Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinzer fenor storlek?

  • Twinzer fenor storlek?

    Publicerad av jonni på 1 september, 2010 vid 13:12

    Hej!

    Har hoppat på tåget och köpt mig en twinzer bräda.
    Undrar nu om det är någon som har provat segla med olika fenor, stolekar samt placeringen av dessa? Eller vet vad som gäller ?

    poppo svarade 13 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    1 september, 2010 vid 13:23

    Ola H. är väl en av de som testat mest i världen. På riktigt.

    Va ere för planka och vad väger du?

  • jonni

    Medlem
    2 september, 2010 vid 06:37

    Det är en mistral twinzer 76 2009 samt att jag väger in på 71 Kg.
    Är lite orolig att den skall bli svår att ta höjd med? Samt vad händer mom man slänger på ett par större fenor? samt kan man köra asymetriskt med fenorna?

  • dr-masse

    Medlem
    2 september, 2010 vid 06:53

    Oh, mistrals twin-brädor är ju kända för att vara riktigt skönt lösa, har tyvärr aldrig testat en sådan. Den där på en våg kan bli riktigt kul!

    Jag har testat lite olika twin-fenor (fem-sex olika) och tycker nog att man kan påverka höjdtagningen en del genom fenvalet. Det är väl i princip samma som för “vanliga” fenor – lite mer yta, lite rakare = bättre höjd.

    Din Mistral (kollade på nätet) kommer väl med två 16.5 fenor? Det är nog rätt lagom på den. Jag tycker du skall testa med de fenorna först. Sätt de lite längre bak i boxen för lite bättre höjd och “rakt-fram-segling”, längre fram för mer sväng. Mina fenor brukar hamna rätt långt fram i boxarna.

    Kanske Ola hoppar in här och ger ett mer gediget svar…

    Lycka till!

  • doc

    Medlem
    2 september, 2010 vid 21:52

    Börja med att segla med de fenor du har. Mistralfenorna har lite mindre tryck än vissa andra. Om du ska köpa andra, ta med dig dina original till butiken och jämför yta, profil och svepning. Mina 15cm ChocoTwixx hade mer lyft i låg fart än mina 16,5 K4 Custom men i hög fart var det tvärtom. MFC 16 någonstans mittemellan. Innan du vet vad du tycker om dina originalfenor är risken bara att du köper fel.

    Det går bra att köra assy med fenorna på vissa brädor, andra trivs inte med det enligt min erfarenhet. Prova dig fram. Att flytta bak bottensvängfenan (tåsidan alltså) i choppiga förhållanden lugnar ner brädan en del utan att tappa all kvickhet i cutbacken. Nu är jag inte världens bästa vågseglare men jag känner definitivt skillnad.

    Jag håller inte alls med om att man får bättre höjdtagning med fenorna långt bak. Det här är min tredje säsong på twin och jag tar klart mest höjd med fenorna långt fram och riggen upprätt. Kräver dock långa tampar. Jag flyttar bara bak fenorna i riktigt skvalpiga förhållanden och storm, för att lugna ner saker lite grann. För höjdtagning och manöver kör jag så långt fram jag kan komma i boxen. Men det där är ju individuellt för brädan och beroende på vilken rigg som sitter på. Kanske någon som har samma bräda kan ge råd om fenplacering? Annars skulle jag börja i mitten och flytta fram 5mm i taget tills det börjar kännas konstigt. Då vet du var din smärtgräns går.

  • jonni

    Medlem
    3 september, 2010 vid 06:29

    Att man kan köra assy med fenorna det läste jag precis på ett forum där Nik Baker hade skrivit lite i ämnet. For most people they should have the fins positioned in the middle of the box’s and both inline with each other. For more advanced sailor in side shore conditions you can move the fin which is used mostly on the bottom turn side further back to get a more drawn out turn if the wave is bumpy or really big for extra control

    Nik Baker: I’m on a twin fin board here in Pozo. I have had them both here (twin fin and single) and tested them in Pozo conditions. The twin fin gave me a lot of grip but more importantly it allows me to turn much tighter on the wave, not go so far out on the bottom turn so I can keep control in my sail, and then back to the lip to do a cutback.

    Marcilio Browne: I use twin fins in Pozo. They work pretty good on the wave, turn much tighter but have a lot of drive. With jumping, to begin with, it was a little bit harder to get that last push on the tail before hitting the wave, but now I am using slightly bigger fins I don’t have a problem. They are working perfect for me here (in Pozo).

    Lite ord från team mates.

  • ola-h

    Medlem
    3 september, 2010 vid 06:48

    Två bra svar. Jag håller med om att du inte behöver börja leta efter nya fenor innan du testat. Produktionstillverkarna tenderar dessutom att plocka på rätt stora fenor för att de tror de flesta kunder har större nytta av lite bättre höjdtagning än lite “bättre” sväng. För övrigt är det en rätt intressant skillnad mellan twin (och i viss mån även quad) och single här: på en single fin är det i princip alltid den minsta fenan som ger bäst sväng alla kategorier. Men på en twin (eller quad) kan man hamna i läget att en för liten fena gör olika aspekter av svängen sämre (t ex sämre driv/fart eller sämre grepp i toppen). SÅ fenvalet på en twin/quad är inte lika mycket “sväng eller höjdtagning”. Som Doc beskriver är det också andra saker än den rena storleken som påverkar när man kommer in på finliret.

    För övrigt tycker jag som Doc att det inte nödvändigtvis är så att fenorna längre bak ger bättre höjdtagning på en twin. Det verkar vara viktigare att få “de små fenor man har” att hamna på ett balanserat ställe under foten. När jag har kört twin hittar jag ofta en placering som är bäst för allt. Men för olika fenor är denna position olika.

    Men hur som helst, kör lite med originalfenorna och fundera sedan på

  • jonni

    Medlem
    3 september, 2010 vid 07:54

    Bara vinden kommer så kanske alla frågor blir besvarade:confused2:

  • doc

    Medlem
    3 september, 2010 vid 11:31

    Word! :-/

  • poppo

    Medlem
    3 september, 2010 vid 17:01

    känns skönt att för en gångs skull kunna säga: vi körde överriggat 4,2 idag! vad gjorde ni på västkusten? 😉

  • doc

    Medlem
    3 september, 2010 vid 19:18

    Jaja, navelluddet ska ha sitt 😉
    Men varför kör ni överriggat 4.2? Har ni så få 3.7-dagar per år att det inte lönar sig att ha ett så litet segel?

  • poppo

    Medlem
    3 september, 2010 vid 19:40

    korrekt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twinzer fenor storlek?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.