Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

  • rrd

    Medlem
    3 november, 2009 vid 16:29

    Best Boards

    A selection of the PWA’s top wave sailors talk us through their favourite rides.
    When you ask someone about his or her favourite board, you expect it to be the one that helped them win a world title, or the one they first rode Jaws on.

    Historically, wave boards were often thought of as highly individual pieces of kit that needed to be built around the sailor’s characteristics, ability, and the location they’d be used in. However, with such varied conditions on the world tour, and very good production equipment being built, more and more sailors are starting to use off the shelf products which hold less sentimental value.

    With so much development going on at the moment, we wanted to know what the professionals of today thought. So we asked some of this year’s highest ranked PWA wave competitors which one board they treasure the most.

    Here’s what they had to say:

    Josh Angulo (Angulo, MauiSails, DaKine)

    “My Chango 88 production board. In the last 6 down the line wave events 3 in Hawaii and 3 in Cabo Verde, I’ve had 4 firsts and 2 seconds on that same production shape. There’s definitely something to be said about the ease of replacing your favorite shape when you ride production boards. It also works sick in all the small wave spots and the onshore spots around Sal. So it’s a one board fits all scenario.”

    Kevin Pritchard (Starboard, Gaastra, DaKine)

    “Oh man that is a hard one. I have an old faithful that I haven’t ridden in a while and it won me a world title, along with a couple of events, so that is my favorite one. It’s a 78L single fin, with a slow rocker but is really fast once it gets going.”

    Klass Voget (Fanatic, NeilPryde, MFC)

    “For me it’s got to be the 2010 Fanatic NewWave76. It’s a 76L, 55cm wide, single fin with the Newwave-rocker. I use an MFC 2K 21 or 21.5 with it. And it just so happens to be the board I used in Sylt this year!”

    Robby Swift (JP, NeilPryde)

    “I have a 74L twin fin that is 7’6” long and 21 ¼” wide. It is simply the best board I have ever had. I’ve had to repair all the heels and the mast track, but I still keep it because I just can’t find anything better!”

    Kauli Seadi (JP, NeilPryde, MFC, Mormaii)

    “At the moment mine is a 74L quad fin which is just magic.”

    Victor Fernadez (Fanatic, North, MFC)

    “My favourite is a 79L, 56cm wide quad fin. It has more rocker than my other boards and it’s just awesome.”

    So there you have it, some of the pros have a trusty old favourite that has some sentimental value, whilst others are hooked on their new multi fin boards. A few prefer their customs whilst others are more than happy on production models. I wonder what we’ll see on tour next year…

    http://www.pwaworldtour.com/index.php?id=35&tx_ttnews[tt_news]=1619&tx_ttnews[backPid]=29&cHash=0a6f22e437

  • ola-h

    Medlem
    14 december, 2009 vid 18:12
    Jesper_B;575861 wrote:
    Eller snarare bandyklubbestuk? /JB

    Mera bandy?

    2009-12-14_163534_quad_fin_quatro_production-9_fins.jpg

    Plantans bandyklubba ett par sidor bak blev ju rätt OK enligt honom själv. En intressant detalj med Quatron: kolla hur långt bak framboxarna sitter nu jämfört med de första prototyperna

  • rrd

    Medlem
    17 januari, 2010 vid 09:35

    Ifr artikel i senaste Windsurf om Robby Naish, Telling it how it is, allmänt om Robby o hans
    syn på windsurf.

    För att få hans syn på nya twin-multi fins läs hela artikeln

    Han får frågan -What is your take on the whole twin fin and quad fin wave board developments?

    Några utdrag:

    -Any development are good. I think that a lot of stuff that is out there doesn´t work. I can guarantee you some of the stuff that is being sold…I could not make a bottom turn on it, that means that most people could not either.

    -I´ve been on a Quad, you can make them work.

    -I still want a board that can do everything well, I still use single fins.

    -If I were going to use something else it would be a thruster.

    Han menar att det finns ett stort utrymme att trimma en thruster eller tom göra om till single. Han tycker att det är bra med en utveckling för att motverka stagnering men inte ändringar för ändringens skull. Men han vill erbjuda/sälja utrustning som han vet fungerar och inte är för svårt att trimma.

    Min kom:

    Sammanfattningsvis kan man konstatera att det är mycket intressant med så olika syn hos olika intressenter (tillverkare, ägare-toppseglare, surftidn-testare, fristående seglare) på multi fins och utvecklingen. Helt beroende på vilka prioriteringar den enskilda seglaren gör och var som värdesätts högst o var vi seglar, antalet nischade brädor man har. Det är detta som driver utvecklingen framåt och ger oss många olika koncept och möjligheter att testa o känna på nyheter. Det enda man med säkerhet vet är att vi inte kan förutsäga hur brädorna ser ut om 10 år, men att vi fortfarande (vind-)surfar oavsett antal fenor finns det nog inget som helst tvivel om.

    Hur blir nu 2011-2012…

  • janne_b

    Medlem
    7 mars, 2010 vid 10:46

    Tydligen kommer JP köra twin/quad convertible 2011…
    Själv håller jag mig till singlefin och ibland med thrusters.
    /J

  • ola-h

    Medlem
    7 mars, 2010 vid 20:20

    Jag kör quad/twin convertible på mina egendesignade. Och på den stora av de två jag har här på Maui är det så här långt twin som funkat bäst. Men jag har några varianter på quad-setups kvar att testa. På den lilla har en Quatroliknande setup med små fenor fram funkat bäst (har ännu inte testat twin på den). Men då snackar vi grymma Mauivågor där i alla fall jag verkar behöva något relativt förlåtande. I Sverige har ju den mer “kraftfulla” Starboardvarianten av quad (stora fenor fram) funkat grymt för mig. Tveklöst är också twin den variant som gör att man kan hantera en lite större (bredare) bräda enklare. Ca 30s in i filmen på http://blog.mauiwindsurfing.net/?p=1452 är jag med på en sväng med stora brädan med rätt mycket fen (13 fram och 12 bak). Jag tycker man ser rätt tydligt att det är lite “överfenat”, dvs jag får kämpa med att hålla ned brädan och hinner inte sätta upp toppsvängen (=spinout). Iofs är kanske det största problemet att själva brädan är lite för bred för mig. Det blir dock rätt bra fart i bottensvängen, men kanske mer fart än jag egentligen klarar. Men som sagt, det är inte direkt en Sverigevåg.

    Hur som helst är det grymt schysst att kunna köra olika quadsetups och dessutom twin på samma bräda.

  • rrd

    Medlem
    7 mars, 2010 vid 20:47

    Det verkar vara ett bra alternativ med stora trimmöjligheter. Maui levererar!

  • doc

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 20:03
    RRD;595319 wrote:
    Ifr artikel i senaste Windsurf om Robby Naish, Telling it how it is, allmänt om Robby o hans
    syn på windsurf.

    I can guarantee you some of the stuff that is being sold…I could not make a bottom turn on it, that means that most people could not either.

    Snickeriding-struntsnack.
    Kolla de riktigt gamla rullarna, han sätter inte bara bottomturns på stenåldersutrustning som nog svängde fan så mycket sämre än de brädor som finns på marknaden.
    😉

    Men jag håller med om att om inte han kan svänga så kan kanske ingen annan heller…duh!

  • rrd

    Medlem
    10 mars, 2010 vid 20:50

    För att lägga in lite Retroperspektiv…

    tyska surf skrev en gång, förra årtusendet, när dom testade Mistral Hookipa, att Robby kan ju gippa en soffa, så det är klart att han kunde rippa med den brädan trots att surf inte gillade den…

    För övrigt har väl Robby lite andra krav på när han tycker att han sätter en bottom turn.

  • doc

    Medlem
    11 mars, 2010 vid 21:26

    Hehe. Ja, Boards testade ju retrobrädor för några år sedan och jag vill minnas att dom höll med tyskarna och placerade den längst ner på listan. Att jag inte ens lyckade gippa den när jag testade den på 80-talet berodde kanske inte bara på att jag var kass 🙂

  • ola-h

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:11

    Jag såg för övrigt en Naish tri fin idag, så även den bastiljonen faller för trycket…

  • surfslusken

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 10:25
    Ola H.;601782 wrote:
    Jag såg för övrigt en Naish tri fin idag, så även den bastiljonen faller för trycket…

    Kan du Ola som e på plats vid catwalken försöka kolla upp vilka trender som e gångbara inför sommar/höst säsongen 2010. Ja står här o velar om ja ska dra fräsen i min oldschool singelfin från -08 som känns så hopplöst otrendig.
    Eller har de dykt upp nåra nya accesoarer man kan kitta upp den gamla brädan me(dekaler? glittriga stroppar? färgklada luftskruvar?) så att man slipper fräsa i ett gäng fenboxar? Blir ju så mkt jobb sen när dom e ute o ska plastas igen till hösten.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 11:01

    Sluskis: Fixa ett par badbrallor från Speedo som Kauli så är du nog på den säkra sidan.

  • rrd

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 18:50
    Ola H.;601782 wrote:
    Jag såg för övrigt en Naish tri fin idag, så även den bastiljonen faller för trycket…

    …eller har kommit till insikt. RRD är väl lite ensamma tidigare bland produktionsbrädorna.
    Har inte testat någon än men det kommer.

  • basse

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 20:30

    Det var ju ganska många av seglarna på Fuerte WC som körde tri så precis som Herr Naish uttryckte sig verkar det gå att få dem att fungera!

  • surfslusken

    Medlem
    15 mars, 2010 vid 21:01
    Basse;601839 wrote:
    Det var ju ganska många av seglarna på Fuerte WC som körde tri så precis som Herr Naish uttryckte sig verkar det gå att få dem att fungera!

    På sience fiction ön Fuerte har många kört både twin o tri sen mitten på 90-talet.
    Kan de kanske bero på att custom shejparna där inte bläddrat i surfmodemagasinen o försökt lista ut via “test” resultaten vilken trend som kommer sälja bäst nästa halvår??
    Eller är dom bara så efter på den ön att trend cirkeln slutits o dom e inne igen??

Sida 23 av 24

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinfin på 2010orna? -Hur sker utvecklingen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.