Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimat surfsemester med barnfamilj

  • Ultimat surfsemester med barnfamilj

    Publicerad av svanvik på 14 februari, 2006 vid 15:33

    Vilken är den ultimata semesterorten om man vill surfa OCH hitta lämplig sysselsättning för båda fru och barn? Ett plus är om det funkar större delen av året men framförallt vinterhalvåret när surftarmen suger som värst.

    Det måste finnas många som försökt få ihop denna ekvation!

    rasmus_w svarade 18 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 21 Svar
  • 21 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    14 februari, 2006 vid 16:16

    Maui lär funka kungligt bra enligt de som åkt dit med familj. Mauritius likaså.

    Men de är ju lite dyra…

    Även Sydafrika tror i alla fall jag borde funka bra. Många ställen i Västindien likaså, som typ Barbados och Bonaire.

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 februari, 2006 vid 09:32
    dr Masse wrote:
    Maui lär funka kungligt bra enligt de som åkt dit med familj. Mauritius likaså.

    Men de är ju lite dyra…

    Även Sydafrika tror i alla fall jag borde funka bra. Många ställen i Västindien likaså, som typ Barbados och Bonaire.

    Problemet med Bonaire är väl att själva surfviken ligger ute i ödemarken långt från hotell och liknanade. (Hotellen ligger på andra sidan ön…) Kanske tveksamt om fru å barn har lust att sitta på den starnden hela dagarna medan du har kul på vattnet. Det troliga är att det slutar med ett rejält gräl och att du får hyra bil och åka ifrån familjen de dagar du vill surfa.

    Försök istället att hitta ett ställe där surf och hotell mm ligger på samma ställe så att du lätt kan promenera till dagens surf och även träffa familjen mellan surfen.

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 februari, 2006 vid 09:41

    Hur är kanarieöarna på vintern? Det är ju inte så dyrt att åka dit och familjen borde kunna trivas bra. Borde finnas bra surf där men jag vet inte när sesongen börjar och slutar. Finns kanske andra som vet mer.

  • tobhed

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 09:52
    Oregistrerade wrote:
    Hur är kanarieöarna på vintern? Det är ju inte så dyrt att åka dit och familjen borde kunna trivas bra. Borde finnas bra surf där men jag vet inte när sesongen börjar och slutar. Finns kanske andra som vet mer.
    Har aldrig varit där själv, men Gran Canaria ska väl kunna fungera ganska hyggligt?
  • ola-h

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 10:29

    Maui höst eller vår – av flertalet svenska barnfamiljer utprovat och bedömt som excellent. Enda nackdelen är väl priset och möjligen att det blir en del bilåkning.

  • clocknose

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 11:54

    Bonaire har ett hotell som ligger granne med surfen. Där får du desstuom nakenbeach på köpet. Allt beror nog på vilken typ av segling du vill ha. Bonaire är extremt laidback och avkopplande. / Joacim

  • kelso

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 12:27

    Kanarieöarna är tveksamma på vintern. Vinden bygger på lågtryck så det kan bli tre veckor utan vind om man har otur. Jag var där ett år och vi hade två perioder med tre veckor utan vind. Sesongen är ungefär april-oktober

  • dr-masse

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 12:27

    Kanarieholmarna tror jag är helt OK, kanske lite mer osäkert vindmässig.

    Dock lär Teneriffa och El Medano bjuda på bra segling även vintertid och skall funka bra för surf å familjeresa.

  • el_duderino

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 12:32

    Gran Canaria är världens råttigaste skithål, kan vi inte fastställa det en gång för alla?

    Hade det inte varit för surf så hade jag ALDRIG åkt dit

    det är så skitigt, förfallet, tyskt, äckligt, knarkigt, horigt (2 sista får stå för playa ingles) osv…..

  • jogo

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 12:36

    Min familj och jag löste ekvationen ganska bra… Vi gjorde enklast möjliga och åkte på charterresa till Bahia Feliz (GC) och hyrde utrustning på Mistralcentret som finns där.

    På förmiddagarna när det inte blåste fullt så mycket surfade min fru samtidigt som jag och min dotter badade i poolen eller lekte på någon av alla lekplatser som finns på området. På eftermiddagen när vinden var starkare var det ombytta roller. Seglingen håller väl inte världsklass, men är väldigt mycket bättre jämfört med choppiga dagar i Fiskebäck… Av 12 dagar blev det 7 med bra vind vilket får anses väldigt bra om man tittar på vindstatistiken för januari.

    Innan vi bestämde oss för GC och charter funderade vi att åka till antingen Maui eller Venezuela, men chartern vann på grund av dess enkelhet och framförallt så är det väldigt mycket billigare. Nu räcker semesterkassan till en tur till Val Thorens också…

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 februari, 2006 vid 14:25

    Fuerte fungerar bra. Både norra och södra delen på ön
    kan var lite si och så med vind vintertid

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 februari, 2006 vid 16:05

    Kom hem ifrån El Yacue, Isla Margarita, Venezuela igår – helt underbart!!!

    Kan rekomenderas till alla, med eller utan barn.

    Värt varenda krona.

  • bonasurf

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 16:25
    El_Duderino wrote:
    Gran Canaria är världens råttigaste skithål, kan vi inte fastställa det en gång för alla?

    Hade det inte varit för surf så hade jag ALDRIG åkt dit

    det är så skitigt, förfallet, tyskt, äckligt, knarkigt, horigt (2 sista får stå för playa ingles) osv…..

    Med undantag för några grova ord så håller jag faktiskt med. Det finns väldigt mycket trevligare ställen att åka till. Men om familjen nöjer sig med en pool, sol och bamseklubben så kan man ju alltid få mycket surfat. Någon exotisk upplevelse är det knappast.

  • rasmus_w

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 20:16

    Håller med. Södra CG känns lika naturskönt som ett grustag. Fast Bahia Feliz är rätt schysst, tycker jag. Fast ska jag till GC blir det på sommaren, och det blir Pozo.

  • Oregistrerade

    Gäst
    15 februari, 2006 vid 20:52

    Stanna på Oahu, bo billligt i lägenhet på Waikiki, laga egen mat, tag bussen för 1$ utanför hotellet ända till Kailua beach, hyr bräda på stranden av Naish. Kan förbokas så du får vad du vill ha, du kan byta rigg efter vind. Det är skitbra och lika billigt som Kanarieöarna. Du får skitbra rabatt om du bokar reguljärflyg och lägenhet via Swansons (låter töntigt, men mycket billigare än att boka på plats eller via nätet). De har billiga reserverade flygstolar som flygbolagen själva eller t ex Kilroy inte kan komma åt. Hang loose!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ultimat surfsemester med barnfamilj

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.