Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

  • Twistade hängselelinor och olyckor

    Publicerad av ulrik på 28 februari, 2008 vid 07:23

    Med anledning av en tragisk dödsolycka med en erfaren vindsurfare i Storbritannien i helgen (mer detaljer här) har ett par diskussioner om hängselar med snabbutlösning brutit ut på BOARDS forum.

    Några av kommentatorerna säger sig ha varit med om att linorna vid ett kastfall har vridit sig så hårt runt hängselekroken att den böjts och linorna fastnat helt och hållet.

    Har någon av konfens läsare råkat ut för detta ganska skrämmande scenario?

    //Ulrik

    kinetic svarade 16 år, 2 månader sedan 26 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • royn

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 07:32

    Ruskigt läskig olycka. Skumt, funderade faktiskt på det själv härom dagen. Har letat efter hängselar med någon form av snabbutlösnings mekanism, men ej funnit något.
    Vet själv att det kan vara svårt att komma loss ibland när linnan bara har vridit sig runt kroken.

  • bjornen

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 07:35

    Såhär skriver hans dotter i en av kommentarena “I also wanted to correct the Echo on their report. He fell unconsious, and we find out why today. He was FOUND under the sail. He did not get trapped.”

    //Björn

  • kinetic

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 08:40

    Råkade själv ut för en “nära döden upplevelse” i Fituna för 2 år sen…Det var sydliga vindar så närmast stranden var det “luckor”. När jag planar mot stranden så försvinner plötsligt allt drag, står kvar ikrokad o “glider” mot stranden. I normal fall så hinner jag räta upp mig och kroka ur, dock inte denna gång…Faller bakåt o drar riggen över mig så den blir som “ett lock” på vattnet, detta har ju hänt flera gånger så jag vet hur jag skall hantera situationen. Jag faller alltså i ca 10-15m från stranden, det står en del folk på stranden o ser det hela, vattnet är ca 2m djupt där jag faller. Det olyckliga nvar att jag på något sätt lyckas få hängsel-tampen kring halsen, så när jag försöker simma ut under seglet så går det inte, kan inte heller få upp huvudet så jag kan få luft för seglet ligger som ett lock….Efter 2-3 försök att få luft sprider sig paniken, jag hinner även tänka: “Faaaan…jag kommer drukna här, typ 15m från strandkanten”. Som tur är så lugnar jag ner mig o inser att jag har tampen kring halsen, lyckas få bort den o simmar sedan iväg en bit för att få luft…Efter denna händelse så krokar jag ur tidigare när jag vet att vinden är lömsk för det var absolut ingen höjdare att ha tampen kring halsen…

  • kinetic

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 08:46

    Tillägg: Jag tror att man skall “förbereda sig mentalt” på vad som kan hända vid ett ev “fall”. På de flesta hängselar finns det 2 spännen som håller kroken (iaf på mitt Gaastra SpeedLite), i nödfall är det enkelt att frigöra sig från kroken iom denna konstruktion, kan kanske vara knivigare om det är “iso-fix” spännen

  • safesurfer

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 09:25

    Jag har råkat ut för ett kastfall i luften vilket gjorde att jag roterade 360grader runt bommen. Hade ett par stenhårda dakine linor som blev vridna runt kroken stenhårt. Då man har korta linor och höften kommer så nära bommen är det också svårare att avlasta linorna tror det är lättare idag då man kör med längre linor och midjesele. Som tur var landa jag på seglet och kunde i lugnt rotera tillbaks. Gillar att många selar har snabbkoppling idag.

  • rooster

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 09:40

    Kan man kanske tänka sig att ha med en kniv så man i värsta fall kan snitta seglet för att få luft?

    Jag har hamnat under seglet många gånger, flera av dom har det varit svårt att ta sig loss hängselen, har man flytväst är det ännu värre då den trycker upp en i seglet

  • nachoman

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 15:53

    Fyyy…Det där är läskigt! Jag själv kör NP:s midjesele och deras nya snabbspännen för kroken. Den har en utlösningsmekanism vid extremt kraftiga ryck, fick det bekräftat i somras då det kom en jätteby som jag inte var beredd på. Nog kastades jag iväg men till min lycka släppte selen och föll av helt.

    /Lage

  • tim-eriksson

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 16:39

    Fullt möjligt?

    Jag lyckades med bedriften att vinkla om en krok ca 30 grader på haga i sommras efter ett kastfall. Rostfritt stål. Gick inte att böja tillbaka den hur mycket jag hängde i den / böjde. Krävdes en 2 meter lång stålspett för att kunna vinkla tillbaka den.

    Har även kommit under seglet några gånger och som oerfaren surfare är det inte alls kul, med flytväst och kallt vatten blir det panik rätt fort. Skulle gärna ha en sele med snabbutlösning för panik situationer.

  • klang

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 17:01

    @kinetic 447940 wrote:

    Tillägg: Jag tror att man skall “förbereda sig mentalt” på vad som kan hända vid ett ev “fall”. På de flesta hängselar finns det 2 spännen som håller kroken (iaf på mitt Gaastra SpeedLite), i nödfall är det enkelt att frigöra sig från kroken iom denna konstruktion, kan kanske vara knivigare om det är “iso-fix” spännen

    Håller med, gissar att många olyckor uppstår p.g.a panik och därefter icke rationellt agerande. Har själv gjort många tabbar och trott att slutet var nära, nästa gång man hamnar i samma situation går det jäkligt mycket bättre.

  • j-s

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 17:14

    Råkade ut för samma sak som Safesurfer för många år sedan. Började
    snurra åt fel håll kom på det aningen sent och började andas vatten
    innan jag kom loss!

    Har testat quickrelease funktionen och det är ju sisådär om det
    blåser apa. Då måste ju allt sitta åt!

    Kör med rull krok och lite glesare linor, bara för att kunna “rulla”
    ur vid ofrivilliga ikrokningar och kastfall!

    Som sagt bara man är beredd på vad och att det kan hända saker
    så är det nog lugnt!:smile:

  • stoorfaen

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 17:51

    @Rooster 447957 wrote:

    Kan man kanske tänka sig att ha med en kniv så man i värsta fall kan snitta seglet för att få luft?

    Jag tror att detta är en bra och hyffsat enkel och billig lösning…ha med en kniv till att skära upp seglet!

    Är det en vanlig olycka förresten? Har varit med om detta precis som många andra här verkar det som. Kan man inte tänka sig en liknande variant som för kite, med en snabbutlösare på hängseletampen också?

  • rrd

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 18:21

    Det är väldigt viktigt att ha god vattenvana och att träna på att vara under vatten och att kunna reda upp svåra situationer och inte drabbas av panik.

    Speciellt om man ska segla i vågor. Att tex veta vad som är upp och ner efter en ordentlig spolning. Att kunna vara kall och följa med i vågen och inte kämpa emot så att all kraft försvinner. Att vänta lite och simma åt rätt håll.

    Jag har simmat mycket när jag var yngre (rekord 47 m under vatten) och dykt en hel del (med tuber-dykcert) då lär man sig tex fria uppstigningar mm. Men det är lätt att säga att man ska vara kall.

    När jag var liten badade vi mycket i stora vågor och utvecklade detta lite.

    För att ta något extremt, på Jaws sägs det (Bringdal) att man har tre försök.

    Någor som hänt mig i surfingens barndom var att min fena fastnade i ett fiskenät och jag var livrädd för att ramla i och fastna. Men jag hade en kniv i fickan på hängselen och skar mig loss!

    Har faktiskt rätat ut en krok efter ett kastfall på en mistral hängsele för länge sedan.

    Mitt tips är träna lite dykning i bassäng och träna också mentalt så att man inte blir för rädd, det är nog den största faran.

  • _frippe_

    Medlem
    28 februari, 2008 vid 20:11

    @SafeSurfer 447953 wrote:

    Jag har råkat ut för ett kastfall i luften vilket gjorde att jag roterade 360grader runt bommen. Hade ett par stenhårda dakine linor som blev vridna runt kroken stenhårt. Då man har korta linor och höften kommer så nära bommen är det också svårare att avlasta linorna tror det är lättare idag då man kör med längre linor och midjesele. Som tur var landa jag på seglet och kunde i lugnt rotera tillbaks. Gillar att många selar har snabbkoppling idag.

    Jag lyckades hamna i en sådan situation, men på fel sida av seglet, nere i Marocko i somras. Stod ikrokad på väg in med en våg och lyckades ramla bakåt så jag hamnade under seglet. Vågen spolade mig och prylarna inåt och jag skulle simma upp till ytan, men satt fast ikrokad. Riggen hade vridit sig 180 grader och hängselelinan hade alltså tvinnat sig runt kroken. Som tur var så var seglet ganska litet (4.5) så jag lyckades pressa undan akterliket och få upp huvudet för ett andetag trots att jag satt fast i selen. Sedan kunde jag gå ner igen och i lugn och ro tvinna loss kroken från linan. Det läskiga var att vågen spolade mig framåt så att man man drogs efter prylarna, dvs svårt att få loss den tvinnade linan. Detta i kombination med att jag var trött och anfådd och inte hade så mycket luft i lungorna gjorde att det blev lite scary.

    I efterhand har jag funderat på hur man skulle undvikit detta (förutom att inte ha ramlat från början då). Att knäppa loss ett spänne på selen är ett sätt, men frågan är hur lätt det är när man spolas efter en våg…

  • badjanne

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 18:07

    Jag minns när jag köpte min första sele 1979 då såg kroken ut som tagen från en klädhängare. Det hände att tamparna snodde sig men på den tiden var räddningen att suga luft genom dacronseglet tills man kom loss. Krokarna fick därefter en stark konisk utformning så att tampen inte kunde vridas fast. Vi seglade också med stort avstånd mellan infästningen av tamparna vilket givetvis minskade risken för snodd.

    1980 hittade jag lösningen på problemet på mässan i Dusseldorf.
    The Surfmaster.
    Detta var världens flopp men dom sålde som smör ett år.
    Kom ihåg att vattenstart var inte uppfunnen på den tiden utan man fick dra rigg med starkt begränsad rörlighet.

    I tyska SURF nr 11-12 2007 hittade jag nedanstående artikel.
    Om dessa auflösare Trapetztampen fungerar vet jag inte men tanken är rätt. Man behöver bara dra i den oranga hylsan för att frigöra tampen. Info tel 0041/763684129

    Någon som testat?

    Badjanne

  • erin

    Medlem
    29 februari, 2008 vid 20:27

    Liksom J.S. kör jag också med rullkrok vilket också är en fördel när man i vindhål börjar tappa planing så kan man ta ett jämfotahopp ur för att snabbt kunna dra fram riggen. Bytte till denna efter att i många år kört med onödigt låg bom särskilt i lättvind.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Twistade hängselelinor och olyckor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.