Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

  • pelle-surf

    Medlem
    28 juli, 2014 vid 18:45

    Jag gör frontrollen med ganska snabb rotation och det är nog pga att jag tyckte att det var lite läskigt om jag inte skulle hinna runt när jag övade. Nu vill jag rotera långsammare och gärna med grab.
    Så här gör jag den, ( ursäkta filmkvaliteten )
    https://www.youtube.com/watch?v=_WTyucxzoJM

  • roggan

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 16:48

    @pelle surf 725443 wrote:

    Jag gör frontrollen med ganska snabb rotation och det är nog pga att jag tyckte att det var lite läskigt om jag inte skulle hinna runt när jag övade. Nu vill jag rotera långsammare och gärna med grab.
    Så här gör jag den, ( ursäkta filmkvaliteten )
    https://www.youtube.com/watch?v=_WTyucxzoJM

    Den var riktigt snygg Pelle!
    Jag slänger väl upp en film jag med då. Det är någon blandning av frontis och s-bend men jag kallar den urkrokad frontroll för jag tycker den är för dålig för att få heta S-bend tyvärr.
    https://www.youtube.com/watch?v=DhPeu_Y59sw&feature=youtu.be

  • hejning

    Medlem
    29 juli, 2014 vid 20:35

    Nice! Jag var ute idag en sväng, krashade rätt bra igen, dock djupare där jag var idag..! Ska prova att göra den som du säger sköldpadda, att ha kiten högre med köra samma rotationstänk som om jag har kiten i 45 grader. Borde funka då ju, eftersom en vanlig frontloop med sent jump går utan problem! Hoppas på vind någonstans i skåne/Halland imorron!

  • hejning

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 19:37

    Jag har en materiel fundering. När om det ens är lönt är det läge att skaffa en C kite, jag har just nu en 14m2 naish park av modell 2011 som jag visserligen gillar, men den Behöver snart bytas ut. Funderar på att skaffa en typ 13-14 m2 igen. Är det värt att byta den mot en c kite. Hur stora är fördelarna? Jag har just börjat få till lite urkrokade poppade trix i form av railey och Backroll.

  • roggan

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 22:02

    Jag är fel person att svara men jag ska gissa mig till ett svar du ska ta med en näve salt.

    När du vill börja passa. Tror dom slackar bättre så det blir lättare att passa bommen.

  • roggan

    Medlem
    1 augusti, 2014 vid 22:26

    Nu plockar jag tillbaka tråden till det den var tänkt att handla om. Den heter inte lär dig frontroll.

    Lärde mig nyss att en raley inte behöver innebära att man har brädan över huvudet för att den ska vara ok. Jag har tyckt och trott det tidigare och därför inte köpt hela grejen när någon kan tex raley med snurr,pass framåt, bakåt, blind mm. Fel av mig. Raley med brädan över huvudet är ett annat trick. Det heter med mera. Air Raley: Board is thrown out behind the rider and above the head in a “Superman” fashion – Invented by Darin Shapiro.
    Så vad är tex mitt trick i videon? Är det en urkrokad frontis eller en s-bend? Jag kommer aldrig kalla den s-bend men blir så klart glad om någon annan skulle tycka det. Frontisen före är bra mycket bättre än min och borde heta ikrokad S-bend eller nått.
    Betyder det här att man gör tex en raley till blind om man krokar ur, poppar upp 20cm så man precis kan vända brädan? Tänker även på den gammla tråden med darkslide som borde heta nått annat då en darkis bara går att göra med wakeskate. Tycker det hadde varit rikt skoj om diskussion kommer igång så man får höra vad ni andra tycker och tänker.

  • skanepaul

    Medlem
    6 augusti, 2014 vid 14:33

    Gör man en RTB så ska man ju först göra en raley och sedan landa blind, ralyen ska ju då vara korrekt utförd med sträckt kropp, brädan behöver som sagt inte vara över huvudet, så sträckta armar som möjligt o samma med kroppen, så tycker varjefall jag att den ska se ut, gärna brädan lite uppåt också, men inte för böjda ben, då är det inte snyggt, min på bilden nedan är på gränsen men samtidigt ibland svårt att styra över, sen kiten max 45grader och desto högre desto bättre, mina 5 cent. 🙂

  • roggan

    Medlem
    8 augusti, 2014 vid 18:49

    Den ser riktigt fin ut SkånePaul!
    Har du några tips att bjuda på?
    Jag tycker det är läskigt att poppa hårt med kiten lågt. Naturligtvis träning och tid på vattnet.
    Min profilbild är tagen under perfekta förhållanden så har fortfarande svårt att poppa så fort det blir minsta byigt eller chopp.
    Tycker det är svårt att våga trycka till när det känns lite överriggat.
    Jag vet att när det känns så är det lagom med tryck för att komma upp en bit från vattnet men jag är inte där än och är för feg.
    Jag vet som sagt att det bara är att träna och att nöta för att våga mer och mer.
    Har kollat massor med filmer med tips på hur man poppar och allt känns så lätt tills man står där på brädan har krokat ur och ska trycka till.
    Faceplantsen gör sig påminda och det känns som det drar väldigt mycket.
    Hur ska jag tänka, hur ska jag ladda och hur ska jag våga?
    Ditt svar blir kanske. Bara gör det.
    Som det är nu för mig känns det som att bara gör det är enda sättet men det är så jäkla läskigt. All hjälp hadde varit grym och info om hur ni tog er över spärren hade varit toppen. Vissa saknar ju spärr iofs 😉 Men för oss vanliga dödliga.

  • lima-ko

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 07:32

    Träna pop ikrokat först, med kiten lågt och utan att skicka den. Tycker denna, om än rätt gamla, video förklarar det riktigt bra. [video=vimeo;5719926]http://vimeo.com/5719926[/video]

    När du får till det riktigt bra ikrokat är det bara att testa urkrokat, dock får du nog räkna med att landa på magen/genitalierna några gånger i början ;). För att bryta ner det lite kan du även träna på att åka urkrokat så att du känner dig bekväm med det innan du börjar tricka.

  • blizzy

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 11:15

    @roggan 725583 wrote:

    Lärde mig nyss att en raley inte behöver innebära att man har brädan över huvudet för att den ska vara ok. Jag har tyckt och trott det tidigare och därför inte köpt hela grejen när någon kan tex raley med snurr,pass framåt, bakåt, blind mm. Fel av mig. Raley med brädan över huvudet är ett annat trick. Det heter med mera. Air Raley: Board is thrown out behind the rider and above the head in a “Superman” fashion – Invented by Darin Shapiro.
    Så vad är tex mitt trick i videon? Är det en urkrokad frontis eller en s-bend? Jag kommer aldrig kalla den s-bend men blir så klart glad om någon annan skulle tycka det. Frontisen före är bra mycket bättre än min och borde heta ikrokad S-bend eller nått.
    Betyder det här att man gör tex en raley till blind om man krokar ur, poppar upp 20cm så man precis kan vända brädan?

    Det finns nog inget mer luddigt inom extremsport än att namnge trick och sedan definiera “var det där en X med tillagd Y eller en Z med extra XX?”
    En raley är en raley, så är det bara. Men vad är det? Vissa säger att det är med brädan “si” högt, vissa säger att kiten ska hållas “så” lågt. I min värld tycker jag att det finns flera olika varianter och att alla kan heta detsamma, men det handlar om hur snyggt det är. Första gångerna man gör något kommer det aldrig vara lika snyggt, kontrollerat, cleant som när man har övat in det. Så att om nån säger “yes nu sätter jag en Raley” så kan man ju räkna med att den inte är i närheten av när någon erfaren gör den, men det är fortfarande “samma trick”.
    Det betyder bara att man behöver fler ord en endast tricknamnet för att beskriva hur bra manövern var utförd, och så är det ju med allt (ex. förklara ett fordon, ska man säga “bil”, “volvo”, “volvo V70” eller “volvo v70 2.0 AWD Momentum Limited Edition Moon Metallic Gray” för att förklara vad man egentligen menar).
    Ska man skilja på raley och raley kan man ju då prata om hur högt/långt man flyger, var man har kiten, hur länge man höll “raley”-positionen, hur man landade etc.

    Problemet är när det är två snarlika trick, t.ex. urkrokad frontroll vs s-bend. Det är ju egentligen samma trick rent manövermässigt, men de utförs olika.
    En s-bend är en “extra snygg urkrokad frontroll”, där extra snygg innebär att man initierar rotationen först efter att man har varit helt utsträckt i raley-position samt att den fulla rotationen görs med åkaren i horisontalläge.

    I din fråga om Raley to Blind med bara pop 20cm över vattnet så är svaret nej, det är ingen R2B. Tricket du beskriver är helt enkelt en Pop to Blind. För att P2B ska “uppgraderas” till en R2B så ska det finnas ett raley-moment inbakat, vilket det inte finns i det du beskriver. Precis som med frontroll vs s-bend ovan.

    raley.jpg

  • roggan

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 21:41

    Grymt bra skrivet Blizzy!!!
    Tycker som dig när det gäller s-bend att först flyga raley och sen snurra.
    Men nu ska jag säga emot mig själv.
    En riktig s-bend ser ju inte ut så. Inte poppad i kabel ialf.
    Där börjar dom snurra direkt när dom lämnar vattnet men får upp brädan högre än horisontelt när dom ligger på rygg mot vattnet.
    Nu är det ju två olika sporter så kanske är det två olika utföranden på tricken?
    Ingen kan ju påstå att s-bendsen i filmen jag postar nu inte är riktiga s-bend utan snarare frontroll.
    Raley först är det inte utan snarare, raley först med ryggen mot vattnet och då har man ju definetivt börjat snurra tidigare.
    Hur som så är det sjukt snygga s-bends jag aldrig skulle kalla nått annat.

    https://www.youtube.com/watch?v=gcNf7EMAEvQ

  • roggan

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 22:38

    @Lima-ko 725865 wrote:

    Träna pop ikrokat först, med kiten lågt och utan att skicka den. Tycker denna, om än rätt gamla, video förklarar det riktigt bra. [video=vimeo;5719926]http://vimeo.com/5719926[/video]

    När du får till det riktigt bra ikrokat är det bara att testa urkrokat, dock får du nog räkna med att landa på magen/genitalierna några gånger i början ;). För att bryta ner det lite kan du även träna på att åka urkrokat så att du känner dig bekväm med det innan du börjar tricka.

    Bra video och bra tips.
    Själv tycker jag det känns konstigt att poppa hårt med bommen längst in vid magen och att det är lättare urkrokat för man får bättre balans då.
    Men det är så klart för att jag redan poppar skapligt urkrokat.
    Är man helt ny på att vilja lära sig poppa urkrokat är det helt rätt och samma väg jag gick. Skönt att kunna justera trycket om det kommer en by eller om man blir rädd.
    Mina problem blev tydliga för några dagar sen när jag försökte poppa i kabelpark.
    Linan är ganska låg då och draget blir extremt mycket framåt.
    Gjorde fyra försök på raley och slog mig varje gång. Fick till och med komentarer när åket var slut att det såg ut göra ont. Vilket det gjode.
    Men nice att gå ut och testa raley direkt andra gången jag överhuvudtaget åker wakeebooard.
    Hade dock ont i huvudet resten av kvällen sen.
    Hade jag bara vågat ladda mer hade jag ju kommit upp en bit (om jag inte fått tå skär. Det är där rädslan ligger.) och kunnat landa på sidan i värsta fall.
    Nu blev det typ upp 50cm och huvudet rakt ner. Inget vidare med andra ord.
    Dom har tydligen nån kortare lina dom sa att dom skulle köra med nästa gång jag kommer dit. Då blir det nog väldigt mycket lättare 🙂 Roligast var helt klart att det blir dö lätt att göra butterslide i parken. Man måste ha sånt jäkla tryck efter kiten och svårt att hålla kanten så man inte planar ikapp den. I parken är det bara åka med 🙂

  • roggan

    Medlem
    9 augusti, 2014 vid 23:17

    @pelle surf 724995 wrote:

    Jag tycker att det känns ganska stor skillnad beroende på vilket håll man kör på när man ska göra olika trix mm. Hopp gör jag helst när jag kör höger, även frontrollen. Transitions med loop försöker jag helst när jag kör vänster. Känns fel när jag försöker ifrån “fel” håll och blir lite som att börja om från noll igen. Kör ni andra alla färdigheter på båda hållen eller är det lättare åt ena hållet ?

    Sant.
    Jag trickar nästan åt bara ett håll. Hämtar höjd åt anda.

    Det här gör att transitions blir olika trick beroende på håll.
    För mig nästan uteslutande olika backrolltransition åt ena hållet och transitions åt andra hållet blir frontroll,vanligt hopp med eller utan grab eller onefooter.
    One footern ska jag nog knappt nämna för har bara klarat den en gång i transition men försöker gång på gång.
    Onefootern tränar jag bara i transition åt ena hållet.
    Med vanligt hopp funkar onefootern lätt åt andra hållet utan transition i vanligt hopp med kiten.
    Det skumma är att det är motsat håll mot när jag försöker göra den i transition.
    Kan knappt hoppa med kiten åt mitt “fel” håll.
    Men transitions på ett par meter eller mindre funkar bra åt fel håll. Får ju landa med rätt fot fram efter transition.
    Börjar bli riktigt skruvat att läsa nu? 🙂
    Skit samma. Det är samma sak på vattnet. Jobbigt att vissa saker funkar åt fel håll men inte åt rätt å tvärt om.

    Problemen börjar när du blir bättre skulle jag säga.
    Så är det för mig ialf.
    Jag kan bara åka bra tooside åt ena hållet.
    Tyvärr är det hållet jag inte trickar på.
    Jag får med andra ord det väldigt svårt att göra trick och landa tooside. Jag klarar inte ens en backroll till tooside.
    Åt ena hållet går landningen bra och håller kiten lågt men kan inte hålla höjd när jag landar.
    Åt andra hållet går det bra att poppa över och åka tooside men allt över det blir helt fel. kan inte hoppa eller snurra så bra åt det hållet.
    Brukar landa fint och skulle lätt kunnat åka på bra tooside åt det hållet men har svårt för tick åt det hållet så kiten är kl12 eller bakom mig när jag landar så jag sjunker genom ytan i regel eller har väldigt dåligt tryck.

    En vanlig 180 åt det hållet funkar perfekt.så det är jäkligt frustrerande.

    Det har sina nackdelar att inte träna åt båda hållen med andra ord.
    Blind kan jag inte så vet inte hur avigt det blir när du klarar raley åt ena hållet men kanske tycker blind känns lättare åt andra. Då har du problem och får börja om från början typ.

  • pelle-surf

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 09:49

    Ha ha, nä det är inte lätt det här med trixs och jag känner precis så som du tidigare skrev, att man sitter och kollar snygga klipp och blir taggad, men sen när man väl kommer ut och ska testa så fegar man och tycker det blir läskigt. Vi har nog för stort konsekvenstänk 🙂
    Sen krävs det ju att man har möjlighet att öva och kabel måste ju va bra när det inte blir kite, vilket det har blivit dåligt med pga mycket dåligt med vind senaste månaderna, hoppas på bättre framåt.

  • blizzy

    Medlem
    10 augusti, 2014 vid 21:45

    Kabel o kite går inte att jämföra. Det är olika sporter med olika trick. Både namnen och utförandet kan skilja sig mellan sporterna. Ex i kabel finns det ingen “to blind” och “to wrapped”, utan man räknar bara rotation oavsett pass eller ej. Dvs raley to blind heter direkt blind judge, även när man inte gör passen i luften.
    Många trick blir enklare på kabel, en del blir svårare. Så man ska inte haka upp sig på att jämföra tricken.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.