Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyskarna slår till igen – fenguide

  • Tyskarna slår till igen – fenguide

    Publicerad av dr-masse på 14 november, 2001 vid 15:29

    Nu är de igång igen, våra kära vänner ingenjörstyskarna. Och som så ofta är det mer funkis än andra liknande grejor man sett, noggranna som de är (fördomar? jag? nejdå).

    Hursomhaver, på http://www.surf-magazin.de/_service/finexplorer.html finns en liten fenguide som jag tyckte funkade förvånansvärt bra, kanske framförallt för de som inte har benkoll på vilken fena som gäller när. Lite vägledning är ju aldrig fel. Man kan ju kolla på fentyp, längd å yta om man vill ha handla någe annat än det som visas.

    Surfa På!

    teabag svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • teabag

    Medlem
    14 november, 2001 vid 20:11

    Jag läste de sanslösa recencionerna till segeltestet igår och garvade bra mycket.Helt suveränt skrivet unge man.Nybörjare som man är och helt utfreakad på tester hade jag en hel del bekymmer(inte ens om man printade ut sidan och höll den mot en stark lampa upp och ned fattade jag nada) med att förstå deras segeltest. Efter ditt tips så testade jag min naturliga kombination und was war der antwort (mit dieser kombination kan man nicht eine finne finden). Men som sagt…

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2001 vid 09:51

    Ha, ha! Vad hittade du för en skön kombo som frassekodarna inte kunde knäcka?

    Surfa På!

  • gegga

    Medlem
    15 november, 2001 vid 12:36

    Hmmm, Gjorde en test på denna länk och fick följande
    fenstorlekar 42 34 28
    Körde sedan motsvarande på Boards fencalculator med samma indata
    (länk http://www.boards.co.uk/ klicka sedan på: Windsurfing
    Kit-accesories-FINSIZE CALCULATOR)
    resultat där:42 32 25
    Troligvis har dom olika densitet på vattnet i Tyskland och
    England eftersom man får olika storlekar på fenorna.

  • watertouch

    Medlem
    15 november, 2001 vid 14:17

    boards räknare har väl inte lika exakt inmatning av kroppsvikt? Dessutom kan man ju ange hur illa man surfar i boards räknare.

  • dr-masse

    Medlem
    15 november, 2001 vid 14:25

    Du ska uppenbarligen köra på en 42 fena i alla fall… 😉

    Pekar väl rätt tydligt på värdet av sådana här grejor, kul å knappa, stämmer hyfsat med det gäller å tänkt till sist lite själv så att det blir rätt.

    Surfa På!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 november, 2001 vid 17:48

    Aber den Herrn Doktorn Masse Finnen ist OK, aber ich sage bara en sak: Achtung Engländer! In des sista numret av Windsurfing, gibt det en Guincho Guide mit schöne BILDERN! och allt. Aber den text …….. inte ens i den närheten av den, den Herrn Doktorn skrev auf Das Internet-Konferenz, earlier._______________

    Bitte Herrn Doktorn ta med en Camera till Guincho nechstes mal und text und schöne bilder publificieren fyr uns alle._________________

    För övrigt bör du mycket noggrant spana in Surf Nov/Dec s. 96 – 98, den första Garda Lake Crossing-tävlingen. Spana in segelstorlekar och framförallt prylarna, Carve 1:a, en F2 X-Speed kom 2:a en, MTX kom 4:a., Sting Ray 5,a. Bara Free-ride och Free-race boards var tillåtna och max 9 kvm. ______________

    Det där tål att tänkas på nu när allt fler internationellt vänder sig emot 12,5 och svindyra bommar och master, och även funderar över tillgången på +3meters bommar under tävlingssäsongen._______________

    Kanske ser vi här början till en ny tävlingsform? Väldigt mycket talar faktiskt för det. ____________________

    Mvh / En som idag hämtat osannolikt bra ljusprylar från en större sponsor att bära med sig på en bräda nattetid för tester i Björkvik (nov), Corralejo och Teguise över jul. Av någon underlig anledning vill sponsorn, ett stort 08- företag, vara anonymt men stöder idén helhjärtat. Dras stora stygga fiskar till ljus eller varför fegar dom ut?? Första testperson, en klart tuff tjej på en MTX med video.

  • teabag

    Medlem
    16 november, 2001 vid 08:27

    fetbräda,fetsegel och fetrejsa. Nä jag skoja bara. Mellanfetbräda,mellanfetsegel och rejsa. Fel,fel,fel…. Inte undra på att man är kvar i nybörjarstadiet …. och när man var då lite ärligare mot sig själv.
    Men bytte igen till…mellanfetbräda,mellansegel och freeride och då till min bestörtning dyker en 50 cm fena upp – som jag redan har…(gråter och hucklar)
    Vad ska jag nu skylla på ??? …. men som sagt…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Tyskarna slår till igen – fenguide

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.