Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing undersökning kitesurf!

  • undersökning kitesurf!

    Publicerad av surfolle på 7 mars, 2014 vid 14:21

    Hej alla surfare där ute!

    Jag håller på med ett projekt där jag ska utveckla en ny transportlösning för surfsporter. Jag är mitt uppe i en liten förstudie och skulle vara extremt tacksam om några av er vill svara på följande frågor!

    1. Ålder?
    2. Jobb eller studier?
    3. Äger du en egen bil?
    4. Vilken/vilka vattensporter utövar du?
    5. Antal brädor?
    6. Vart surfar du? Sverige, utomlands (antal olika ställen)
    7. Hur många surfdagar blir det per år?
    8. Distans till vatten?
    9. Hur får du dina brädor dit du vill? (om svaret är bil: antal brädor på taket? Vilket system?)
    9.1 Hur förvaras dessa innan/ efter användning?
    10. Hur får du våtdräkterna dit du vill?
    10.1 Hur förvaras dessa innan/ efter användning?
    11. Problem, omständigheter runt sporten? Transport, förvaring, våtdräkt
    12. Vad är enligt dig det omständligaste med sporten?

    Hjälper ni mig så ska jag se till att era brädor kommer dit ni vill på enklast, säkrast sätt i framtiden!

    /Olle

    mericsson svarade 10 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • gnutten

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 18:39

    Kan du inte berätta lite mer om ditt projekt? Då kanske du kan få lite mer input av folk. De flesta trycker väl bara in brädan i skuffen på bilen och kör till kite spoten. Förstår inte riktigt vilket problem du vill lösa. Iofs det är ju en viss mängd utrustning man måste kånka fram och tillbaka till stranden. Det hade ju varit skönt att slippa 😉

  • surfolle

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 21:11

    Hej!
    det jag vill få ut av det här är att se om det finns ett behov över huvud taget för en ny transportlösning. jag har alltså ingen aning om det är ett problem eller ej, just inom kitevärlden.

    jag själv är mer riktad mot vågsurf men måste titta på alla brädsporter på vatten för att se hur de olika användarna till de olika sporterna tar sig dit de vill, för att i första stadiet se om det ens finns ett problem.

    Men även för att hitta skillader/likheter bland vind,våg,kite-användare. Lite som: VEM ÄR DU? utan 1000 frågor (lägger alltså ut denna tråd på forum för samtliga vattensporter) Alltså en väldigt ytlig grundstudie innan själva problemformuleringen tas fram.

    /Olle

  • cobainwindsurfer

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 21:22

    Okay, tror inte det behövs så mycket till förstudie…. Utveckla något slags skidbox shapad som en surfbräda, som man kan lägga en eller flera brädor i. Perfekt o slippa brädåbäket i kombin eller surra fast med remmar o skit på taket, bara in i boxen. Sen i anslutning till detta, utveckla några större rör för takräcket också att lägga de ihoprullade seglena direkt i. Mission completed… Är det någon annan som vill utveckla, så först till kvarn – over and out!

  • surfolle

    Medlem
    9 mars, 2014 vid 21:34

    hehe tro mig, idéer finns det gott om! men då detta är ett examensarbete så MÅSTE mycket förarbete göras, om man så vill det eller ej. Ligger en vecka in i projektet och tänkte att forum kunde vara intressant för att få en förstapersons vy. Men sjukt svårt att få ut det man vill när man inte snackar irl..

    vettefan vart jag ska hitta allt surffolk i Sverige. Ska nog gå vidare med att kontakta shops o camps o skolor typ. Kan ha bra koll på vem som gör vad. vad som funkar kring sporten och vad som funkar mindre bra.

    fred!

  • blizzy

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 09:44

    Det viktigaste av allt framgår inte – hur ska man svara?
    Mejl, i tråden, separat sida?

    Lägg upp en sån Google-undersökning istället o lägg upp länken här o på facebook mm så lär du få fler svar…

  • surfolle

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 10:41

    tanken var ju att svara här på tråden då jag tänkte att det är här man hänger om man är intresserad av sporten (nybörjare på forum) men tack för Bra tips, får ta o fixa en sådan!

    det jag funderar över och tror är ju egentligen att kitesurfare inte ens har något problem när det gäller transport. Att behovet för en ny lösning är större för vind, våg o SUP då vi snackar större, tyngre saker? helt fel ute kanske, eller?

  • skoldpadda

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 12:18

    Jag hade inga problem med brädtransport innan jag skaffade boots till min kitebräda. Nu passar den knappt i takboxen och tar massor av plats i bilen..
    Så kan du lösa det problemet är det bra 🙂

  • surfolle

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 12:45

    bra att du nämnde boots, inget jag tänkt på innan! men kan inte bootsen sitta kvar på brädan o spännas fast på ett takräcke? eller ingen som kör takräcke? bagaget elr box som gäller??

  • skoldpadda

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 13:06

    Takräcke betyder ju att de måste spännas fast, man kan säkert göra så, men det tar tid. Jag kanske är petig, men vill inte ha flugor och “vindslitage” på mina fina boots.

  • surfolle

    Medlem
    10 mars, 2014 vid 13:27

    Bra input! sån info är grym för mig!

  • joakim_a

    Medlem
    19 mars, 2014 vid 22:01

    1. 36
    2. Jobb
    3. Bil
    4. Kitesurf
    5. 2st brädor
    6. Halland
    7. Beroende på vind och jobb. 20-30
    8. 10 mil
    9. Bil, i bagage framsäte baksäte. Går att lägga twintip på tvären i baksätet.
    10. bagage
    10.1. i kiteväska eller ikeakasse
    11. Resväg, lite blött;) ser inga problem med att hänga upp och torka sakerna.
    12. lintrassel

    //Joakim

  • mericsson

    Medlem
    20 mars, 2014 vid 21:31

    1. 34
    2. Jobb
    3. Äger bil
    4. Kiteboarding, wakeboarding
    5. 3-6, varav 1 med boots
    6. Mest Sverige
    7. 50
    8. 800m… 2km till närmsta erkända spot
    9. Bil, i bagaget
    9.1 Förråd inne
    10. På kroppen/i bilen/i väska
    10.1 I Garderob
    11. Frugan tycker kitebagar och brädor tar mycket plats i garderoben
    12. För kallt i Sverige så man behöver alltid våtdräkt

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing undersökning kitesurf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.