Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

  • nordgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 10:14

    Inte speciellt mycket. Troligen inget alls.
    Att ha lättklädda brudar (och killar för den delen) är långt ifrån ovanligt i reklam.

    Snygg reklam för övrigt!

  • toka

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 10:40

    Inte ovanligt, men olagligt… Även RRD:s annonser ligger faktiskt ofta på “fel sida strecket”.
    Sådana här fåniga annonser ser man faktiskt nästan bara när det gäller aluminiumfälgar till bilar och nu på senare tid, surf-prylar. Är det samma målgrupp kanske??

    Det är i allafall bara att anmäla om ni känner för att bryta lite trender…

    “Rådet grundar sin bedömning på Internationella Handelskammarens (ICC) Grundregler för reklam, enligt vilka reklam bl a skall utformas med vederbörlig känsla av socialt ansvar. Enligt artikel 4 punkt 1 i grundreglerna får reklam inte ge uttryck för någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför sig bl.a. till kön. Dessutom uppställer ERK tre särskilda kriterier när det gäller att bedöma om reklam är könsdiskriminerande. Som könsdiskriminerande reklam är att betrakta:

    1. Reklam som framställer endera eller båda könen som ett rent sexobjekt och kan anses uppenbart kränkande (sexistisk reklam)

    2. Reklam som direkt konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och där endera eller båda könen framställs på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam)

    3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.”

  • safesurfer

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 10:40

    Inte tror jag han skulle gilla RRD:s reklam heller irresistable och så en halvnaken brud. Känns som en lite fördummande reklam, vore bättre om de gav lite mer information om brädan istället. Men det är ju ett italienskt märke så man blir ju inte förvånad.

  • nordgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:24

    Varför skulle det vara sexistiskt med att visa kvinnliga former?
    Grinar folk för att man visar en man som står och flexar musklerna?
    Bara för att man visar lite hud så behöver det knappast vara något nedvärderande, är du präst eller?

    Och dessutom så är det knappast bara fälgreklam och WS som kör detta tema, kolla tex i en tjejblaska så ska du få se på naken hud, fan klart värre än tex Slitz som fått mycket skit från vissa håll.
    Är dom reklamerna ochså sexistiska? (sexism av kvinnor för kvinnor eller?)

  • big_jeppe

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:27

    Brädan Naish Playmate känns också lite på gränsen med den där bruttan med kanin-öronen. Annars hade väll namnet kunnat vara OK.

  • charlieb

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:41

    Jag blir så trött!

  • charlieb

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 11:41

    Kan inte Nordgren öppna sina ögon, sinnen släppa in lite ljus i huvudet. Vill du att många skall hålla på med vår sport? Även tjejer på stranden och på vattnet? Tror du att tjejer springer och köper brädor eller testar vår sport med tanke på RRD´s reklam? De allra flesta tjejer och killar struntar i reklamen och att det är ett på tuttar som sticker fram men det är reklam för nördar och risken är att en tjej inte väljer vår sport och det är i så fall mycket tråkigt.

    charlieB

  • nordgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 12:19

    Jag tror knappast att tjejer skiter i vindsurfing för att ett par märken väljer att visa lättklädda damer på reklamen, skulle du skita í ett märke för att en kille med modell XL på musklerna stog i ett par mindre badshorts och höll upp en förlängare eller bräda? Nej.

    —-> Och poängen var att bara för att man visar hud behöver det inte vara något sexistiskt! <--- Tjejer köper uppenbart shampoo även fast en tjej står i duchen i tv-reklamen och stönar och allt vet vad. Jag tror inte att reklam som denna skrämmer bort tjejer från sporten. Sen om vissa är frikyrkliga och ser varje hudbit som synd och dekadans så får dom stå för det, vad jag menar är att det inte behöver vara något nedvärderande bara för att man är lättklädd. Vakna upp och lukta på 2000-talet och inse att nakenhet inte är något fult.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    22 oktober, 2004 vid 12:39

    Jag bakkar upp dej Nordgren,mer nakna brudar till folket wink.gif

    Du har en jävla poäng i det du skriver, shampo, KellogesCornflakes o kråmade brödrostar m.m

    Vem fan bryr sej o tolkar det som nått sexisistiskt, det e sånt som “säljer”, sen att Vindsurfingen saknar sådana brudar planandes på brädorna, i Sverige..e en annan sak.

    Inte fan e det nåra brudar som klagar för att killarna, som du säger..står i boxershorts o spänner biceps i ex AXE reklam, eller reklam för ett par nya surfshorts..
    Kännsliga personer endast får för sej nått sådant, vi lever ju fan inte i celebat eller va fasen de heter.

    titta va Dr.masse hittade när han skulle vara lite vänlig o söka upp min bräda jag undrade över wink.gif: http://www.tabouboards.com

    måste tilllägga en grejj, jag tycker inte en naken brud har ett jävla skit o göra med en Vinsurfingbräda, bra reklam för en bräda är när ex Dunkerbeck visar hur den kan köras osv..en brud lokkar defenetivt inte mej iallafall till att handla en bräda, kanske om hon står i kassan o skall ta betalt…men det var ju inte riktigt de de handlade om nu i slutet om ja fattade det rätt smirk.gif
    så nakna brudar som reklam för en V-surf bräda går inte ihop.

  • silversurfarn

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 12:53

    Äääähh, ska man ha brudar i samband med vindsurfingreklam ska det vara “the real thing” dvs tjejer som är där ute och rippar, typ systrarna Moreno. Sen får de ha på sig vad de vill. Någon halvnaken tutt-Lisa som inte har mer att komma med än juver större än Rosa känns bara patetiskt.

  • JOHN_j_RAMBOO

    Gäst
    22 oktober, 2004 vid 12:55

    Precis!

  • brickan

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 13:37

    Jag tycker det är illa att hålla på med en massa brudar i reklamen det får bara sporten att se fånig ut i reklam mm.
    Mer pengar och foto till åkarna inga modeller som ålar sig över prylarna.

  • nordgren

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 13:57

    Det kan jag absolut hålla med om!!!
    Självklart är det att föredra att ha åkare med på reklamen istället för modeller.

  • wiseguy

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:03

    Kul med lite debatt! Jag tycker att det är helt onödigt att ha med en nästan naken brud i en reklam för en vindsurfingbräda. Det är inte så att jag blir hemskt upprörd men jag förstår inte vad det tillför annonsen. Om man på nått genom att inte ha denna typen av annonser, kan mildra den utseende och sex-hets som ökar för varje år hos unga tjejer och killar, så tycker jag att man ska ta sitt ansvar och inte prodcera annonser som ser ut sådär.

    Annonser av denna typ i allmänhet har dessutom en lite fördummande ton mot tjejer. Tänk till exempel reklam för ett däckmärke. Om det är en kille som finns med bild i reklamen har han oftast nått att göra med däcket i annonsen, te.x så kan det vara en rally-förare eller liknande. Men om det är en tjej så finns hon där för att hon är snygg, alltså tjejer ska vara snygga och killar duktiga (eller tycker ni att jag tolkar in för mycket?). Detta är min subjektiva uppfattning och har ni andra åsikter så shoot!

  • styret

    Medlem
    22 oktober, 2004 vid 14:06

    Rambo jag håller fan med dej den här gången! wink.gif

    med tilläget “fler RIKTIGA nakna brudar åt folket”.

    på tal om brudar och huruvida dom rippar, är det nån här som kommer ihåg rigginstruktionsvideon för gastra manic 2002 eller 2003 med hon bruden US-69. är det nån som vet om hon kan segla överhuvudtaget? hon ses inte segla en enda gång i videon.

Sida 1 av 6

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Undra vad jämstäldhetsombudsmannen skulle säga..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.