Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Två personer som vill börja kitesurfa

  • jakop

    Medlem
    8 oktober, 2009 vid 20:41

    vill bara säga att jag och en polare lånade kite och körde på egen hand på Gotska sandön en vecka i somras. Det gick ju bra till en början, sen flög jag huvudstupa in i en sanddyn. En familj i närheten höll också på att råka illa ut.
    Mitt enda råd till er är: GÅ KURS!!! Det är värt det.

  • oskarlindgren

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 17:31

    Helt perfekt ide att börja kita! det är sjukt kul!

    Angående vilken storlek skulle jag rekomendera 11 – 12 m2 det passar bra.

    Tillskillnad från dem flesta svar ni fått tänker jag säga. Strunta i en kurs, åk istället ner på stranden när där är någon som kitar, och snacka lite med dem. Själva började jag så, och jag köpte alla saker, gick ner och fick hjälp upp med kiten. Sen fixade jag resten själv. Jag fick höra massa som sa. Gå en kurs du kommer aldrig klara det osv, men det är inga problem. Ger man sig aldrig så kommer det av sig själv. Jag läste lite om säkerhet på internett. Det räckte fint.

    Lycka till!!

  • gadget

    Medlem
    13 oktober, 2009 vid 20:14
    OskarLindgren;583109 wrote:
    Helt perfekt ide att börja kita! det är sjukt kul!

    Angående vilken storlek skulle jag rekomendera 11 – 12 m2 det passar bra.

    Tillskillnad från dem flesta svar ni fått tänker jag säga. Strunta i en kurs, åk istället ner på stranden när där är någon som kitar, och snacka lite med dem. Själva började jag så, och jag köpte alla saker, gick ner och fick hjälp upp med kiten. Sen fixade jag resten själv. Jag fick höra massa som sa. Gå en kurs du kommer aldrig klara det osv, men det är inga problem. Ger man sig aldrig så kommer det av sig själv. Jag läste lite om säkerhet på internett. Det räckte fint.

    Lycka till!!

    Fucking jävla skitsnack…
    Det borde vara lag på att gå kurs.
    Det finns massa saker som man lär sig på en kurs och som man inte vill lära sig själv den hårda vägen.
    Där sker det under kontrollerade former.
    Om någon håller på och fibblar på vår spot som inte gått kurs klipper jag linorna för vederbörande…

  • dunderklumpen

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 09:05
    Gadget;583152 wrote:
    Fucking jävla skitsnack…
    Om någon håller på och fibblar på vår spot som inte gått kurs klipper jag linorna för vederbörande…

    Hahaha, så rätt, frågan är bara hur man är säker på om någon gått kurs eller inte? 🙂

  • pjoter

    Medlem
    14 oktober, 2009 vid 12:33

    ofta syns det om det dyker upp nån som inte gått kurs faktiskt. lägger ut kiten helt tokigt, fibblar med linorna hur länge som helst. antingen frågar jättemycket eller ännu vanligare, frågar ingenting och försöker allt själv fast det är helt knas osv.

    Men självklart kan ni lära er utan att gå en kurs killar! det är en hel hög med folk i världen som lärt sig utan en kurs, dock bör ni tänka på att det också är en hel hög som aldrig lärt sig och gett upp, som slagit sönder sig, som sitter i rullstol osv.

    Precis som med bil/flyg osv går det att lära sig på egen hand men det är inte särskillt smart att göra på det sättet (och då tänker jag inte på böter).
    Ni kan på inget sätt jämföra skateboard, snowboard eller ens vindsurfing med kitesurfing. På alla dom andra grejerna räcker det att släppa taget/ramla för att det ska ta stopp, det gäller inte vid kitesurfing. Kommer det in en by med mkt vind, ni har kopplat en lina fel eller liknande måste ni göra något aktivt för att få stopp på kraften. Att bara bli slagen medvetslös räcker inte som i de flesta andra sporter för att det ska ta stopp om det vill sig illa.

    Först och viktigast, vart är det ni bor någonstans? är ni intressade av bara kitesurfing eller snowkite också? Nu när vintern kommer är det klart lättare att börja med snowkite och sedan till våren gå över till kitesurf.
    Sen, hur gamla är ni? vad har ni för budget? har ni några särskilda skills (är ni tillexempel grymma på massage kanske någon av kitechicksen vill byta timme mot timme 🙂 ).

  • oskarlindgren

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 17:12
    Gadget;583152 wrote:
    Fucking jävla skitsnack…
    Det borde vara lag på att gå kurs.
    Det finns massa saker som man lär sig på en kurs och som man inte vill lära sig själv den hårda vägen.
    Där sker det under kontrollerade former.
    Om någon håller på och fibblar på vår spot som inte gått kurs klipper jag linorna för vederbörande…

    Haha försök du bara.. Vissa kanske har lättare att lära än andra.

  • jakobb

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 17:24
    OskarLindgren;584154 wrote:
    Haha försök du bara.. Vissa kanske har lättare att lära än andra.

    oj var inte så flabbig. Det är bara i Sverige man inte klipper linorna på de som inte följer regler eller som utsätter andra för fara, så det är bara en tidsfråga innan det kommer hit.

    Sen har det nog mer med tur att göra om man inte skadar sig, än att vissa har lättare att lära än andra.

  • cortex

    Medlem
    18 oktober, 2009 vid 20:01

    Det finns ett antal väldokumenterade fall av personer som hoppat ur flygplan på hög höjd… utan fallskärm… och ändå överlevt nedslaget, och i vissa fall tämligen/helt oskadda.

    Så då kan man snabbt dra slutsatsen att fallskärmar är total onödigt egentligen, eftersom det uppenbarligen finns folk som överlevt ett hopp utan dem. Right?

    /Kaj

  • jonty

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 04:32

    Jag lærde mig att kita på egen hand, tog det vældigt lugnt, var ute nær vinden knappt orkade lyfta min kite, læste på som fasen innan också så jag kænde till riskerna och vad man bør tænka på, men, jag ær inte ett dugg stolt øver att vara sjælvlærd, hade hellre, som alla andra sæger, tagit en kurs. (fanns inga kurser i min nærhet och dåligt med vind på de nærmaste stællena dær de væl kørde kurser)
    Finns mycket risker och det ær nog mera tur (och en smutta førnuft) æn begåvning som gjort att jag klarat mig från några skador, så omæn jag inte tog kurs så rekomenderar jag at ni tar en kurs, kraften i en kite ær starkare æn man tror. (Kan tillægga att jag tog en kurs i Åre efter jag lært mig bara før att vara på den sækra sidan att jag kunde med sækerheten och liknande)

  • yann

    Medlem
    19 oktober, 2009 vid 08:50

    Jag lärde mig av min snälle bror som hade mycket erfarenhet och tog sig tid men det är ju få förunnat ha sån lyx. Har själv lärt en kompis att kajta men är alltid orolig att han ska fucka upp det på något sätt. Kommer inte att lära fler kompisar därför och hänvisar alla till kurs numera. Vill inte ha det på mitt samvete om det händer någon nånting för att jag missat någon detalj.

  • gadget

    Medlem
    24 oktober, 2009 vid 19:24
    OskarLindgren;584154 wrote:
    Haha försök du bara.. Vissa kanske har lättare att lära än andra.

    Oskar, jag förmodar att du lärde dig kita i somras.
    Gör ett undantag och lyssna på de som varit med ett tag. (Inte nödvändigtvis jag då.):grin:
    Man BÖR gå kurs, visst finns det de som lär sig av en kompis men det är fan inte accepterat att bara köpa grejer och sticka till stranden och testa.

  • olla

    Medlem
    8 december, 2009 vid 20:54

    Om ni aldrig har kört någon form av 2-linors eller 4-linors kite innan så är det ungefär lika farligt som att ni packar varsin fallskärm själva och hoppar ut ifrån ett berg med dem.
    Har ni erfarenhet av segling och har flugit mindre 2 eller 4 linors kites innan så kan ni lära er själva med lite goda råd och nån som hjälper till lite. Detta förutsätter iofs att ni är normalbegåvade vilket ni själva bör begrunda efter att ha läst igenom denna tråden igen!
    Lycka till!

  • Borttagen användare

    Borttagen användare
    9 december, 2009 vid 02:15
    fidde_kite;581418 wrote:
    Hej,

    Vi är två personer som vill börja kita. Problemet är det att vi inte vet vart vi ska börja någonstans.

    Mitt råd är att ta en kurs var, ni får mer för pengarna så. (Så gjorde nämligen inte jag & dogge)
    Malin sitter och skrattar nånstans bakom sin skärm ;D

  • olandstoken

    Medlem
    24 februari, 2010 vid 21:06
    peter_nilsson;582211 wrote:
    Sen kan ni ju köpa eller ladda ner Progression (beginners) videon, men den ersätter inte kursen.
    GÅ KURS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Måtte kitejävulen ta alla dem som TANKAR ner dessa filmer istället för att köpa dem.

    Sen håller jag med till 100% om att att ni ska gå en kurs. Det är mycket onödiga risker med att inte göra det.

    I början har man inte den kunskap som krävs för att bedöm vad som är lagom vind, vilka strände som är farliga eller säkra, vilka vindförhållanden som funker et.c.

    Och sist men inte minst, ni sparar er tusen svordomar och hundra besvikelser genom att få några timmars hjälp i början!

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Två personer som vill börja kitesurfa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.