• Underställ

    Publicerad av anonym-anvandare på 5 oktober, 2002 vid 11:23

    Hej.

    jag undrar om det blir varmare under våtdräkten om man kompletterar med ett craft underställ. Jag har bara en semidry dräkt. Är det någon som provat?

    /björn

    skywalker svarade 21 år, 7 månader sedan 15 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • tabi

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 11:29

    har inte heller provat men det borde det väl bli…! men kanske inte så mysigt när det e blött och så..!

    Tcool.gifbbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 11:37

    skaffa en neoprenväst att utanpå dräkten,
    värmer och tätar dragkedjan, eller köp en begagnad
    dräkt och klipp till en shorty

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 15:51

    Provade faktiskt med underställ första gången i går (12 grader i luften och 14 i vattnet). Har i och för sig en “torr”-dräkt 5/4/3 mm men upplevde en markant skillnad. Var kanonvarm! Jag är övertygad om att ett underställ gör susen, särskilt kring armarna där de flesta dräkter sitter lite löst. Där hjälper ju inte en väst heller…

  • tabi

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 15:55

    sitter dräkten löst runt armarna..? får väl börja träna lite då..! wink.gif

    vad hade du för underställ då?
    men i de förhållandena(12/14) lär du ju ändå inte frysa om du har 5/4/3 semidry…!!! väst med huva tror jag att jag ska köpa, hur mycket hjälper det?

    Tcool.gifbbe

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 16:05

    Lösa ärmar har man ju för att inte få kramp eller skavsår så jag hoppar över armträningen. För övrigt tycker jag att en väst med integrerad huva hjälper väldigt mycket. Ofta lika bra som att investera i en torrdräkt. Rekommenderas VARMT!

  • tabi

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 16:16

    “rekomenderas VARMT”.. där fick han till det!! grin.gif
    såg att NP hade en, värmer den oxå eller e det bara som att ha en huva?
    ger västen nån värme menar jag..? vad kostar den då? tokdyr för att det är NP eller? smirk.gif
    kanske finns billigare alternativ?

    Tcool.gifbbe

  • robinthewater

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 16:30

    Väst med huva: Ca 500 spänn. Värmer garanterat! Viktigast är att man får in betydligt mindre vatten i dräkten tack vare att man tätar kedjan eller zip-less-hålet. Dessutom får man ju några extra millimeter neoprene på kroppen. Tänk bara på att den måste vara ganska tight.

  • swetiger

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 19:21

    Jag kör med underställ under min 3mm våtdräkt. Det gör jätteskillnad.

  • ove226

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 22:24

    huvan hjälper ju mot kyla mot huvudet men det är ändå fingrarna som är värst och jag har då aldrig hittat nå bra skydd för fingrarna!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    5 oktober, 2002 vid 23:07

    Har precis köpt en Sola väst med huva och långa armar, 600:-Finns på SP å Skidsport. Har dock inte hunnit testa den än..

  • calle_b

    Medlem
    6 oktober, 2002 vid 10:05

    HH har grymt bra underställ som dock inte funkar ihop med budgeten…. Men det är lite GoreTex-stuk på den så den suger ut fukten mellan kroppen och stället till nästa lager =Våtdräkten. Helt ok.

    Om det inte går av idag så blir jag fanimej galen!
    Ha d gott

  • feg

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 06:13

    jag kör semitorris, vanlig lös neprenhuva och neoprentumvantar med hål i handflatan. Detta har jag tyckt varit perfekt.
    Jag testade igår att köra med en kortärmad rushguard under dräkten och anser att det var en märkbar skillnad. Kommer nog fortsättningsvis att köra så när det är kallt.
    Det enda problemet som kvarstår är att min NP semidry apex 5000 har fel halsstuk så det läcker in vatten om man badar för länge. Har sett att de senare versionerna av denna dräkt har bättre halstätning ==> jag är avundsjuk.
    Om jag köpte en vinterdräkt idag skulle det vara en riktig WS torris.

    /feg

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 08:41

    Har ett ullfrotté underställ som är helt suveränt. Tackvare ullen värmer det trots att det blivit blött. Betydligt varmare än ett vanligt underställ i syntetmaterial. En arbetssocka av ull i våtskorna är också att rekomendera, med de kan man segla även om det ligger isflak i vattnet wink.gif

  • diil

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 11:06

    Jag ska ut idag, och ska prova arméns ullsockar i skorna. Kanske en rashguard eller en shorty under semi-dräkten. Kan rapportera senare.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    7 oktober, 2002 vid 23:15

    Många bra råd.

    Skall prova med ullfrotté.
    Om du nu är ute och seglar bland isflak vad använder du för handskar? Själv har jag ett par som är öppna i handflatan, de fungerar bara sådär, jag tappade känseln i fingrarna samt att det var ett lager gummi i vägen för fingertopparna.

    /Björn

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.