Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing twin fin test

  • twin fin test

    Publicerad av arnout på 14 september, 2008 vid 19:22

    Jävligt bra twin fin test är utte på boardseekers mag: Fanatic vs JP vs Mistral vs Quatro vs RRD vs Starboard. Kolla ock bestämm själv vilken bräda skulle passa dig bäst. Rekommenderar nog att läsa prologen först, som mycket bra beskriver om twinfin konceptet är bara hyp eller kommer att få en plats vid vågseglings bordet… citat: “we [boardseekers’ testriders] are now struggling to make a good argument for a Single Fin.”….

    Jag är faktiskt mycket glad överraskat att twin fins verkar fungera bra i onshore -mera svenska- förhållande. Min 09 81L twin fin Quatro är på transport hit i skrivande stund; kan inte vänta tills att få köra den nästa vecka…ahhhhh!

    Personligen undrar själv nog varför Naish och Goya, två mycket våg orienterande märke, inte har kommit ut med twin fin vågisar inför 09.

    frippe75 svarade 15 år, 5 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • sebbe

    Medlem
    14 september, 2008 vid 19:38

    kan bara hålla med dig arnoult.
    Själv är jag helt såld på mina nya twinzers.
    De får mig att vågrida mycket bättre än jag nånsin gjort, hade en episk vågridning dag i Gisslövs igår, det var sick man, du hade älskat det.
    Mina RRD 82l och 74l är sjukt bra, tar höjd som de andra med sina single fins, har aldrig hoppat så bra som nu och vågridningsmässigt är det inget snack om fördelarna. Tvivlar inte på att din quatro kommer att rocka med.
    Du får skicka lite bilder eller filmer från SF när du fått brädan, vore kul att se.

  • adde

    Medlem
    7 november, 2008 vid 09:39

    @arnout 499733 wrote:

    Jävligt bra twin fin test är utte på boardseekers mag: Fanatic vs JP vs Mistral vs Quatro vs RRD vs Starboard. Kolla ock bestämm själv vilken bräda skulle passa dig bäst. Rekommenderar nog att läsa prologen först, som mycket bra beskriver om twinfin konceptet är bara hyp eller kommer att få en plats vid vågseglings bordet… citat: “we [boardseekers’ testriders] are now struggling to make a good argument for a Single Fin.”….

    Jag är faktiskt mycket glad överraskat att twin fins verkar fungera bra i onshore -mera svenska- förhållande. Min 09 81L twin fin Quatro är på transport hit i skrivande stund; kan inte vänta tills att få köra den nästa vecka…ahhhhh!

    Personligen undrar själv nog varför Naish och Goya, två mycket våg orienterande märke, inte har kommit ut med twin fin vågisar inför 09.

    Goya lär testa twins på Hookipa just nu.

  • maui

    Medlem
    7 november, 2008 vid 12:45

    Goya twin

  • mes

    Medlem
    7 november, 2008 vid 15:05

    vem (eller vad) har gjort grafiken till JPn?
    intressant artikel annars.

  • surfpunk

    Medlem
    7 november, 2008 vid 16:35

    Intressant att läsa resultaten från prologen!.Ungefär vad jag kände på min Bic med twinfin från 95/96,har för mig det var då?,dvs inga stora skillnader i höjdtagning,fart,planing eller hopp,däremot en surfigare,loose känsla i vågridningen.Förstog aldrig varför man slutade med twinfin,tyckte det var störskönt redan då!.
    Nu väntar man bara på att asymetriska brädor ska komma tillbaka också,är man bara inriktad på vågridning så vore det nog inte fel…eller?!.

  • mountainfarm

    Medlem
    7 november, 2008 vid 20:32

    Twin Fin på wavebrädor – lite april-mars, nånting… Tjäck diss auot, dudes!

    Tror jag förövrigt hittade ett custom-brand till som inte “Mag” kände till…:wink:

  • mag

    Medlem
    7 november, 2008 vid 22:51

    Ja det loosa kände jag också som en skön känsla redan på min Angulocustom 97-98. Tyvärr delaminerade botten alldeles för tidigt på den. Grymt skön var den i alla fall. De nya är dock bra mycket bättre på alla vis anser jag, jämfört med generation1(?) twinzer.

    Assykänsla är ju lättfixat genom att sätta bakstroppen lite snett mot bottensvängkanten, även om det självklart inte är samma som en assy bottenshape.

    Ajajaj, ett märke jag missat!? Illa illa. 🙂
    /Magnus

  • poppo

    Medlem
    8 november, 2008 vid 08:42

    @Mountainfarm 514339 wrote:

    Twin Fin på wavebrädor – lite april-mars, nånting… Tjäck diss auot, dudes!

    Tror jag förövrigt hittade ett custom-brand till som inte “Mag” kände till…:wink:

    ser nästan mer ut som en freestyle-twin, men alltid kul med experimentlust!

    goya twin kan nog bli “worth waiting for”… saxat från mauisurfreport.blogspot.com:

    Francisco Goya is very busy testing twin fin prototypes. He told me:
    “There’s a lot of people that trust me. I can’t make twin fin boards with my name just because the market wants so. I really need to like them… and now I’m starting to!”

  • svenne

    Medlem
    8 november, 2008 vid 10:04
    mes;514276 wrote:
    vem (eller vad) har gjort grafiken till JPn?
    intressant artikel annars.

    logo_green.gif
    1.jpg

  • dala-lama

    Medlem
    8 november, 2008 vid 14:31

    Klockrent Svenne!!!!

  • poppo

    Medlem
    11 november, 2008 vid 17:36

    ännu en bild på en goya twin proto från http://mauisurfreport.blogspot.com

    [img]http://deco-00.slide.com/r/1/100/dl/Qurg9KKL1z8pBynFbqgWXCLTWhSCttyj/item[/img]

  • arnout

    Medlem
    12 november, 2008 vid 21:23

    @sebbe 499738 wrote:

    kan bara hålla med dig arnoult.
    Själv är jag helt såld på mina nya twinzers.
    De får mig att vågrida mycket bättre än jag nånsin gjort, hade en episk vågridning dag i Gisslövs igår, det var sick man, du hade älskat det.
    Mina RRD 82l och 74l är sjukt bra, tar höjd som de andra med sina single fins, har aldrig hoppat så bra som nu och vågridningsmässigt är det inget snack om fördelarna. Tvivlar inte på att din quatro kommer att rocka med.
    Du får skicka lite bilder eller filmer från SF när du fått brädan, vore kul att se.

    tjena mr delaaayed….

    ahhhh 81an är sannslöst: första brädan som någonsin fick mig att tappa ord. Jag kan fortfarande inte beskriva den och känslan man får ut av köra twin är ju rena orgasmn. Har fått några dagar med logo till mast och jag blev f#¤n i mig nästan rädd: brädan kommer i vågsektioner som man innan alldrig komm, och hur lätt som helst… scary…, har redan lyckats knäcka några segle lattor när jag komm för djupt och blev utspottat rakt ner.

    Jag har hittils inte fått nån att plåta mig sedan jag fick twinny, nu när solen är så lågt så här års blir det dåligt motljus här på cali-västkusten… suk…

    Gislöv saknar jag, grymm ställe! Men jag har inte seglat sideshore babord vind i vågorna i 4år… onshore går bra, så jag undrar hur det skulle gå nu. Hopp är däremot nog ingen problem.

    Sebbe, åk hitt nästa år, fr.o.m. april nästa år är det vind, vågor, sol o värme varje dag!! Imorn lovas 10-20knp och NW SWELL 9 TO 11 FT AT 12 SECONDS AND SW 2 FT AT 17 SECONDS… majmmiee!

  • arnout

    Medlem
    12 november, 2008 vid 21:27

    Fick höra förra vecka att några quatro team riders just nu experimenterar med 90+L twinnies på maui. Jag är kanska säker på att Quatro kommer at ha en sådan stor twinny i sitt producktions program inför 2010, vilket jag bara kan tycka är himla bra. 81L som största för 2009 är lite lite…

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2008 vid 08:47

    @mes 514276 wrote:

    vem (eller vad) har gjort grafiken till JPn?
    intressant artikel annars.

    Personligen tror jag mer på den här grabben. Eller vad.

    [IMG]http://www.makfax.com.mk/cgi-bin/get_img?NrImage=2&NrArticle=87079[/IMG]

  • frippe75

    Medlem
    9 december, 2008 vid 01:58

    Har nu köpt mistral twinzer 84liters och testat den under gårdagen på kanaha i gubb++.

    Inser nu att jag trampar i klaveret med alla finsmakare som ska köra customs och mera fancy märken som ger seglaren rätt “stuk”. Hade tidigare mistral beast som ersattes med en quattro 76liters 07:a. Quattron är överlägsen mistralen i sideshore med bra förhållanden…. Men den nya twinzern är nog stået vassare…

    Kändes som att jag blev flera nivåer bättre vågridare med den nya brädan.. Vågade gå på hårdare i bottensvängen utan att tappa kontroll redan på min första våg… Både långa och tighta bottensvängar gick som på räls. Allt positivt jag läst om twin brädorna stämmer till 100% kanske tom 110%.

    Det enda skumma är att balansen från nos till tail blir rätt känslig med den korta längden. 5-10cm för långt fram och nosen dyker… plums… Tog ett tag att anpassa seglingen.. Speciellt när man seglar lättvind… Man behöver aldrig har foten framför masten… Annars är det lite segare att få upp brädan i planing.. Eller kanske annorlunda.. Jag har inte fått in tekniken men det kanske löser sig…

    Och visar det sig nu att fin-brädorna är ännu bättre än mistralen så får det nog anses som doping ……

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing twin fin test

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.