Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

  • roggan

    Medlem
    16 augusti, 2014 vid 22:26

    Hur tycker ni en tantrum ska se ut?
    Wake vs kite igen.
    Så här… https://www.youtube.com/watch?v=TC5ZRFujoRk
    eller så här… https://www.youtube.com/watch?v=WcgtM7Dxtxk
    Eller är båda ok?
    Det är ju helt olika trick så jag får inte ihop det.
    Wake är snyggast å kite inte i närheten om ni frågor mig.
    Jag skulle kalla det Doyl kör för en urkrokad enhandsfrontroll och inte tantrum.
    Man undrar ju när det är upplagt som instruktionsvideo.
    Ska det vara så här stor skillnad mellan wake och kite trick och få ha samma namn?

  • dalis

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 08:01

    Kiteversionen här håller verkligen inte. Tantrum är en ren backflip och inte en roll som den är i kiteklippet. Ska den göras med kite så tror jag det blir svårt utan vågkicker eller riktig kicker som hjälp. Annars kommer det nog alltid sluta i en frontroll. Från vattnet tro jag det enda som kommer i närheten av samma rotationsrörelse är en “BelAir”

    Här gör Hadlow en inte särskilt snygg, men iaf korrekt Bel Air:
    https://www.youtube.com/watch?v=wmM-F7orSLk

  • skanepaul

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 14:35

    Den där kitevideon är fan inte en Tantrum! 🙂 Hur kan man ens hävda det!

  • skanepaul

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 14:40

    Hittade denna på mig själv, tycker faktiskt att jag är i en mycket bättre position än vad killen är i kitevideon ovan, en Tantrum enligt mig. 🙂

  • roggan

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 15:04

    Blizzy har ju helt klart en poäng här med att man inte kan jämföra tricken och namnen eftersom det är olika sporter.
    Nu blir det vilda spekulationer.
    Jag kan tänka mig att någon som inte har koll på wake satte den första bel airen och döpte den till bel air fast det är en tantrum. Han/hon hade helt enkelt inte koll på att det var en tantrum och så fick den sitt namn Bel Air.
    Sen kan det ju ha kommit någon med koll på wake och tyckt att det borde finnas en tantrum i kite också.
    Upptäcker att den riktiga tantrumen heter bel air och så blev det som det blev.

    Det kanske helt enkelt är rätt att en tantrum med kite ska se ut så som Doyl gör den, och gör man en “riktig” tantrum med kite är det ingen tantrum utan en Bel Air. :confused2:

    Ganska sjukt och lite pinsamt om man skulle säga till någon som åker wake att man kan poppa en tantrum.

  • petting_4

    Medlem
    18 augusti, 2014 vid 15:25

    Ni som har koll på läget kanske kan svara på den här lille rackarn!? Om man gör en urkrokad kiteloop med backroll följt av fs3 hp blir det då en kite loop hinterberger mobe eller bara en kite loop backroll 3?

    Petter

  • dalis

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 08:40

    @roggan: Eftersom en tantrum, åtminstone i min bok, ska göras från hälskär (wake) så kan jag faktiskt inte se hur det skulle vara ett genomförbart trick utan kicker eller våg att få höjden ifrån. Mitt exempel med Bel Air är således inte en tantrum, även om rotationen är densamma. Jag skulle vilja hävda att tantrum öht inte är ett poptrick och borde lämnas till wakestyleåkarna och deras kickers.

    @Petter: Har det verkligen någon betydelse när man slänger 3an? Som jag fått lära mig blir en roll + fs/bs 3-whatever alltid en mobe, och egentligen har inte ens passen någon betydelse, sålänge du landar 3an korrekt i övrigt. Kiteloop Backmobe 3 hade jag sagt.

  • petting_4

    Medlem
    19 augusti, 2014 vid 12:07

    S-bend 3 är ingen mobe tex. Även om Progression med Hadlow kallar det helt felaktigt för s-mobe. Kanske KL f16 360 🙂

  • skanepaul

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 14:25

    Mycket bra tråd detta! 🙂

  • roggan

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 16:39

    Nu börjar det bli riktigt rörigt för en glad amatör.
    Jag har väldigt dålig koll på svåra trick så om någon orkar förklara lite blir jag glad.

    Kollade några youtube klipp för att försöka bli lite klokare men det blev nog värre?
    Kom fram till nått i den här stilen.

    1 .Backmobe= backroll med 360pass i luften?
    2. Frontmobe= frontroll med 360pass i luften?
    3. Finns det fler mobes?
    4. KGB och slimchanse är samma som mobarna men rotationen och passen sker tvärt om?
    5. 3= en 360pass i luften?
    6. S-bend 3 blir ingen mobe för det bara finns backmobe och frontmobe?
    7. Lägger man till 3 istället för mobe på trick som inte startar med backroll eller frontroll där en 360pass sker i luften?
    8. Om man gör tex en backmobe med två passar blir det en backmobe 3 då?
    9. Vad är en hinterberger? Hittar ingen bra video som beskriver den.

    Hm. Med mitt resonemang som obs är på lågt kunnande nivå borde Petters trick bli en F16 3.
    Mobe tycker jag ser mer ut att vara upp och ner och 3 mer som vanlig 360.

  • roggan

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 16:50

    @Dalis 726541 wrote:

    @roggan: Eftersom en tantrum, åtminstone i min bok, ska göras från hälskär (wake) så kan jag faktiskt inte se hur det skulle vara ett genomförbart trick utan kicker eller våg att få höjden ifrån. Mitt exempel med Bel Air är således inte en tantrum, även om rotationen är densamma. Jag skulle vilja hävda att tantrum öht inte är ett poptrick och borde lämnas till wakestyleåkarna och deras kickers.

    @Petter: Har det verkligen någon betydelse när man slänger 3an? Som jag fått lära mig blir en roll + fs/bs 3-whatever alltid en mobe, och egentligen har inte ens passen någon betydelse, sålänge du landar 3an korrekt i övrigt. Kiteloop Backmobe 3 hade jag sagt.

    Säg att man hittar en liten vågkicker och gör en bell air då byter den namn till tantrum? Bell air måste göras på platt vatten?

  • petting_4

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 18:02

    Jag kan slänga ihop en liten instruktionsfilm med tricken o förklara mer ingående vad som händer och vad skillnade är osv. Ska även försöka hitta en vettig tantrum också! 🙂

  • roggan

    Medlem
    20 augusti, 2014 vid 18:55

    @petting_4 726666 wrote:

    Jag kan slänga ihop en liten instruktionsfilm med tricken o förklara mer ingående vad som händer och vad skillnade är osv. Ska även försöka hitta en vettig tantrum också! 🙂

    Låter Grymt!! 🙂

  • dalis

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 08:39

    Många frågor och folk kommer inte tycka helt lika i allt helelr men mina 5 cent:

    1, Backmobe = Samma sak som backmobe 3 = backroll med en FS3 (frontside 360)
    2. Frontmobe = frontroll med en BS3
    3. Ja. T.ex Crowmobe (TS frontroll med en FS3)
    4. Hoppar den tills jag hittar vettiga videor som förklarar bättre
    5. Yes 3 är bara en förkortning för 360. 5 för 540, 7 för 720 osv
    6. Därom tvistar de lärde, en del menar väl på att det inte är en mobe eftersom passen slängs efter rollen och då inte görs offaxis som den blir i en vanlig mobe.
    7. Tror du har missförstått begreppet mobe, som i sig är en förkortning för mobius. En mobe är alltså rotation kring två axlar samtidigt. Innehåller alltså vanligtvis en roll och en pass som ska göras mer eller mindre samtidigt och sammanflätat för att skapa en mobiusrörelse. 3an beskriver bara hur lång rotationen i passriktningen är. En FS3a med en backroll är alltså en backmobe eller backmobe 3, FS5 (fronside 540) med en backroll är en backmobe 5.
    8. Om du med två passar menar en FS7 (frontside 720) så kommer den heta backmobe 7.
    9. Pass på den.

    Det här blev säkert jätterörgt nu, men det blir det när man ska diskutera trick.

  • dalis

    Medlem
    22 augusti, 2014 vid 08:40

    Bel Air är ett plattvattentrick, den poppas med ett tåskär. Det kan du inte göra från en vågkicker. Där kan du ju däremot göra en helt vanlig tantrum likt den som görs i wakeboard bakom båt eller från kicker.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Tycker vi kan diskutera det här med tricken.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.