medlem
    18 februari, 2009 vid 06:14

    @adde 530164 wrote:

    Såg också det på kjell & CO, dock hittade jag denna länk med skrivhastigheter för 50D på olika kort…

    Frågan är hur mycket som kortet spelar roll, egentligen är det väl först när bufferten skall tömmas som det spelar in:

    In high speed continuous mode, the EOS 50D operates as specified by Canon, reaching up to about 6.3 fps (manual focus, shutter speed 1/500s) for an unlimited number of JPEG frames if you are using one of the fastest (45MB/s) UDMA CF cards. Even with a medium speed card (20MB/s), the buffer is good for over 60 frames. When shooting RAW the buffer size is reduced to around 15 frames, but the frame rate is still 6.3 fps until the buffer fills. There is also a 3 fps continuous mode available when you don’t need 6+ fps.

    Ska kanske sikta på eXtreme III 30mb/s iaf… vad är några hundralappar hit eller dit när allt kommer omkring?

    EOS 50D stöder UDMA. Då måste man upp på Extreme IV. Om man nu vill nyttja detta.

    //Robban

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Foto & Video Två gluggar som täcker från vidvinkel till supertele

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.