Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Två personer som vill börja kitesurfa

  • Två personer som vill börja kitesurfa

    Publicerad av fidde_kite på 5 oktober, 2009 vid 21:50

    Hej,

    Vi är två personer som vill börja kita. Problemet är det att vi inte vet vart vi ska börja någonstans.

    Vi har aldrig surfat förut, utan har bara erfarenheter från snowboard, skateboard etc. och vi tänker inte spendera pengar på en som kan lära oss p.g.a. begränsad summa pengar :).

    Här är några frågor som vi gärna skulle vilja ha hjälp med:

    1. Vilka kites samt brädor skall vi köpa?
    har hört att kites av sorten bow är de bästa för nybörjare. Brädor har jag också hört att de ska vara lite längre och större men vi vill samtidigt inte köpa för klumpiga utav dessa.

    2. Vi bor vid ett ställe med vindar som varierar. Därför funderar vi på en ganska stor kite, 12m2 har jag läst är det bästa för olika starka vindar och för nybörjare, stämmer detta?

    3. Priset på kiten och brädan får gärna vara billigt 😛

    Tacksamma för svar :)!!!

    olandstoken svarade 14 år, 2 månader sedan 23 Medlemmar · 29 Svar
  • 29 Svar
  • parre

    Medlem
    5 oktober, 2009 vid 22:39

    Gå en KURS så lär ni få svar på era frågor!

  • dunderklumpen

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 09:34

    Måste hålla med, det är en hel del att tänka på så för att inte utsätta er själva och andra för fara så gå en kurs.

  • antonhau

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 15:19

    Borde va licens på att köpa kite utrustning! Kan gå riktigt illa om sakerna hamnar hos personer som inte vet hur både vind eller kite funkar..

  • fidde_kite

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 17:44

    Vi har ett ställe som är långgrunt och öppet. Om vi kör med kite en dag då vinden är ganska svag, och läser på på teorin, är det väl värt ett försök?

  • andreas_r

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 19:29

    Men ärligt talat! Om 99% av alla som börjar kita i dag går kurs så borde det väl vara någon bra med det!?
    99% av alla ni kommer fråga så får ni samma svar: GÅ KURS
    Så snälla, ta er samman pojkar och skramla ihop till en kurs, både för eran och andras säkerhet!

  • fidde_kite

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 19:58

    Andras säkerhet? Där vi bor tror jag inte ens att det finns en enda kitesurfare.

    Och om vi vill ta “risker” får vi väl ta det om vi vill?

    Vi kommer självklart vara väldigt försiktiga så ni behöver inte oroa er för vår säkerhet.

    Men det kanske blir en kurs ändå men det måste väl inte vara kursledaren som berättar vilken kite vi ska ha?

  • antonhau

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 20:44

    Gunilla 85 år är ute och går längs stranden när de plötsligt kommer en kitesurfare som tappat kontrollen över draken och flyger rakt mot henne. Brädan träffar Gunilla i bakhuvudet…

    Jag blev först chockad när jag märkte hur mycket kraft det faktiskt var i draken.. Jag är riktigt nöjd över att jag gick kursen för två veckor sedan.. Mycket bra grund att fortsätta på egen hand efter kursen.. Och det var såklart skitkul också 🙂

  • yann

    Medlem
    6 oktober, 2009 vid 21:36

    Även om ni inte skadar andra än er själva så ger ni sporten dåligt rykte och bidrar till ytterligare förbud och begränsningar. Det finns en miljard misstag att göra i början och ett enda av dom kan betyda att ni blir av med allt från kroppsdelar till livet. Gå en kurs som sagt. Ni får inga tips här med den inställningen ni har nu.

  • dane-insane

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 07:23

    Kurs kostnaden är låg me tanke på va utrustningen sen kostar ändå. Ja gick kurs för 2000kr, sen fick ja en rabattkupong efter kursen, 500kr billigare bräda 1000kr billigare kite. Då va kursen nästan gratis. Är många grejjer ja har haft nytta av från kursen som ja skulle missat lära mig om jag försökt lära mig själv.

  • surfmc

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 07:37
    antonhau;581708 wrote:
    Gunilla 85 år är ute och går längs stranden när de plötsligt kommer en kitesurfare som tappat kontrollen över draken och flyger rakt mot henne. Brädan träffar Gunilla i bakhuvudet…

    Hände i Varberg för inte alltför längesedan, efter den incidenten har det varit andra grejer också dock inte något som varit föremål för HN:s journalistik:

    http://hn.se/nyheter/varberg/1.384728

    Leta upp en kiteskola som kör i närheten där ni bor, det är dumt att chansa. Det är framförallt säkerheten som ni bör tänka på. Er egen och omgivningens.

  • _sofia_

    Medlem
    7 oktober, 2009 vid 12:18

    Kom till varberg (apelviken) i helgen för att få hjälp om vart ni ska gå kurs och så får ni se på bra åkning samt mycket tips om vad för grejer ni ska köpa för många “försäljare” kommer stå på stranden. Det är en freestyle och vågtävling som går av om det funkar med förhållandena, på fredag tas de beslut om de blir av eller ej.

  • kitemaster

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:02
    fidde_kite;581418 wrote:
    Hej,

    Vi är två personer som vill börja kita. Problemet är det att vi inte vet vart vi ska börja någonstans.

    Vi har aldrig surfat förut, utan har bara erfarenheter från snowboard,

    Här är några frågor som vi gärna skulle vilja ha hjälp med:

    1. Vilka kites samt brädor skall vi köpa?

    2. Vi bor vid ett ställe med vindar som varierar… 12m2 har jag läst är det bästa för olika starka vindar och för nybörjare, stämmer detta?

    3. Priset på kiten och brädan får gärna vara billigt 😛

    Jag förstår att ni är riktigt sugna på att komma ut och köra själva och att det inte ser så svårt ut. Och det är det inte, kitesurfing är jättelätt, men att kitesurfa på ett säkert och smart sätt kräver att man verkligen inser riskerna med sporten och har övat på alla tänkbara “worst-case”-scenarios. En utbildad instruktör kan hjälpa er förbi denna tröskel och ge er en flygande start på kitekarriären.

    Du skulle kunna få hundra olika svar på dina tre frågor ovan, men det krävs att du kan värdera svaren innan du beslutar. Vill du bara ha en billig kite kan du köpa min Challenger zoom 12 kvm från -05 för 1500kr inkl bom och linor. Visst, 12kvm är “standard” i Sverige, men 9 är standard i många andra delar av världen, varför? Hur mycket väger du? Vilket är ditt mål med kitesurfingen? Kommer du vilja komplettera med en till kite senare? Varför är bowkites bättre än hybridkites, sigma eller SLE?

    Nej, en kurs är enda sättet att börja nuförtiden. Dessutom hotas kitesurfingen av en mängd förbud runtom i landet och skolorna arbetar ofta aktivt tillsammans med den lokala surfklubben för att hålla stränderna öppna, något som vi alla tjänar på i längden.

    Här är några tips saxade från Kite.se som du kan fundera över innan du går kursen.

    Utrustningens skick
    Kontrollera alltd kiten och tillbehörens skick. Om något är skadat eller slitet, byt eller laga delen.

    Väder i stort & lokalt
    Ta reda på väderutsikterna. Är det en front på väg in? Undvik att överaskas av plötsliga väderväxlingar. Vinden kan förändras väldigt snabbt och bli livsfarlig.
    Tänk även på hur det ser ut precis vid landnings- och startplatserna. Finns det byggnader eller liknande som kan skapa turbulens?

    Omgivning
    Undvik att flyga kiten i närheten av vägar, kraftledningar, flygplatser, järnvägar eller andra farliga områden. Tänk efter och använd sunt förnuft! Kraftledningar är förenade med direkt livsfara! Planera både start och landningsplatser så att de är säkra. Planera även alternativa landningsplatser. Du kanske inte hamnar där du tänkt dig! Ett ansvarslöst beteende kan skada inte bara dig själv utan även andra.

    Hänsyn för andra
    Utgå ifrån att andra inte förstår vad du håller på med, instruera dem om det behövs.
    Du är ansvarig för att din omgivning är säker!
    Se till att folk står så att du inte kan flyga in i dem.

    Säkerhetsanordningar
    Kontrollera säkerhetsanordningarna regelbundet. Öva dig också på att utlösa dem. Säkerhetsanordningarna gör ingen nytta om du inte kan använda dem snabbt om något går snett.

    Ensam är inte stark
    Kita inte ensam. Om du råkar ut för en olycka kan det vara livsviktigt att får hjälp. Meddela andra var du tänker kita och når du planerar att komma tillbaka.

    Det goda ryktet
    Se dig som en representant för sporten!
    Värna om att ge sporten ett gott rykte och ta gärna kontakt med andra utövare om något inte verkar gå rätt till. I värsta fall kan vårdslöst beteende leda till förbud och/eller restriktioner av sporten.

    Precis som Sofia säger så är Varberg i helgen en utmärkt plats att börja på. Kostar inget att komma dit och snacka med folket på stranden.
    Vi ses!

  • kvabbso

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 08:34

    Ni kan inte jämföra andra brädsporter med kite, vissta balans på brädan men ett segel som lyfter/drar iväg med er helt okontrollerat händer inte med tex. snowbord.
    GÅ KURS, så slipper ni skader eller andra. Basta!

  • neven

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 11:48

    Klart ni skall ta en kurs. Eller hitta en vävlillig kompis som kite:ar som är villig att lägga ner en hel del tid med er.

    Men för att försöka svara på era frågor (obs svaren är mycket generella och beror åp förhållanden, vikt och en massa annat som en lokal kiteare eller instruktör bäst kan svara på):

    1. Kite av välkännt märke anno 2007 och framåt. Storlek 10-12m2. Bräda 130ish x 40ish.

    2. Du kommer att vara begränsad i vindområde med en enda kite hur du än gör. Om det är 10 eller 12 som är bäst beror på området du bor i. I varberg tycker jag att en 10-11 är bra som enda kite. En större kite är lite lättare att hantera eftersom den inte är lika snabb som en liten, men om det blåser upp så är en större kite farligare eftersom den har mer kraft…

    3. Dumsnåla inte. Köp nåt ordentligt när ni ändå är igång. Sporten är inte billig…

    En fråga ni skall ställa er är VARFÖR är det ingen som kitar i området? Är det för att ni bor helt i ödemarken eller är det så att det finns en anledning varför spoten inte är bra? (Ännu en sak som en lokal kiteare bäst kan svara på)

    Så säg gärna var ni bor så kanske det finns någon local här.

    fidde_kite;581418 wrote:
    Hej,

    Vi är två personer som vill börja kita. Problemet är det att vi inte vet vart vi ska börja någonstans.

    Vi har aldrig surfat förut, utan har bara erfarenheter från snowboard, skateboard etc. och vi tänker inte spendera pengar på en som kan lära oss p.g.a. begränsad summa pengar :).

    Här är några frågor som vi gärna skulle vilja ha hjälp med:

    1. Vilka kites samt brädor skall vi köpa?
    har hört att kites av sorten bow är de bästa för nybörjare. Brädor har jag också hört att de ska vara lite längre och större men vi vill samtidigt inte köpa för klumpiga utav dessa.

    2. Vi bor vid ett ställe med vindar som varierar. Därför funderar vi på en ganska stor kite, 12m2 har jag läst är det bästa för olika starka vindar och för nybörjare, stämmer detta?

    3. Priset på kiten och brädan får gärna vara billigt 😛

    Tacksamma för svar :)!!!

  • peter_nilsson

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 18:20

    Hmmmm ja varför är det ingen som kitesurfar på eran strand? Fågelskydds område? stora stenar? Offshore vindar?
    Prata alltid med lokala kitare först!
    Mitt råd till er är att skaffa en snäll kitande kompis :). Eller gå en kurs.
    Sen kan ni ju köpa eller ladda ner Progression (beginners) videon, men den ersätter inte kursen.
    Det är bara idioter som börjar kita utan att gå kurs eller ha en “kite kompis”. Jag måste erkänna att jag gjorde det första gången och jag hamnade i ett träd. Glad att jag överlevde.

    GÅ KURS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Två personer som vill börja kitesurfa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.